Wednesday, April 22, 2009

Gerrard : Mata Berharga

Rasa mengantuk menyaksikan perlawanan awal pagi tadi masih terasa. Mata pun masih kemerah-merahan kerana kekurangan waktu tidur. Saya seperti rakan-rakan peminat yang lain, pasti berasa kecewa dengan keputusan seri 4-4 dengan skuad senapang ini. Namun jauh di sudut hati, hendak mengalah sebelum perjuangan berakhir tidak sama sekali. Bukan hendak menggembirakan hati yang agak kecewa ini tapi sebagai PEMINAT SETIA kita haruslah sentiasa menyokong pasukan kita ini walau seteruk mana pun keputusan perlawanan yang telah tertulis. Biarlah orang memuji skuad senapang dengan mengatakan mereka lebih baik dari pasukan kita pada awal pagi tadi. Yang pasti pujian harus diberikan kepada barisan depan Liverpool yang diketuai Torres, tidak mengenal jemu untuk membedil kubu skuad senapang sehinggakan mereka juga turut bocor 4 kali pada separuh masa kedua. Jika boleh diundurkan masa, satu gol dari Liverpool di separuh masa pertama pasti akan memberikan kelebihan. Tapi apa yang telah berlaku tetap berlaku. Tergelak juga bila pengulas ESPN Shebby Singh yang mengatakan jika skuad senapang memperolehi dua jaringan di separuh kedua, perlawanan berakhir untuk Liverpool. Tetapi anda memang langsung tersilap nujuman kali ini, 4 gol sebagai bukti mengalah tidak sekali.

Saya tidak mahu mengulas panjang mengenai perlawanan ini, cuma Rafa perlu memperbaiki barisan pertahanan Liverpool yang kelihatan goyah apabila menghadapi serang balas pantas dari skuad senapang. Mungkin disebabkan keterujaan untuk melakukan serangan demi serangan semalam yang membuka laluan kepada skuad senapang untuk menjaringkan gol. Rafa perlu melihat dan memberikan arahan kepada barisan pertahanan agar pantas untuk turun bertahan apabila sesuatu serangan tidak berjaya. Begitu juga dengan barisan tengah agar lebih rajin untuk turun membantu barisan pertahanan. Reina juga perlu lebih fokus untuk membaca corak serangan dan percubaan dari pasukan lawan. Benayoun seperti yang saya katakan, 2 gol dari beliau awal pagi ini membuktikan beliau memang layak untuk bermain sebagai penyerang sokongan (posisi Gerrard) kepada Torres atau bertindak sebagai pemain sayap. Sedikit lega kerana Lucas tidak diturunkan buat pertama kalinya jika Gerrard mengalami kecederaan.

Saya tertarik dengan kata-kata dari Kapitan Gerrard (yang tidak bermain kali ini kerana masih cedera) dan juga Rafa yang mengulas keputusan seri ini. Bagi Gerrard, rakan-rakannya telah mencuba sebaik mungkin dalam perlawanan itu dan kita harus ingat lawan kita adalah skuad senapang di bawah bimbingan Wenger yang memang terkenal dengan corak permainan pantasnya itu. Menurut Gerrard lagi, tidak hairanlah skuad senapang berada di dalam prestasi terbaik ketika ini. Satu mata yang dikutip malam ini memang amat berharga buat Liverpool. Sejauh mana berharganya mata ini, sama-sama kita saksikan di dalam perlawanan-perlawanan akan datang tambah Gerrard lagi. Rafa pula mengatakan kelebihan memang berada di tangan manyoo tetapi mereka pula akan berdepan dengan skuad senapang yang pasti akan dibarisi Adebayor dan Van Persie serta kembalinya perjaga gol dan beberapa tonggak pertahanan utamanya. Manyoo juga mempunyai beberapa perlawanan sukar sebelum berakhir musim 08/09 ini. Menurut Rafa lagi, jika manyoo menang menentang Pompey malam ini, keadaan akan bertambah sukar buat Liverpool. Secara positif, Liverpool bermain baik dan menjaringkan 4 gol dalam perlawanan ini. Semangat melawan dan tidak mengenal putus asa ini harus diteruskan sehingga ke akhir musim ini tambah pengurus Liverpool ini lagi.

Buat rakan-rakan peminat, janganlah terlalu kecewa dan memikirkan mengenai perlawanan ini. Kita harus fokus kepada perlawanan menentang Hull pada hari Sabtu ini. Sebenarnya jika anda semua masih ingat kata-kata Rafa pada awal musim ini, "matlamat utama adalah untuk berada di dalam persaingan merebut kejuaraan liga musim 08/09" dan kita telah mencapainya setakat ini. Buktinya, anda tengok sahaja perang psikologi yang tak kunjung sudah dilancarkan ke atas Rafa dan Liverpool. Itu menunjukkan ada pihak yang tidak senang duduk dan tertekan dengan kebangkitan Liverpool. Untuk Liga Juara-Juara Eropah, secara konsisten Liverpool mara paling kurang ke suku akhir semenjak 2-3 tahun kebelakangan ini. Mungkin ada yang berpendapat, tidak guna berada di dalm persaingan liga tetapi tidak memenanginya. Harus diingat sudah lama Liverpool tidak berada di dalam persaingan liga di hujung musim sehinggalah pada kali ini. Kita berilah peluang kepada Rafa dan anak-anak buahnya untuk membuktikan yang Liverpool mampu menawan gelaran liga ini. Jika tidak musim ini, mungkin musim depan kita akan berjaya lakukannya. Kita perlu sabar kerana Rafa baru 5 musim bersama-sama Liverpool, masih banyak perancangan masa depan beliau. Percayalah rakan-rakan semua, tidak lama sahaja lagi trofi Liga Perdana Inggeris akan pulang ke Anfield jua.


YNWA

4 comments:

xali alonso said...

mmm... gooner s bermain baik? bg aku, gooners bernasib baik bkn bermain baik. 1st half, if sumer chance liv, masuk, ref dh leh tiup wisel penamat dh. cume, ayg nye, bola x masuk. tu je. try dr torres n yosi, sume direct kt keeper. mungkin kalau ade skit placing dlm shot tu, bola akan masuk. kalau ikut statistik, ars hanye ade 4 on target, n, sumer nye masuk. liv lak, berbelas, tp, masuk 4 je. mmg sayang.

Firol said...

nasib baik je ....kesilapan mudah defend...5 game lagi ni....ada harapan..malam ni pompey menang kot??

beemer said...

kita patut mng semlm ..
tp disbbkan kealpaan defend ..
mahal harganya kena bayor..
skuad senapang mmg betul2 mengambil peluang yg ada ..
sbb itu gerrard also admit lwn kita bukan kecil anak ...
walaupun dipress kaw2 punya semlm .. diaorg masih lagi leh score ...
takpe la len kali lawan .. kita perlu make sure asssshavin kena pancung awal2 lagi ... leh tahan jahat gak mamat ni semlm ... ada gak player liverpool yg dia pancung ..

saplo182 said...

hufff.. kcwe.. tapi harap malam neh crouch leh selamat kan kite.. come on crouch come on pennant.. gee