Sunday, May 24, 2009

Reds vs Spurs : Berakhirnya Musim Terbaik

Steven Gerrard mahu rakan-rakan sepasukannya memenangi perlawanan terakhir liga dengan Spurs sebagai penghargaan kepada semua peminat yang tanpa henti memberikan sokongan kepada Liverpool pada musim ini. Bagi Gerrard tiada yang cara yang lebih baik untuk mengucapkan terima kasih kepada semua peminat selain daripada menang pada perlawanan terakhir di Anfield. Menang dengan bergaya sebagai tanda berakhirnya musim ini dan ianya pasti akan dihargai oleh semua peminat Liverpool. Dengan Sami Hyypia dijangka membuat penampilan ke 464 dan terakhir sebagai kapten pasukan pada perlawanan ini, para peminat serta semua yg terlibat dengan Liverpool pasti akan mengucapkan selamat tinggal serta selamat berjaya kepada pertahanan lagenda ini. Pengurus Liverpool, Rafael Benitez tidak mempunyai sebarang masalah kecederaan dan hampir pasti bermula dengan barisan yang menang menentang dengan The Baggies minggu lepas dengan Lucas akan digantikan oleh Alonso. Insua kekal posisi pertahanan kiri dan Agger dijangka bergandingan dengan Carragher di pertahanan tengah. Kita pasti akan melihat kelibat Gerrard dan Torres di dalam perlawanan ini. Dengan peluang untuk mencipta beberapa rekod di dalam perlawanan terakhir ini, pasti ianya akan menjadi motivasi tambahan buat pemain-pemain Liverpool.
 
Lawan Liverpool, Spurs pula sedang bergelut mengejar tempat ke Liga Europa musim depan. Mereka berharap boleh menang di perlawanan ini dan Fulham pula tewas di dalam perlawanan mereka dengan Everton di Craven Cottage. Tapi perlu diingat, Fulham berada di kedudukan lebih baik pada masa sekarang dengan prestasi terbaik mereka buat masa sekarang. Mereka berada di kedudukan terakhir untuk layak ke Liga Europa iaitu di tangga ke 7 Liga Perdana Inggeris. Spurs pula perlu menang dengan kelebihan 5 gol ke atas Liverpool. Pengurus Spurs, Harry Redknapp akan ke Anfield tanpa khidmat Aaron Lennon yang cedera serta Wilson Palacios yang kembali ke negaranya kerana masalah keluarga. Manakala Woodgate dan Assou-Ekotto perlu ujian kecergasan pada saat akhir, Bent pula baru kembali ke latihan setelah cedera sebelum ini. Dawson, Huddlestone dan O’Hara pula di dalam senarai kecederaan jangka panjang. Sesuatu yang pasti, Robbie Keane akan mengetuai Spurs di Anfield pada kali ini. Dan para peminat pasti akan mengalu-alukan kedatangan Keane pada kali ini. Dan saya berharap beliau tidak menjaringkan gol pada perlawanan ini kerana Reina perlu memastikan gawang beliau tidak bolos untuk memenangi anugerah Sarung Tangan Emas buat kali ketiga berturut-turut.

Perlawanan yang sama di Anfield pada musim lepas berakhir dengan keputusan 2-2 dan perlawanan di White Hart Lane pada awal musim ini memihak kepada Spurs 2-1 walaupun Liverpool bermain baik pada perlawanan itu dan mendahului melalui Dirk Kuyt. Ianya merupakan salah satu daripada 2 kekalahan Liverpool di tempat lawan pada musim ini. Dan Liverpool merupakan satu-satunya pasukan yang tidak tewas di tempat sendiri pada musim ini. Saya berharap Liverpool memenangi perlawanan ini setelah tewas di White Hart Lane. Tetapi Rafa perlu berhati-hati dengan taktikal Harry Redknapp yang penuh dengan muslihat. Walaupun harapan mereka untuk ke Liga Europa agak sukar, namun jangan sesekali memandang rendah kepada Spurs. Kita perlu menang untuk menjadikannya sebagai penamat terbaik kepada musim terbaik Liverpool di Liga Perdana Inggeris.


YNWA 

No comments: