Thursday, April 16, 2009

Babel : Mana Peluang Yang Sebenar?

Merintih nampaknya pemain sayap/penyerang berbakat Liverpool, Ryan Babel. Masakan tidak, peluang untuk beliau bermain adalah cukup terhad. Beliau yang banyak memanaskan bangku simpanan dan hanya digunakan sebagai pemain gantian. Yang terbaru, masuk menggantikan Arbeloa ketika permainan berbaki 5 minit sahaja lagi sewaktu menentang Chelsea pada Liga Juara-Juara awal Rabu lepas. Masa yang cukup singkat untuk beliau memberikan apa-apa impak ke atas perlawanan tersebut.

Beliau juga menyatakan hasil dari perbincangannya dengan jurulatih, selain dari serangan, daya pertahanan di dalam permainannya telah diperbaiki dan telah meningkat jika dibandingkan sewaktu mula-mula menyertai Liverpool. Walau sedemikian beliau nyata tidak gembira kerana kekurangan peluang untuk berbakti kepada Liverpool sedangkan masih banyak yang boleh dilakukannya untuk kelab ini.

Mengenai situasi Babel ini, saya rasa beliau wajar diberikan lebih banyak peluang untuk bermain di atas padang. Selain dari mempunyai kemahiran teknikal yang tinggi, Babel juga punya kepantasan dan sepakan yang amat baik. Mungkin pilihan yang lebih baik dari Lucas untuk bermain bersama-sama Torres semasa ketiadaan Gerrard. Saya masih ingat persembahan menarik beliau semasa menentang Real Madrid di Anfield dalam Liga juara-Juara Eropah. Tidak tamak dan banyak memberi umpanan daripada bahagian sayap kepada bahagian depan Liverpool. Hasilnya kita menang besar dengan 4-0 dalam perlawanan itu.

Persoalannya, kenapa tidak diteruskan peranan beliau seperti dalam perlawanan itu samada sebagai pemain sayap atau serangan? Atau Benitez sudah hilang sabar dengan Babel? Jika keadaan ini berlarutan, tidak mustahil Babel akan mencari jalan keluar dari Liverpool. Dari segi taktikal mungkin Rafa lebih tahu. Tetapi kita sebagai peminat tidak salah untuk memberi pendapat tentang pasukan kesayangan kita ini. Kepada Rafa, pemain seperti Babel perlu dimaksimakan bakatnnya di Liverpool dan bukannya pemain yang prestasinya seperti budak sekolah yang perlu dipertahankan dan diberi lebih banyak peluang dari Babel dari satu perlawanan ke perlawanan yang lain.


YNWA

5 comments:

Firol said...

peluang mesti bagi baru dia bleh buktikan kemampuan...perlawanan penting masa REAL MADRID,FULHAM n MU dah membuktikan mamat ni penting

beemer said...

yup ... agreed with you bro ...
patutnya game aritu dia start or masukkan awal 2nd half ..
sbb bek diaorg dah ayam giler ...
mmg tak leh cope dgn pace Babel ni ..

ateng said...

yaa..aku pon setuju..nk dikatakan,setiap kali babel xmaen ak rase kecewa gak..die lebih berbakat dr lucas..die boleh juga backup striker utk torres dan mmg patut utk ganti tempat lucas...kecewa ar babel maen lambat aritu..

Amberan said...

Bakat saja x penting.
tapi cara approach game.
sume kena belajar & praktik
Babel perlu tiru cam henry

beemer said...

utk Babel ...
cara approach game vs RM aritu mmg best n mantop ...
bakat dan taktikal pada tahap maksimum ...
tp kalu leh jadi cam henry ...
tak payah striker baru la musim depan ...