Thursday, December 17, 2009

BPL : Mata Berharga Di Anfield


Bila kita bercakap mengenai kelas, maka semalam penyerang utama The Reds, Fernando Torres a.k.a El Nino membuktikan bahawa beliau berada di kelasnya yang tersendiri. Walaupun hanya masuk beraksi di atas padang sebagai pemain gantian di separuh masa kedua pada perlawanan ke 100 beliau bersama Liverpool, Torres berjaya menjaringkan gol kedua Liverpool yang terbukti sebagai gol penting bagi memenangi perlawanan menentang Wigan di Anfield pada awal pagi tadi. Gaya yang digunakan beliau ketika menewaskan penjaga gol Wigan, Kirkland dan pemain pertahanan Bramble juga mempersembahkan gaya seorang penyerang yang cukup tajam penyudahannya. Gol jaringan beliau seolah-olah melakukan back heel ke gawang gol Wigan. Perlawanan awal pagi tadi juga menyaksikan segala usaha, pahit jerih serta kesungguhan semua pemain The Reds untuk kembali ke landasan kemenangan. Secara jujur saya katakan, kita masih belum mencapai tahap permainan terbaik pada perlawanan ini. Masih banyak yang boleh diperbaiki untuk menghadapi perlawanan selepas ini. Bahagian pertahanan masih agak longgar kerana pemain-pemain Wigan kelihatan agak bebas membuat percubaan ke arah gawang Liverpool. Manakala bahagian tengah masih kurang kreativiti untuk membantu bahagian serangan. Akibatnya kita banyak terlepas peluang yang dihidangkan di hadapan gawang Wigan dan seterusnya membolehkan lawan turut memberikan tekanan ke atas gawang Liverpool. Jika peluang-peluang tersebut disempurnakan lebih awal, tekanan untuk memenangi perlawanan dapat dikurangkan. Kemenangan ke atas Wigan ini cukup bermakna bersempena dengan ulang tahun ke 50 pengurus lagenda Liverpool Bill Shankly memulakan tugas pada perlawanan pertama beliau di Anfield. Selain daripada kehadiran lagenda-legenda Liverpool seperti Ian Rush dan Kevin Keegan untuk memberi hormat kepada Shankly lebih memeriahkan suasana di Anfield.

Pengurus Liverpool Rafa Benitez telah melakukan beberapa perubahan di dalam kesebelasan utamanya. Selain daripada Torres yang direhatkan, Glen Johnson juga tidak beraksi kerana kecederaan. Dengan menggunakan formasi yang berbeza iaitu 4-4-2, Rafa menurunkan Ngog dan Kuyt untuk menerajui bahagian serangan. Kapitan Gerrard mengemudi bahagian tengah bersama-sama Mascherano, Aurelio dan Benayoun. Lucas dan Aquilani tidak diturunkan pada kesebelasan utama di perlawanan ini. Sesuatu yang agak mengejutkan apabila tidak melihat kelibat Lucas di atas padang Anfield pada awal pagi tadi. Beliau hanya masuk untuk beraksi sebagai pemain gantian untuk Aurelio. Sukar untuk difahami kerana pada perlawanan menentang Wigan ini, Aurelio merupakan salah seorang pemain terbaik Liverpool dengan beberapa hantaran lintang yang cukup berbahaya ke gawang gol Wigan. Mungkin kerana Rafa mahu menguasai bahagian tengah pada separuh masa kedua dan seterusnya menghalang serangan Wigan. Tindakan memasukkan Lucas ini juga dilihat sebagai strategi untuk memperkukuhkan barisan pertahanan Liverpool. Agak berbahaya jika ini yang mahu dilakukan kerana pada ketika itu, Liverpool hanya mendahului Wigan dengan jaringan 1-0 sahaja. Nasib baik Torres telah masuk ke padang dan menjaringkan gol kedua Liverpool untuk meredakan sedikit tekanan. Ngog walaupun menjaringkan gol pertama, saya lihat masih belum cukup tajam penyudahannya kerana beliau dihidangkan dengan banyak peluang di hadapan gawang Wigan. Teruskan usaha untuk menjadi penyerang yang lebih mantap dan kurangkan sikap pemalas untuk mengejar bola di atas padang. Penyerang yang baik adalah penyerang yang mampu mencipta sendiri peluang untuk menjaringkan gol. Di bahagian pertahanan Liverpool, Carragher telah mengisi bahagian pertahanan kanan menggantikan Johnson dan Skrtel telah mengambil tempat beliau di pertahanan tengah bersama-sama Agger. Insua mengisi posisi pertahanan kiri yang menyaksikan Aurelio beralih untuk mengisi posisi sayap kiri. Kelibat Aquilani di 10 minit terakhir sebagai pemain gantian turut menarik perhatian saya. Aquaman berjaya melakukan beberapa hantaran menarik dan back heel daripada beliau turut menyaksikan kita bakal menyaksikan seorang lagi pass master di dalam skuad Liverpool. Terdapat juga aksi sepakan gunting yang menarik daripada beliau tetapi percubaan tersebut dapat diselamatkan Kirkland. Diharapkan Aquilani dapat kekal bebas dari kecederaan dan gunakan musim pertama sepenuhnya untuk menyesuaikan diri dengan corak permainan Liverpool dan liga perdana inggeris. Lawan berikutnya skuad Pompey tidak harus dipandang sebelah mata kerana prestasi mereka semakin baik di bawah Grant. Mereka semakin liat untuk ditewaskan dan Liverpool perlu bermain lebih baik daripada awal pagi tadi jika berhajat untuk membawa pulang tiga mata penuh dari Fratton Park pada hari sabtu ini.


YNWA

2 comments:

Firol said...

ajaib lucas tak main.....formasi 4-4-2 rasanya sesuai sgt ketika ini..penyerang tunggal mcm krg efektif dan agak berisiko untk cedera

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

lucas fuck..