Wednesday, December 23, 2009

Toni : Merintis Jalan Anfield

Berita terbaru dari Jerman telah menyatakan Liverpool kini adalah kelab terbaru yang berminat untuk mendapatkan penyerang Bayern Munich dari Itali, Luca Toni. Pengurus Liverpool, Rafa Benitez dikatakan berminat untuk membawa Toni ke Anfield pada bulan Januari nanti. Toni yang tidak menyembunyikan hasrat beliau untuk keluar dari Bayern setelah peluangnya beraksi semakin terhad di bawah pengurus Louis van Gaal. Bekas penyerang Napoli dan Fiorentina ini mahu bermain dengan lebih kerap untuk memastikan beliau layak bermain bersama-sama skuad antarabangsa Itali pada Piala Dunia di Afrika Selatan tahun hadapan. Kini hubungan di antara Toni dan kelab gergasi Jerman itu dikatakan semakin tegang sehinggakan presiden Bayern Uli Hoeness mahu melepaskan penyerang tinggi lampai yang berusia 32 tahun ini secara percuma. Toni juga dikatakan tidak mempunyai hubungan yang baik dengan van Gaal. Dengan kedudukan kewangan yang terhad, Liverpool boleh mendapatkan khidmat Toni tanpa perlu mengeluarkan bayaran yang tinggi bagi menguatkan lagi barisan serangan pasukan dari Merseyside ini. Dengan keadaan kecederaan penyerang utama Fernando Torres yang tidak menentu, kehadiran Toni sebagai rakan serangan Torres dijangkakan akan membantu Liverpool kembali ke prestasi terbaik pada musim ini. Toni juga akan memberikan lebih pilihan kepada Rafa di bahagian serangan Liverpool yang jelas kekurangan pilihan pemain pada musim ini.

Namun Liverpool dijangka akan menghadapi saingan daripada kelab-kelab seluruh Eropah yang turut memburu tandatangan penyerang yang menjuarai Piala Dunia 2006 bersama-sama Itali ini. Di antara kelab-kelab yang dikatakan turut berminat untuk mendapatkan khidmat Toni adalah AS Roma, Dynamo Kiev, Inter Milan dan juga Benfica. Selain daripada itu beberapa kelab liga perdana inggeris iaitu Chelsea dan West Ham turut mengintai peluang untuk mendapatkan khidmat Toni. Seperti juga Nistelrooy, penyerang antarabangsa Itali ini mempunyai rekod jaringan yang cukup menakjubkan. Dengan purata 20 jaringan di dalam semua pertandingan pada setiap musim, prospek untuk mendapatkan beliau terlalu sukar untuk diketepikan. Pada musim ini peluang Toni untuk bermain amatlah terhad sedangkan beliau kini cergas dan tidak mengalami apa-apa kecederaan jangka panjang yang boleh menjejaskan peluang beliau untuk beraksi di atas padang. Jika Toni semakin disisihkan oleh van Gaal di Bayern dan terdapat komen daripada Toni sendiri yang menyatakan beliau kini bersedia untuk meninggalkan Bayern di dalam masa 2 minggu lagi, tidak mustahil kita akan melihat kelibat beliau tiba di Anfield pada bulan Januari nanti.


YNWA

2 comments:

Anonymous said...

klab kite miskin...pas 2 utang byk plak...
nk compete kt transfer market agk sukar dgn klab2 elite kt eropah n klab2 kaye kt bpl....
skrgni amerika jahanam 2 kena berambus cepat dr anfield sbelum utang bertambah n wt pelabur2 y sblmni bminat ragu2 utk amik alih klab kite nih N SBLUM KLAB BANGKRUP ...

YANKS GET OUT FROM ANFIELD!!!!


~~WALK ON~~


YNWA

afiq_trulyREDZ

Anonymous said...

Luca Toni is available on free- transfer in summer.Rafa should grab him!:)


YNWA.