Thursday, May 21, 2009

Barry : Villa Tawarkan Kontrak Baru?

Semakin terdesak nampaknya Aston Villa di dalam usaha mereka untuk menghalang jeneral padang a.k.a kapten pasukan, Gareth Barry dari berpindah ke kelab lain pada musim depan. Yang terbaru dikhabarkan pengurus Villa, Martin O’Neill dalam usaha terakhir telah menawarkan kontrak baru kepada Barry yang dilaporkan bernilai 80 ribu pound seminggu untuk kekal di Villa. Tawaran ini dikatakan telah memecahkan struktur gaji Villa dimana pemain yang mempunyai pendapatan tertinggi sekarang ialah Ashley Young dengan 56 ribu pound seminggu. Barry masih mempunyai baki setahun di dalam kontrak 48 ribu pound seminggu yang diterima beliau sekarang. Harapan O’Neill agar tawaran ini dapat menjauhkan Barry daripada Liverpool yang dikatakan masih berminat dengan beliau. Untuk rekod, Liverpool telah melancarkan 4 bidaan pada musim lepas untuk membawa Barry ke Anfield namun semuanya telah ditolak oleh Villa. Jumlah yang ditawarkan Villa ini juga dikatakan hampir dengan jumlah yang akan diterima Barry jika beliau berpindah ke Anfield. Dengan tawaran kontrak baru ini ditambah dengan peluang untuk kesebelasan utama dan menjadi kapten pasukan serta satu perlawanan testimonial, pengurusan Villa masih berharap Barry akan kekal di Villa Park, tempat dimana beliau mula-mula membuat penampilan untuk Villa pada 1998. O’Neill juga dikatakan sanggup melepaskan harga perpindahan 9 juta pound untuk Barry jika beliau berpindah pada musim ini dengan memastikan Barry bermain di Villa pada tahun terakhir kontraknya dan O’Neill akan melepaskan Barry dengan percuma melalui peraturan Bosman pada hujung musim depan.

Villa nampaknya masih cuba menghalang Gareth Barry daripada menyertai kelab lain di Liga Perdana Inggeris. Seperti yang kita semua sedia maklum, kelab yang yang paling kerap dikaitkan dengan perpindahan beliau adalah Liverpool. Mengungkap kembali kisah pada musim panas yang lepas, Barry memang amat berminat untuk berhijrah ke Liverpool dan Villa telah menghalang perpindahan ini dengan meletakkan harga yang tidak munasabah iaitu kira-kira 18 juta pound. Tuntutan ini tidak dipenuhi Liverpool yang telah datang dengan 4 kali bidaan dan yang terakhir dianggarkan berjumlah 16 juta pound. Barry amat kecewa dengan Villa yang enggan bertolak ansur dengan Liverpool dan membenarkan beliau untuk berpindah. Ini telah menyebabkan Barry mengadakan pertemuan dengan pengurus Villa, O’Neill. Dan hasilnya, Barry telah bersetuju secara lisan untuk kekal semusim lagi di Villa dengan beberapa syarat tertentu. Jika Villa berjaya layak ke Liga Juara-Juara Eropah maka Barry akan setuju untuk terus kekal dengan mereka. Jika tidak, O’Neil dan Villa harus menepati janji mereka untuk melepaskan Barry berpindah ke pasukan lain. Musim ini sudah hampir ke penghujung dan Villa telah gagal untuk layak ke Liga Juara-Juara Eropah pada musim depan setelah bermula dengan baik sehingga pertengahan musim. Mereka gagal mengekalkan persembahan tersebut dan mengalami kemerosotan prestasi hingga ke akhir musim. Villa hanya berjaya melayakkan diri ke Liga Europa pada musim depan dan ini tidak cukup untuk memenuhi impian Barry. Disebabkan perkara ini, Barry dikatakan mahu meneruskan hasrat beliau untuk berpindah ke kelab lain kerana ingin mencapai impian bermain di Liga Juara-Juara Eropah sebelum bersara dari bolasepak. Hanya 4 kelab terbaik di England yang mampu memenuhi impian beliau tersebut.

Pada pendapat saya, bukan soal gaji yang menjadi masalah kepada Barry kerana beliau pasti akan mendapat habuan seperti yang ditawarkan Villa jika berhijrah ke kelab lain. Keinginan Barry untuk bermain di Liga Juara-Juara Eropah akan menentukan ke mana hala tuju karier bolasepak beliau. Ke Liverpool? Hanya sekadar desas desus setakat ini yang kita dengar. Jika benar, pasti Barry akan menawarkan lebih pilihan kepada Rafa dengan variasi permainan beliau. Ditambah dengan rakan baiknya, Gerrard yang menjadi tonggak di Anfield, Barry pasti berminat untuk ke Liverpool. Cuma saya masih berharap agar Rafa tidak melepaskan Alonso yang merupakan pemain terbaik Liverpool pada musim ini untuk mendapatkan dana bagi membiayai perpindahan Barry. Seboleh-bolehnya kita mahu kedua-dua pemain tengah ini bergandingan menerajui bahagian tengah Liverpool. Dengan peraturan 6+5 UEFA yang mungkin akan diperkenalkan dan gandingan mantap Gerrard-Barry di skuad England, pasti Rafa tidak akan menutup sebelah mata kepada Barry. Yuran perpindahan 9 juta pound pasti mampu dibayar oleh Liverpool dan diharap kehadiran Barry (jika dibeli tanpa mengorbankan Alonso!) akan mampu memantapkan lagi cabaran Liverpool untuk kejuaraan Liga Perdana Inggeris musim depan.


YNWA

5 comments:

Firol said...

jangan la alonso pindah.... mcm x best bile alonso takde...dia injured 1 game pun dah terasa..


Lucas memang dialukan jual... bagi Jay spearing peluang, nampak cenonet je tapi bagus

beemer said...

hopefully fans kat Anfield ahad ni show full support towards Alonso ...
bg isyarat kat rafa n board not to sell alonso ...

ir torres said...

aaah.. alonso jgn PEGIII!!!

p/s: oit bro beem.. snyp je ko kat my-lfc...
join jom gath

beemer said...

bz sket lately nep ...
tak dpt commit gath ahad ni ...
insyaallah next time ...

Anonymous said...

jgn jual xabi semata2 utk beli barry...
xabi is priceless!!!!!!


afiq_trulyREDZ


YNWA