Friday, April 24, 2009

Masuk Kandang Harimau MENGAUM

Lawan kita berikutnya, Skuad Rimau Hull City, pasukan yang baru dinaikkan ke Liga Perdana Inggeris pada musim ini. Pengurusnya Phil Brown terkenal sebagai guru disiplin yang tegas kepada anak-anak buahnya. Pernah di dalam satu perlawanan Liga Perdana Inggeris, Phil Brown memberi team talk pada waktu rehat separuh masa pertama bukan di dalam bilik persalinan tetapi di tengah-tengah padang di hadapan ribuan penonton hanya kerana para pemain beliau tidak fokus semasa perlawanan tersebut! Begitulah tegasnya pengurus Hull ini.

Berbalik kepada skuad rimau ini, walaupun prestasi mereka merosot mendadak pada masa sekarang berbanding dengan awal musim ini, keupayaan mereka tidak boleh dipandang rendah oleh Liverpool. Walaupun hanya menang 2 kali daripada 24 perlawanan terakhir, skuad rimau ini menghuni tangga ke 16 Liga Perdana Inggeris dan bergelut untuk menyelamatkan diri dari tersingkir ke Liga Championship. Dan itulah yang merbahayanya skuad rimau ini. Anda semua tentu masih ingat apa yang berlaku kepada Liverpool ketika menentang Boro, satu lagi pasukan yang bergelut untuk kekal di dalam Liga Perdana Inggeris. Satu lagi kelebihan skuad rimau ini ialah perlawanan ini diadakan di tempat mereka, KC Stadium dan pastinya peminat mereka akan berhabisan menyokong skuad rimau ini untuk menewaskan Liverpool.

Skuad rimau ini memiliki beberapa pemain berbakat seperti Geovanni, Turner, Ashbee, Mendy dan jangan dilupakan Barmby serta Boateng. Mereka ini semua merupakan tonggak kepada Hull City dan jika Liverpool mampu menghalang mereka pasti 3 mata akan menjadi milik kita. Skuad rimau ini juga terkenal dengan permainan serangan balas yang pantas dan berkesan. Prestasi mereka yang merosot sekarang ini juga ada kaitan dengan barisan serangan mereka yang tumpul. Keupayaan menjaringkan gol amat terhad dengan bahagian serangan yang diketuai oleh Fagan dan Manucho, pemain pinjaman dari manyoo. Mungkin jika Jimmy Bullard tidak cedera, nasib skuad rimau ini akan lebih baik. Bullard masih cedera semenjak berpindah dari Fulham dengan harga 5 juta pound pada musim ini. Beliau hanya bermain selama 36 minit untuk Hull dan seterusnya cedera sehingga habis musim.

Kapitan Gerrard pula masih belum pulih sepenuhnya dari kecederaan dan akan terlepas perlawanan ini. Selain dari itu Liverpool tidak mempunyai masalah kecederaan. Rafa perlu membuat sedikit perubahan di bahagian pertahanan agar tidak goyah seperti ketika menentang skuad senapang tempohari. Kemasukan Insua dan Skrtel pasti akan membantu memperkuatkan pertahanan Liverpool. Reina pula perlu lebih tangkas dan harapnya tidak leka untuk menepis segala percubaan dari Hull. Bahagian tengah masih diterajui Masch dan Alonso dengan sayap diisi oleh Kuyt dan Babel. Reira kurang menonjol dalam perlawanan sebelum ini. Dan untuk bahagian serangan biarlah Torres dan Benayoun meneruskan gandingan mantap mereka sebelum ini untuk memberikan tekanan kepada pertahanan Hull. Serangan bertali arus pasti akan menyebabkan pertahanan Hul akan goyah. Oleh itu Liverpool perlu bermula dengan pantas untuk mengasak kubu Hull. Menarik corak permainan yang berasaskan serangan yang baru digunapakai oleh Liverpool sekarang ini. Tetapi tiada guna banyak menjaringkan gol jika pada masa yang sama turut bolos dengan banyak. Ini bermakna tiada gunanya untuk menjaringkan dengan banyak pada satu-satu perlawanan tetapi tidak mampu untuk mempertahankannya. Rafa perlu maklum akan kelemahan ini dan harus memperbetulkannya secepat mungkin. Jika tidak, akan berputih mata lagilah kita pada kali ini.

Di atas kertas, skuad rimau ini bukan lawan kepada Liverpool dan 3 mata seharusnya milik kita untuk meneruskan tekanan ke atas manyoo. Tetapi harus diingat, ini tidak bermakna skuad rimau ini dengan mudah untuk menyerah kalah kepada Liverpool. Mereka pasti mahu menang untuk mengutip 3 mata bagi menyelamatkan diri dari tersingkir dan pada masa yang sama untuk menggembirakan peminat-peminat mereka di KC Stadium esok. Jangan ulangi prestasi semasa menentang mereka di Anfield awal musim ini dimana kita diselamatkan oleh 2 jaringan penyamaan oleh Kapitan Gerrard dan beliau tidak terlibat di dalam perlawanan esok!


YNWA

No comments: