Monday, May 18, 2009

The Baggies 0 The Reds 2 : Tugas Disempurnakan


Lambat panas enjin agaknya jentera Liverpool di dalam perlawanan menentang The Baggies di The Hawthorns. Dengan perlawanan yang sebahagiannya dikuasai oleh Baggies, hanya ketajaman penyudah oleh Kapitan Gerrard dan Kuyt yang memisahkan kedua-dua pasukan pada kali ini. Dengan kemantapan di bahagian pertahanan dan kecekapan Reina yang berjaya menyerap serangan bertali arus dari Baggies bermula dari wisel mula ditiup oleh pengadil perlawanan, Martin Atkinson. Memang seperti yang dijangka apabila turun menentang pasukan yang bergelut di bahagian bawah liga, mereka bermain bersungguh-sungguh untuk memastikan status di dalam Liga Perdana Inggeris. Pasukan yang mengamalkan corak serangan dari awal musim ini di bawah pengurus, Tony Mowbray telah mengekalkannya pada perlawanan ini. Serangan bertali arus dengan beberapa percubaan bahaya dari Greening serta Fortune hampir menembusi pintu gol Liverpool. Fortune turut berjaya menjaringkan gol pada separuh kedua tetapi jaringan tersebut tidak dikira kerana offside. Namun ketumpulan serta kegagalan menyempurnakan peluang terhidang pada kali ini telah mengakibatkan Baggies mengesahkan status mereka di Liga Championship pada musim depan. Kali ketiga mereka berada di dalam keadaan sedemikian setelah turun naik liga selama 7 tahun. Baggies nyata tidak dapat mengulangi sejarah pada 2005, di mana mereka berjaya menyelamatkan diri pada hari terakhir perlawanan Liga Perdana Inggeris.

Liverpool dengan beberapa pertukaran pemain di dalam perlawanan ini, menurunkan Agger, Insua serta Lucas menggantikan Skrtel Aurelio dan Alonso (yang masuk pada separuh kedua menggantikan Mascherano pada separuh masa kedua). Gerrard mengambil peluang sepenuhnya hasil kesilapan Martis ntuk menewaskan penjaga gol Baggies, Kiely untuk gol pertama Liverpool. Jaringan ke 24 Gerrard pada musim ini dan merupakan jumlah jaringan terbaik oleh kapten Liverpool untuk semusim. Kuyt menjaringakan gol kedua pada separuh kedua hasil umpanan dari tengah padang oleh Gerrard. Torres semenjak kebelakangan ini semakin menjadi mangsa kawalan ketat oleh pertahanan lawan. Mungkin ini adalah petanda Liverpool perlu membeli pemain serangan untuk musim depan dan mengurangkan beban Torres. Sedikit insiden di antara Carragher dan Arbeloa agak mencacatkan persembahan Liverpool pada perlawanan ini. Mereka berdua kelihatan bertikam lidah dan tolak menolak antara satu sama lain sebelum diredakan oleh Alonso. Mungkin Carragher agak berang dengan permainan Arbeloa yang kelihatan sambil lewa pada malam ini. Carragher juga kelihatan banyak memintas bola kerana banyak juga bola lintang dari Baggies adalah dari bahagian kanan pintu gol Liverpool. Tapi janganlah sampai bergaduh sesama sendiri kerana kita semua berada di dalam satu pasukan. Mereka berdua telah ditenangkan oleh pengadil perlawanan selepas insiden tersebut. Selepas perlawanan, Carragher telah menerangkan punca berlakunya insiden tersebut, menurut beliau adalah penting untuk barisan pertahanan tidak membuat sebarang kesilapan kerana Liverpool tidak boleh bolos pada perlawanan ini untuk membolehkan penjaga gol Liverpool, Jose Reina mengekalkan Sarung Tangan Emas buat 3 kali berturut-turut. Tambah Carragher lagi, walaupun telah terlepas gelaran liga tetapi masih ada beberapa anugerah individu yang boleh dicapai oleh Liverpool. Reina terikat 21 perlawanan tanpa bolos dengan Van Der Sar. Perlawanan minggu depan menentang Spurs di Anfield merupakan peluang untuk menambahkan jumlah tersebut jika Liverpool berjaya mengekang Spurs dari menjaringkan gol. Van Der Sar juga besar kemungkinan akan direhatkan dengan tumpuan beliau lebih terarah kepada perlawanan akhir Liga Juara-Juara Eropah.

Dengan kemenangan 2-0 ke atas Baggies ini, Liverpool telah mengukuhkan lagi kedudukan di tempat kedua liga dan musim ini telah mencatat kutipan mata terbaik buat Liverpool di sepanjang penglibatan di dalam Liga Perdana Inggeris. 83 mata yang dikutip setakat ini telah mengatasi kutipan 82 mata pada musim 05/06 semasa musim kedua Rafa membimbing Liverpool. Bonus untuk Liverpool dimana kita tidak perlu melalui pusingan kelayakan di dalam Liga Juara-Juara Eropah pada musim depan dengan kedudukan liga sekarang ini. Perkembangan positif buat Liverpool pada musim ini dan diharap kita mampu memberikan cabaran lebih sengit untuk musim depan. Dengan persiapan untuk musim depan telah awal-awal lagi dimulakan oleh Rafa, pertarungan untuk merebut juara liga ke 19 pasti akan menjanjikan sesuatu yang menarik buat Liverpool.


YNWA

7 comments:

Firol said...

kalau diorang bleh kekalkan form terbaik.no hal lah next year juara ke 19 Liverpool

Kena beli lagi player ni,mana mau dalam semusim dekat 50 ke 60 game ..

Torres sekarang asik kena ikat je..

Che said...

bro..xmau dtg ke gathering my-liverpool?lu cm senyap je 2,3 menjak ni...sibuk ke?

beemer said...

berada diluar kawasan la che ...
sbb tu tak dpt commit utk gath tu ...
byk keja luar lately ...

beemer said...

kena ada additional striker utk bolehkan Torres bebas sket ...
like rafa said ... too many games and plenty of chances for everyone to get involved with ..

Firol said...

Beemer hang dok area mana?

Anonymous said...

alamak bro beemer xde x berseri n lengkap la gath ni...
x dptla mgenali lebeh dekat jejaka misteri nih....ahahahahaha!!!

afiq_trulyREDZ


YNWA

beemer said...

wa in shah alam bro firol ...
sori afiq ... wa mmg tak cukup tangan skrg ni ... on9 kejap2 aja utk posting ...