Tuesday, April 14, 2009

Suku Akhir UCL : Ayuh Buktikan

Pada awal pagi nanti, Liverpool akan bertandang ke Jambatan Runtuh untuk meneruskan perjuangan dalam Liga Juara-Juara Eropah. Ketinggalan 1-3 dari segi agregat, Tugas besar menanti Liverpool di sana. Ianya tidak dinafikan sukar tetapi tidak mustahil ianya dapat dilakukan.

Membaca komen-komen, tulisan di akhbar dan internet, ramai yang menganggap Chelsea sudah sebelah kaki di separuh akhir. Memang mereka semua berhak untuk berkata begitu kerana keyakinan mereka terhadap rekod Chelsea di Jambatan Runtuh. Mungkin pengurus Chelsea, Hiddink juga agak merasa lega dengan bekalan 3-1 dari Anfield minggu lepas.

Tapi anda semua perlu ingat, lawan anda adalah Liverpool, pasukan yang memang sukar untuk dijinakkan di pentas Eropah. Hiddink memang sedar akan hakikat ini dan beliau pasti akan mengarahkan pasukkannya berhabisan untuk mempertahankan kelebihan mereka itu.

Dengan kedua-dua pasukan menang 4-0 dan 4-3 di dalam saingan Liga Perdana Inggeris Sabtu lalu, momentum ini hendak diteruskan ke dalam perlawanan ini. Essien dengan bangganya mengatakan dia sanggup melakukan kerja kotor demi untuk kejayaan Chelsea. Kerja kotor yang beliau maksudkan ialah menghalang Gerrard dari menguasai bahagian tengah. Mungkin beliau sedikit nyanyuk agaknya, anda lupa kepada Javier Mascherano? Adakah dia anggap Monster Masch bukan lawan kepadanya? Baik anda jaga diri anda sebaik yang mungkin pagi ini Essien, saya pasti Masch akan pastikan anda terduduk di atas padang daripada menghalang Gerrard melakukan tugasnnya.
Dengan bantuan Alonso, pastikan bahagian tengah milik kita pada kali ini.

Kepada Lampard, Ballack dan Malouda, anda terlebih yakin dengan diri anda sendiri bila berhadapan bahagian tengah Liverpool yang tidak berada pada tahap prestasi terbaik minggu lepas. Liverpool bertandang ke Jambatan Runtuh dengan kesebelasan utamanya. Dan kita perlu ingat, permainan Liverpool lebih baik apabila bertandang ke gelanggang lawan. Chelsea pula kehilangan kaptennya, John Terry untuk perlawanan ini dan peluang ini patut digunakan sepenuhnya oleh Liverpool.

Berbalik kepada Liverpool, penyertaan semula Gerrard dan Mascherano ke dalam kesebelasan utama diharap dapat memantapkan lagi bahagian tengah Liverpool. Dengan Torres berada di puncak prestasi, diharapkan Liverpool dapat memberi persembahan terbaik sewaktu perlawanan nanti. Kepada Rafa, kami percaya kepada strategi anda, lakukanlah sesuatu untuk membolehkan Liverpool mara ke separuh akhir Liga Juara-Juara Eropah. Jangan sesekali memandang rendah kepada Chelsea, bolos tiga kepada Bolton bukanlah alasan yang menjadikan tugas kita mudah di Jambatan Runtuh. Yang pasti berikan tentangan yang terbaik, jangan mengalah sebelum berjuang di medan peperangan. Kepada Carragher, kemudi bahagian pertahanan sebaik mungkin dan elakkan kesilapan dari perlawanan yang lalu. Mungkian kita boleh melihat kelibat Agger pada perlawanan ini nanti.

Kepada rakan-rakan peminat, walaupun kalah atau menang awal pagi ini, janganlah sesekali berputus asa. Perjalanan Liverpool baru bermula, SETIA bersama-sama pasukan adalah amat penting sekali, jangan hiraukan peminat-peminat pasukan lain kerana saya pernah berkata, mereka semua tidak tahu apa-apa mengenai Liverpool, hanya kita sebagai peminat setia yang mengetahuinya.


YNWA

No comments: