Friday, May 1, 2009

Alonso : Ada Lagi Yang Menyemak!

Memang mantap permainannya dan prestasi beliau juga berada pada tahap terbaik sekarang ini. Pemain mana yang saya  maksudkan? Tak lain tak bukan ialah pemain tengah Liverpool dan juga merupakan pakar umpanan jauh kita, Xabi Alonso. Memang tidak dinafikan sedikit pun betapa pentingnya beliau kepada Liverpool. Amat jarang musim ini beliau mengecewakan kita semua setiap kali diturunkan di dalam kesebelasan utama Liverpool. Terbaru gol jaringan pembukaan beliau melalui sepakan percuma sewaktu menentang Hull di KC Stadium tempohari. Jadi kenapa tiba-tiba nama beliau tersiar di media dan internet? Jom kita sama-sama menyiasat perkhabaran terbaru Alonso.

Kisah yang tak kunjung sudah mengenai Alonso. Sekali lagi beliau dikhabarkan berada di dalam senarai sasaran perpindahan utama Juventus untuk musim depan. Masih cuba buat kacau nampaknya kelab dari Itali ini. Dulu pun Alonso dikatakan “terlalu perlahan” untuk kelab Itali ini dan ianya datang dari mulut jurulatihnya sendiri iaitu Renieri. Atas kapasiti tersebut, kelab Itali ini tidak mendapatkan khidmat Alonso. Takkan begitu mudah untuk berubah fikiran? Takkan kerana Alonso mempamerkan prestasi terbaik musim ini maka mulalah membuat spekulasi di media untuk menganggu fokus Alonso kepada Liverpool? Anda ingat begitu mudah sekali Liverpool hendak melepaskan pemain terbaik mereka ini? Maaflah Juventus, kalaulah kelab yang anda cuba ganggu itu selain dari Liverpool, anda mungkin akan berjaya. Dengan Liverpool? Anda tidak berpeluang langsung kerana selain telah berada di kelab yang cukup berjaya, Alonso juga merupakan idola peminat-peminat Liverpool. Peminat berdiri di belakang beliau sepenuhnya pada masa desas-desus penjualan beliau akan berlaku musim lepas.

Memang jika mengikut media dan internet, Alonso pernah berkata, beliau tidak boleh memandang sepi jika ada minat dari Juventus untuk mendapatkan beliau. Tetapi adakah media-media ini memberitahu, bilakah Alonso mengeluarkan kenyataan itu? Dahulu atau sekarang? Jawapannya mudah, kenyataan beliau itu adalah kenyataan dari beliau pada musim lepas. Ianya berlaku ketika keadaan masa depan Alonso tidak menentu di Liverpool. Ada juga media yang membuat spekulasi yang mengatakan Alonso akan dijual untuk mendapatkan pemain baru Liverpool bagi musim depan. Kalau hendak menaikkan rating pembaca pun, janganlah sehingga membuat spekulasi yang mengarut dan tidak masuk akal. Benar Liverpool perlu menjual sebelum dapat membeli pemain baru, tetapi takkanlah Rafa akan mengorbankan salah seorang pemain terbaik beliau untuk mendapatkan pemain baru yang belum pasti boleh bermain dan sesuai dengan sistem Liverpool? Takkanlah tiada lagi pemain Liverpool yang boleh dijual selain Alonso? Kepada para peminat anda semua jangan termakan dengan mainan media ini. Saya faham anda semua pasti marah dan tidak bersetuju jika kelab masih ingin menjual Alonso. Tindakan yang saya pasti akan mendatangkan kesan secara langsung kepada bahagian tengah Liverpool. Kepada Juventus, anda tidak dialu-alukan di Anfield jika cuba menangguk di air keruh.


YNWA

2 comments:

Amberan said...

Musim lepas Rafa terdesak nk jual xabi, sbb nak beli barry. Musim ni dengan dana 25juta , kalau Rafa still nk barry nasib Alonso belum tentu.. tapi jgn takut Jay ada.. our own Jay Spearing..

beemer said...

mslh pulak dgn manager sorang ni ..
player muda yg bagus tak diberi peluang utk bermain ...
player muda yg mangkuk .. bleh pulak main 1st eleven ..
still don't want to trade alonso for any player ...
if sibuk sgt nak jual, jual aja mid paling mangkuk of the season tu ..
still we can get as much as 30-40 mil kalu kita jual beberapa player pun ..
tak perlu beli terlalu ramai sbb akan destabilize team yg ada skrg ...
liv perlu tambah 1-2 mid/winger utk lebih mantap... masch - alonso - gerrard ARE NOT FOR SALE AT ANY PRICE !!!