Wednesday, April 29, 2009

Masalah Lama Rafa : Kena Jual Dulu!

Perkara yang sama dan sama semenjak beberapa musim yang lalu. Sudah muak sebenarnya jika perkara ini masih berterusan. Ya rakan-rakan, maksud saya ungkapan jual dulu selepas itu baru boleh beli berkumandang lagi musim ini. Ungkapan yang saya cukup tidak gemari memandangkan kita seolah-olah mara ke belakang dan bukannya ke depan di dalam pasaran perpindahan pemain. Bukan saya menyalahkan Rafa tetapi seperti di dalam artikel saya sebelum ini, mana perginya sokongan pemilik kepada Rafa dan juga kelab? Jangan gunakan ketiadaan duit atau kemelesetan ekonomi sebagai alasan. Amat menyedihkan jika keadaan ini perlu dilalui oleh Rafa lagi pada musim panas ini. Bagaimana beliau hendak bertarung dengan kelab-kelab yang jauh lebih perkasa dari segi kewangan dalam saingan untuk mencari pemain terbaik untuk Liverpool? Bukan mengatakan kita sebagai peminat lebih pandai dalam hal ekonomi tetapi haruslah diingat jika tidak mampu untuk menjadi pemilik kelab seperti Liverpool, lebih baik bungkus beg baju dan pulang ke kampung halaman.

Khabar terbaru dari Anfield menyatakan Rafa mengakui beliau perlu menjual beberapa orang pemainnya di dalam skuad sekarang untuk membolehkan beliau membawa masuk pemain baru ke dalam pasukannya untuk musim depan. Rafa yang dikaitkan dengan beberapa pemain seperti Gareth Barry, David Villa dan Glen Johnson, harus mendapatkan dana yang cukup melalui penjualan pemain jika mahu pemain yang berkaliber seperti mereka menyarung jersi Liverpool musim depan. Dengan beberapa pemain seperti Babel dan Dossena yang kurang menyengat musim ini dan ada kemungkinan untuk dikorbankan, Rafa berkata beliau telah mempunyai idea sebanyak mana perlu dibelanjakan untuk membeli pemain baru. Rafa juga berpendapat dia perlu menjual beberapa pemainnya untuk tujuan itu tetapi buat masa sekarang masih terlalu awal untuk memperkatakan mengenai jumlah wang dan pemain mana yang akan dikorbankan.

Menurut Rafa lagi, di sepanjang musim ini, skuad peninjau beliau telah mengenalpasti pemain yang diperlukan dan mereka cuba untuk mendapatkan pemain tersebut dengan secepat mungkin pada harga yang munasabah. Adalah penting untuk mendapatkan pemain yang tepat untuk Liverpool dan Liverpool telah mempunyai pemain yang lebih baik dari musim lepas dan amat sukar untuk mencari pemain yang lebih baik dari yang telah sedia ada sekarang tambah rafa lagi. Liverpool telah mencari dan melihat ramai pemain baru di sepanjang musim ini dan telah bersedia untuk masuk ke pasaran pemain pada musim panas ini.

Di sini saya ingin menegaskan, walaupun kekurangan dana dan terpaksa menjual sebelum membeli, kepada Rafa janganlah sesekali anda bertindak untuk menjual Alonso kerana beliau merupakan salah seorang kunci di bahagian tengah Liverpool. Anda hanya perlu menambahkan lagi kekuatan bahagian tengah Liverpool tanpa perlu mengorbankan Alonso. Jangan mengulangi perbuatan kurang cerdik musim lepas (seolah-olah mengadakan lelongan untuk menjual Alonso) kerana saya percaya, jika anda berbuat sedemikian pasti Liverpool akan kehilangan Alonso kelak. Dan yang pasti dapatkah kita menanggung kerugian jika kehilangan Alonso?


YNWA

No comments: