Saturday, May 16, 2009

The Reds vs The Baggies : Tiga Mata Jadi Rebutan

Seperti kata Rafa, persaingan untuk gelaran Liga Perdana Inggeris masih belum tamat selagi secara matematiknya Liverpool masih belum terkeluar dari persaingan. Walaupun hanya satu mata yang diperlukan oleh pendahulu liga namun mengalah tidak sama sekali. Sebarang perkara boleh berlaku dan kita tidak boleh terus mengenepikannya. Bagi saya, menjadi juara atau tidak, saya tetap akan bersama-sama Liverpool dan sokongan saya tidak akan berbelah bagi. Matlamat untuk berada di dalam persaingan liga telah berjaya kita lakukan sehingga penghujung musim dan saya berharap pengalaman ini akan digunakan sepenuhnya oleh para pemain Liverpool untuk meneruskan cabaran bagi musim depan. Mentaliti juara itu telah ada di fikiran para pemain Liverpool dan hanya menunggu masa untuk direalisasikan.

Berbalik kepada perlawanan Liga Perdana Inggeris pada pada Ahad ini, menentang West Brom a.k.a The Baggies di The Hawthorns. Walaupun rekod menunjukkan skuad Baggies ini telah tewas 7 perlawanan terakhir dengan Liverpool, bolos 22 gol dan tiada sebarang jaringan namun Liverpool perlu berhati-hati dengan pasukan yang turut bergelut di tangga terbawah liga buat masa sekarang. The Baggies telah merakamkan 2 kemenangan di dalam 3 perlawanan terakhir mereka dan yang paling baru menewaskan Wigan 3-1 di gelanggang mereka ini. Signifikan perlawanan ini adalah The Baggies perlu menang untuk mereka melakukan keajaiban untuk kekal di Liga Perdana Inggeris dengan harapan Newcastle dan Hull turut tumbang pada perlawanan minggu ini. Manakala Liverpool pula perlu menang untuk sekurang-kurangnya mengekalkan kedudukan kedua liga. The Baggies perlu menghalang rekod kekalahan mereka dengan Liverpool, jika tidak mereka akan menjadi kelab ke 24 yang tersingkir dari Liga Perdana Inggeris setelah hanya semusim bersaing di dalam liga. Manakala Liverpool telah menang 8 daripada 9 perlawanan terakhir dan sasaran The Reds adalah untuk mendapatkan kutipan mata terbanyak di sepanjang penglibatan di dalam Liga Perdana Inggeris.

Di dalam senarai The Baggies, terdapat beberapa pemain yang berbakat seperti Brunt, Greening, Fortune, Cech, Olsson, Valero dan tidak dilupakan bekas penjaga gol Liverpool Scot Carson. Mereka semua ini perlu diberi perhatian terutama sekali Brunt dan Fortune yang mampu menjaringkan gol untuk mereka. Pengurus The Baggies, Tony Mowbray juga terkenal sebagai seorang pengurus yang gemar untuk bermain secara menyerang berbanding lebih kepada bertahan jika berdepan dengan pasukan-pasukan utama liga. Jadi kita boleh mengharapkan perlawanan yang lebih terbuka untuk kedua-dua pasukan pada hari Ahad ini.
 
Di pihak Liverpool, tiada kecederaan dilaporkan dan kembalinya Xabi Alonso ke dalam kesebelasan utama diharapkan dapat memantapkan lagi bahagian tengah Liverpool. Tidak banyak perubahan dari kesebelasan utama yang menentang skuad Tukul Besi minggu lepas dengan Torres dan Mascherano juga dilaporkan cergas sepenuhnya untuk bermain. Mungkin kita boleh melihat Agger bermain menggantikan Skrtel di pertahanan tengah. Kapitan Gerrard buat pertama kalinya akan mengetuai Liverpool sebagai Pemain Terbaik Tahunan Persatuan Penulis-Penulis Sukan Bolasepak England dan diharapkan beliau bersama-sama rakan sepasukannya mampu membawa pulang 3 mata penuh pada perlawanan kali ini.


YNWA

6 comments:

Firol said...

masih ada harapan.tengok je..takde takpe..next season dah confirm

beemer said...

reds dah cuba yg terbaik season ni ...
kita push manyoo sampai ke hujung musim ...
add 2-3 very good player ... we'll back next season ...

Anonymous said...

manuer may equal with us but they can't beat us...
insya Allah..liverpool will be more stronger nex season n be the champion...

WALK ON MIGHTY REDS...WITH HOPE IN UR HEART....YNWA

afiq_trulyREDZ

sydney said...

wpun x menang epl season ni,kte masih leh berbangga sbb bwat double over man u n chelsea...n squad yg rafa tgh bina ni nmpknye makin improve tiap season..there will always be next season..=)

Firol said...

Siap sedia menghadapi Tentera Merah Musim Depan

beemer said...

kita akan kembali dengan lebih mantap musim depan ...
menang atau kalah ... kita semua tetap LIVERPOOL!!!