Friday, May 22, 2009

Johnson : Persaingan Rafa - Harry

Khabar terbaru dari England menyatakan pengurus Liverpool, Rafael Benitez sedang bersaing dengan pengurus Spurs, Harry Redknapp untuk mendapatkan pemain pertahanan kanan England, Glen Johnson. Redknapp yang telah lama mengikuti perkembangan Johnson, dikatakan masih berminat untuk medapatkan pemain tersebut untuk mengisi pertahanan kanan Spurs. Di bawah tunjuk ajar Redknapp semasa di Portsmouth dua tahun lalu, Johnson telah berjaya mengembangkan karier bolasepak beliau setelah perpindahan dari West Ham ke Chelsea gagal membuahkan sebarang hasil. Johnson yang berusia 24 tahun kini telah menjadi pilihan utama Fabio Capello untuk mengisi slot pertahanan kanan England. Rafa dan Redknapp memang tahu dengan keadaan kewangan Portsmouth yang semakin meruncing pasti akan memaksa mereka menjual pemain-pemain utama untuk mengatasi masalah tersebut.

Dengan yuran perpindahan sebanyak 12 juta pound yang perlu dibayar untuk mendapatkan Johnson, Liverpool pasti mempunyai kelebihan. Ini kerana Portsmouth masih berhutang 7 juta pound dengan Liverpool, hasil daripada perpindahan Peter Crouch pada musim lepas. Jika perkara ini benar, maka Arbeloa pasti akan mendapat saingan lebih sengit untuk mengisi pertahanan kanan Liverpool pada musim depan. Arbeloa perlu lebih fokus untuk meningkatkan permainan beliau kerana pada musim ini pencabar beliau, Degen hanya menjadi penghuni rumah sakit kerana lebih banyak cedera daripada cergas sepenuhnya. Keadaan ini menyebabkan tiada pencabar untuk Arbeloa kerana seorang lagi pertahanan kanan Liverpool adalah Jamie Carragher. Tetapi Carragher lebih fokus kepada pertahanan tengah dan bukan saingan sepenuhnya kepada Arbeloa. Dengan musim perpindahan yang semakin hampir dan liga pula hampir melabuhkan tirai, saya berharap pembelian Rafa pada kali ini turut meletakkan keperluan untuk mendapatkan seorang lagi pemain pertahanan kanan yang berwibawa agar posisi ini lebih kompetitif di dalam kesebelasan utama Liverpool. Penyertaan Degen pada musim lepas nyata sia-sia walaupun beliau datang secara percuma tanpa yuran perpindahan. Pemain muda berbakat Liverpool yang baru menyambung kontrak, Stephen Darby pula tidak diberi peluang langsung untuk mencabar Arbeloa pada musim ini. Atau mungkin kita akan melihat kelibat Darby pada musim depan untuk menggoncang kedudukan selesa Arbeloa? Adakah Johnson akan ke Liverpool? Sama-samalah kita nantikan skrip perpindahan musim panas Liverpool yang akan direncanakan oleh Rafael Benitez nanti.


YNWA

7 comments:

Firol said...

Kalu beli pun ok jugak.. tapi Stphn Drby kena bagi peluang lah...potensi

Anonymous said...

glen johson ni spatutny kite beli dr dlu lg.....
die bkn stakat hebat bertahan tp bleh gak membantu serangan dan mampu menjaringkn gol...
tgk saje prestasi die di portsmouth...
bg ak johnson adlah pembelian terbaik utk pdg anfield....

afiq_trulyREDZ


YNWA

sydney said...

sokong beli =P

Anonymous said...

Tak setuju..
nkorg tau sbb aper Chlesial jual Johnsen dulu..
sbb dia atacking jer Ok.. defend hampaih kelapa kering..
bagi kau baik beli Pilip Lahm....
tp nk ker Bayern jual..

beemer said...

hopefully ada competition di posisi bek kanan ... tak kira siapa yg dibeli oleh rafa ...
pure bek kanan n not makeshift punya pemain ...
sudah sampai masanya utk tamatkan honeymoon arbeloa di posisi tersebut ...

Anonymous said...

Nak competetion???
kalau nk beli pon kene yg upgrade..bkn downgrade
kalo betoi mau..
beli jer Maicon Inter

sydney said...

betol...johnson slalu ditangkap tido mase defend tp nonetheless he is decent..bg competition skit kt arbeloa...n patut leh promote darby skit2 season dpn..