Sunday, December 27, 2009

BPL : Sang Serigala Tumpas


Perlawanan menentang skuad sang serigala di Anfield semalam berakhir dengan kemenangan 2-0 kepada The Reds. Perlawanan nampak mudah buat Liverpool tetapi jika lawan adalah pasukan yang meletakkan sepenuhnya kekuatan mereka kepada bahagian pertahanan dan hanya mengancam dengan serangan kilat, keputusan ini adalah adil buat The Reds. Skuad sang serigala jelas datang ke Anfield dengan niat untuk mencuri mata dan taktikal mereka dapat dilihat pada awal permainan lagi dengan bahagian pertahanan mereka cuba menyerap asakan demi asakan Liverpool. Juga bermain agresif untuk mematikan langkah penyerang utama Liverpool Fernando Torres. Akibatnya seorang pemain pertahanan mereka dibuang padang pada separuh masa kedua (pengadil pada mulanya salah memberi kad kepada pemain lain!) dan mengukuhkan penguasaan Liverpool di atas padang. Walaupun berjaya mencapai kemenangan, Liverpool perlu bermain dengan lebih yakin serta fokus di atas padang pada perlawanan yang akan datang. Beberapa perubahan positif yang dapat dilihat pada perlawanan semalam :

Rafa menurunkan Aquilani buat pertama kalinya di dalam kesebelasan utama. Pemain tengah Itali ini telah menunjukkan bakat dimiliki beliau dengan beberapa umpanan yang cukup menarik kepada bahagian serangan Liverpool. Apabila rakan sepasukan yang lain berjaya memahami corak permainan Aquilani, kita bakal memiliki seorang lagi pemain tengah hebat di Anfield.

Benayoun kelihatan amat mantap apabila beliau beraksi dari sayap kanan. Kreativiti beliau berjaya mengucar-kacirkan benteng pertahanan skuad sang serigala. Mungkinkah Benayoun lebih sesuai di posisi tersebut berbanding Kuyt?

Pemain muda Sepanyol, Dani Pacheco membuat penampilan sulung beliau di kesebelasan utama Liverpool apabila masuk menggantikan Aquilani. Pemain muda Sepanyol ini merupakan antara prospek masa depan terbaik Liverpool. Beliau berjaya melakukan beberapa gerakan berbahaya di hadapan pintu gol skuad sang serigala walaupun hanya beraksi selama lebih kurang 10 minit.

Kapitan Gerrard dan Torres perlu meningkatkan lagi persefahaman di antara mereka bagi mengemudi cabaran skuad Liverpool. Gerrard beraksi lebih baik pada malam ini, manakala Torres pula seperti biasa, lebih banyak dilanyak oleh pemain pertahanan lawan yang jelas mahu menghalang beliau dan bukannya menghalang bola.

Barisan pertahanan Liverpool diketuai Carragher perlu lebih yakin untuk menangkis serangan lawan. Perlawanan semalam masih menunjukkan Liverpool akan menghadapi masalah dengan serangan kilat serta setpieces dari pihak lawan. Reina masih beraksi dengan cemerlang untuk menafikan beberapa percubaan bahaya pada perlawanan semalam.

Liverpool perlu lebih bersedia untuk menghadapi dua pencabar utama selepas ini iaitu Villa dan spur. Kedua-dua pasukan ini bercita-cita untuk mengenepikan Liverpool dan mula membuat bising yang mereka adalah lebih baik daripada The Reds. Biarlah mereka dengan perang psikologi yang tidak berfaedah itu, bagi saya lebih baik Liverpool tumpukan kepada persediaan untuk melalui pusingan kedua musim ini dengan lebih mantap. Tumpukan fokus pada satu perlawanan pada sesuatu masa kerana untuk bangkit kembali, perjalanan kita tidak semudah yang disangka.


YNWA

5 comments:

strengenge said...

liverpool di landasan kemenangan semula..

RABUN said...

cepat cepat sepak voronin kuar dari team Liverpool dan no 10 khas untuk Aqualani!!

tak best benar aku tengok player yang best macam aqualani pakai no4

RABUN said...

hermm... antara line up dan formasi yang aku sgt setuju...

tapi tak yakin benitez akan kekal kan formasi ni..

Amirul Idham said...

btul kata bro indra..

rafa kan suke rotate pemain ikut sesuka hati ide...

http://liverpool-malaysia.blogspot.com/

CrAyOn said...

aqua man bagus pakai no7...