Friday, May 8, 2009

Dossena : Tempatku Hanya Di Liverpool

Masih bersungguh-sungguh nampaknya pertahanan kiri Liverpool yang dibeli dari Udinese pada musim panas lepas, Andrea Dossena. Beliau lebih fokus untuk menempatkan diri di kesebelasan utama Liverpool dari memikirkan beliau mungkin akan dijual bagi mendapatkan dana tambahan untuk membeli pemain baru. Bagi Dossena, beliau tahu apa yang dikehendaki oleh pengurus Liverpool dari beliau dan beliau juga lebih mengenali rakan-rakan sepasukannya. Dossena yang dibeli dengan harga 7 juta pound, masih menyesuaikan diri di Anfield dan pada masa yang sama mewakili Itali di peringkat antarabangsa. Prestasi beliau yang tidak konsisten telah menyebabkan timbul spekulasi yang beliau bakal dijual.

Dossena yang bersaing dengan Aurelio dan Insua untuk slot pertahanan kiri Liverpool, telah menunjukkan sedikit peningkatan kebelakangan ini dengan 2 gol jaringan beliau semasa menentang Real Madrid dan manyoo. Dan jaringan tersebut adalah dari slot sayap kiri yang diisi beliau sebagai pemain gantian dan bukan dari bahagian pertahanan kiri. Namun bagi Dossena saingan untuk merebut tempat di kelab ternama seperti Liverpool adalah perkara biasa termasuklah seperti di AC Milan atau Barcelona. Yang paling penting menyesuaikan diri dengan persekitaran baru di kelab dan selepas itu barulah bersaing untuk merebut tempat di kesebelasan utama. Bagi Dossena memang berbeza corak permainan di Serie A dengan Liga Perdana Inggeris. Serie A lebih terbuka dan kurang fizikal jika dibandingkan dengan Liga Perdana Inggeris, tambah Dossena lagi. Liga Inggeris juga lebih kompetatif dan setiap tindakan perlu pantas kerana ruang untuk berfikir adalah amat terhad.

Dengan Rafa yang mahukan penyerang tambahan untuk memastikan barisan serangan Liverpool lebih mantap untuk musim depan, beliau akan menjual beberapa pemain pinjaman seperti Voronin, Pennant, Hamill, Linfield dan Paul Anderson sebelum bertindak untuk menjual pemain dari kesebelasan utamanya. Walau bagaimanapun, nasib Dossena belum tentu lagi selamat kerana jika sasaran Rafa itu memerlukan kos perpindahan yang tinggi maka tidak mustahil beliau akan dijual. Bagi saya, Dossena perlu menurunkan berat badan beliau dan mungkin boleh diberi peluang satu musim lagi untuk membuktikan keupayaan beliau sebelum apa-apa keputusan boleh dibuat dengan masa depannya. Jika Lucas boleh diberi peluang selama 2 musim, kenapa tidak Dossena?


YNWA

No comments: