Tuesday, April 28, 2009

Liverpool : Lagi Konglomerat Menghampiri

Bosan juga bila terbaca mengenai desas-desus pengambilalihan Liverpool oleh pemilik baru kembali bertiup kencang. Bukannya saya tidak bersetuju tetapi semuanya hanya sekadar khabar angin dan tiada yang kesudahan yang positif. Semua peminat sedia maklum, 2 pemilik Amerika sekarang iaitu Hicks dan Gillett banyak menimbulkan masalah di Anfield. Selain daripada percakaran antara mereka berdua, konflik ini juga turut membabitkan pengurus, Rafael Benitez. Kita semua kena faham, sesebuah kelab perlu stabil dan mendapat sokongan sepenuhnya daripada pemilik untuk berjaya. Sudah 2 musim termasuk musim ini Liverpool bermasalah dengan 2 pemilik Amerika ini sehingga nyaris kehilangan Rafael Benitez. Mari kita lihat spekulasi terbaru mengenai pemilikan Liverpool ini.

Menurut desas-desus terbaru, Liverpool bakal diambilalih oleh konglomerat India iaitu Kumpulan GMR yang diketuai oleh Grandhi Mallikarjun Rao. Kumpulan GMR ini juga merupakan pemilik pasukan kriket IPL iaitu Delhi Daredevils dan mereka dikatakan sedang meninjau peluang untuk mengembangkan empayar di dalam bidang sukan yang lain. Orang-orang kanan kumpulan ini dikatakan berada di Merseyside pada minggu lepas. Mereka duduk bersama-sama Hicks dan Gillet pada perlawanan menentang skuad senapang tempohari. Hicks dan Gillett perlu mencari rakan kongsi atau pemilik baru bagi mendapat wang untuk membayar hutang sebanyak 350 juta pound yang mereka perolehi untuk membeli Liverpool sebelum ini. Selain dari itu, Liverpool turut dikaitkan dengan Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum dari kerabat DiRaja Dubai dan juga Nassar Al Kharafi dari Kuwait.

Tidak kiralah siapa yang mengambilalih Liverpool kali ini, perlu dipastikan mereka mampu menjamin masa depan kelab dengan kewangan yang lebih baik. Bukan dengan cara berhutang untuk membeli kelab dan kemudian meletakkan risiko tersebut ke atas kelab. Liverpool memerlukan pemilik yang perihatin dengan kedudukan kelab dan bukannya semata-mata mahu mencari keuntungan. Secara logik, jika kelab berjaya maka pemlik juga akan menikmati keuntungan yang berkali ganda. Tetapi jika hendak mengeluarkan belanja bagi kejayaan kelab pun berfikir sampai sepuluh kali, usah bermimpi untuk berjaya di Liga Perdana Inggeris yang sememangnya amat kompetatif. Kejayan bukan datang sekelip mata, banyak pengorbanan yang harus dilakukan pemilik selain dari pemain dan peminat itu sendiri. Jika Liverpool mempunyai pemilik baru selepas ini, diharap mereka akan lebih menyokong Rafael Benitez dan bukannya menikam beliau dari belakang!



YNWA

No comments: