Sunday, April 26, 2009

Harimau Berjaya Dijinakkan

Kita Menang dan Liverpool MENGAUM di KC Stadium malam tadi! Itulah ungkapan yang boleh saya tuturkan pada kali ini. Setelah bertarung selama 90 minit di KC Stadium dengan harimau yang sememangnya garang di kandang sendiri, akhirnya Liverpool berjaya menang setelah seri 4-4 dua kali berturut-turut sebelum ini. Secara keseluruhan pemain-pemain Liverpool beraksi dengan baik walaupun menghadapi tekanan yang hebat pada separuh masa kedua. Mungkin ulasan saya kali ini agak kasar dan bukannya tidak menghargai kemenangan pada malam ini.Ianya bukanlah bertujuan untuk menghentam pasukan kesayangan kita ini. Mohon maaf jika ada rakan-rakan yang tidak bersetuju dengan pendapat saya ini. Sudah lama saya ingin mengulas mengenai individu ini tetapi perlawanan malam tadi merupakan kemuncak ketidakboleharapan beliau kepada pasukan.

Liverpool menurunkan beberapa pemain yang direhatkan ketika bertembung dengan skuad senapang tempohari. Pemain-pemain seperti Insua, Skrtel dan Lucas diturunkan untuk menggantikan Aurelio, Reira dan Agger. Liverpool bermula dengan baik dimana asakan demi asakan oleh Torres, Kuyt dan Benayoun nyaris menghasilkan gol. Tetapi skuad rimau dapat bertahan dengan baik dan menyerap asakan tersebut dengan kemas. Skuad rimau ini juga berjaya melancarkan serangan balas ke kubu Liverpool melalui percubaan daripada Geovanni dan Marney yang ditangkis oleh Reina. Skuad rimau ini juga agak berbahaya melalui tendangan sudut dan juga lontaran jauh dari Ricketts. Setelah percubaan demi percubaan, Liverpool akhirnya memecah kebuntuan melalui tendangan percuma Xabi Alonso setelah Mascherano dijatuhkan. Tendangan Alonso terkena benteng skuad rimau tetapi tendangan susulan dari beliau berjaya menewaskan Myhill. Separuh pertama tamat dengan 1-0 kepada Liverpool.

Separuh Kedua bermula dengan Hull terus mengasak kubu Liverpool untuk mencari gol penyamaan. Tetapi semuanya berubah selepas Folan dilayangkan kad merah kerana kekasaran kepada Skrtel. Skuad rimau yang tidak berpuas hati dengan tindakan pengadil itu dan bermain secara lebih kasar dan akibatnya Fagan diberikan kad kuning kerana sekali lagi terlibat dalam insiden dengan Skrtel. Liverpool mengambil kesempatan dari kekurangan skuad rimau dan menambah jaringan melalui Kuyt yang merembat masuk gol hasil percubaan Skrtel dari sepakan sudut yang diberi oleh Zayatte. 2-0 kepada Liverpool.

Pengurus skuad rimau Phil Brown telah memasukan Mendy dan Cousin sebelum gol Kuyt tersebut dengan tujuan untuk memperkuatkan bahagian serangan mereka. Hasilnya gabungan mereka berdua telah menghasilkan gol pertama skuad rimau pada minit ke 73 melalui Geovanni. Selepas itu, skuad rimau memang menyerang bertubi-tubi ke kubu Liverpool sehinggakan pada pandangan saya Liverpool pula yang bermain dengan 10 pemain! Keseluruhan padang dikuasai skuad rimau dan mereka tanpa putus asa cuba menyamakan kedudukan. Mujurlah Carra dan rakan-rakan di bahagian pertahanan dapat menyerap asakan demi asakan skuad rimau dengan permainan juga semakin kasar dengan terjahan demi terjahan yang membuatkan pengadil terpaksa mengawal keadaan. Torres nyaris menambah gol tapi tandukan beliau mengenai palang pada minit ke 80. Sisa-sisa perjuangan skuad rimau ditamatkan oleh Kuyt dengan gol kedua beliau pada minit ke 88. Kuyt menyudahkan percubaan Arbeloa yang ditangkis oleh Myhill sebelum muntah ke arah beliau. Perlawanan berakhir dengan jaringan 3-1, kemenangan ke 21 Liverpool dalam Liga Perdana Inggeris musim ini.

Jika dilihat dari jumlah jaringan memang saya akui kita agak selesa. Cuma jumlah jaringan itu tidak menunjukkan penguasaan kita sepenuhnya di dalam perlawanan ini. Sebaliknya skuad rimau yang lebih banyak mengawal perlawanan dan jika tidak kerana ketumpulan barisan depan mereka pasti sukar untuk Liverpool membawa balik 3 mata penuh. Kita terhutang budi kepada Alonso dan Kuyt kerana ketajaman mereka membantu kita untuk menang perlawanan ini. Amat mengecewakan pemain muda yang selalu dipuja oleh Rafa iaitu Lucas. Beliau seolah-olah makan angin di tengah padang dan kelihatan "hilang" di tengah-tengah padang. "Hilang" maksud saya di sini ialah tidak berfungsi langsung untuk membantu Torres, Kuyt  dan Benayoun di bahagian depan. Beliau diletakkan sebagai pemain tengah bersama-sama Alonso untuk bertindak sebagai sokongan kepada bahagian dengan Mascherano bertindak membantu pertahanan. Akibatnya pemain-pemain tengah yang lain seperti Alonso, Mascherano, Kuyt dan Benayoun terpaksa membuat kerja yang ditinggalkan oleh anda iaitu menghantar bola ke arah gol lawan dan ini sedikit sebanyak menjejaskan bahagian sayap dan juga tengah selain kurangnya bantuan oleh Mascherano kepada bahagian pertahanan. Ini membolehkan skuad rimau menguasai perlawanan dan hanya dihampakan oleh ketumpulan barisan serangan mereka sahaja. Lucas jika anda hanya mampu membuat hantaran ke belakang sahaja untuk setiap perlawanan dan tidak ada fungsi lain langsung di setiap perlawanan, lebih baik anda bungkus beg pakaian anda dan pulang ke Brazil atau pergi ke Sepanyol untuk bermain dengan Atletico Madrid (seperti yang anda minta).  Anda tidak sesuai dan tidak layak untuk bermain dengan Liverpool. Kritikan saya ini adil setelah melihat anda diberikan banyak peluang oleh Rafa berbanding pemain muda yang lain (yang lebih baik!) tetapi permainan anda langsung tidak meningkat setaraf Mascherano, Alonso jauh sekali Gerrard. Takkan disebabkan anda muda, Liverpool perlu memberi anda sehingga 3 musim untuk menjadi pemain tengah yang baik? Anda perlu ingat, Liverpool merupakan pasukan yang bersaing dalam peringkat teringgi di Eropah dan juga berada di dalam liga yang terbaik di Eropah. Saya berpendapat Insua adalah lebih baik dari anda dan dia jauh lebih muda! Jikalau Spearing diberi banyak lagi peluang untuk bermain, saya pasti beliau akan tendang anda keluar dari kesebelasan utama. Lebih baik anda berkira-kira untuk berpindah kerana anda mungkin boleh berjaya dengan pasukan lain dan bukan Liverpool. Anda memang bernasib baik kerana sentiasa dilindungi Rafa, tetapi cukuplah sehingga akhir musim ini sahaja perjuangan anda di Liverpool.

Sekali lagi saya mohon maaf jika ulasan saya terlalu kasar, bukan niat untuk memperkecilkan Liverpool apatah lagi meletakkan kesalahan kepada individu tetapi saya inginkan perubahan. Saya faham pemain-pemain bolasepak akan ada hari off day nya tetapi lebih baik 4 hari ok dan 1 hari sahaja off day dari daripada 4 hari off day dan 1 hari sahaja ok (memetik kata-kata rakan seforum my-LFC). Liverpool perlu ada pemain gantian yang lebih baik dan konsisten jika Kapitan Gerrard mengalami kecederaan seperti perlawanan semalam. Saya sebagai PEMINAT SETIA Liverpool akan tetap bersama-sama pasukan walau apa pun yang terjadi. Saya tidak mahu menjadi peminat yang hendak menyokong secara membuta tuli dan memekakkan telinga sedangkan sedar ada kalangan pemain yang prestasinya diragui tetapi berlindung disebalik kerja sepasukan yang mantap.  Mengkritik bukan bukan bermakna kita hendak menjatuhkan pasukan tetapi jika tiada kritikan macam mana sesebuah pasukan yang baik itu hendak berjaya? Saya akan tetap MERAH buat selamanya. Tidak sama sekali akan menjadi penyokong yang hanya bising ketika menang dan senyap sunyi ketika pasukan kalah. Dan kepada Kapitan Gerrard cepatlah anda kembali kesebelasan utama, kami peminat sudah tidak tahan melihat barisan tengah Liverpool yang longgar dengan ketiadaan anda. Harapan kami agar anda kembali semasa menentang Newcastle di Anfield pada 3 May depan.


YNWA

3 comments:

Che said...

lucas jambu mmg xdpt dimaafkan gaya permainannya semalam..terlaulu naif dan mmg tidak menampakkan sebarang usaha untyk menggerakkan bhg serangan..jd CB la kalo hanya pandai tebas kaki org dan wat back-pass..kte bleh tgk betapa yakinnya Insua membuat beberapa tendangan jarak jauh dalam permainan semalam..dan ia menampakkan keyakinan yg dimiliki oleh Insua..tp Lucas??mungkin satu-satunya sumbang die ialah menampan bola (menggunakan tangan, tp ref xnmpak) dalam kotak penalti Hull yg menyebabkan gol kedua Liverpool..tu je!!enough said, either u shud be loaned or juz sell u..tu pon kalo ad team nk beli..kengkurang Sissoko yg x reti passing tu pon Juve minat sbb die rajin..

beemer said...

jaguh back pass no 1 liverpool ...
masih pegang kata2 steve mcmahon n paul masefield ESPN pundit ...
"he's in the wrong team!" ...

Firol said...

Lucas memang tak byk membantu pun,macam chipsmore,kejap ade kejap takde....Alonso memang banyak bekerja smlm...

kalu jual pun mamat ni kelab mana yg sesuai???

Harap tahun epan Jay Spearing dapat jadi kesebelasan Liverpool,nampak kecik,tapi berani walau pun tak sejambu Lucas