Saturday, October 17, 2009

BPL : Waspada Si Kucing Hitam


Setelah puas melayan kebosanan selama dua minggu dek kerana Liga Perdana Inggeris cuti, hari ini saya kembali fokus untuk perlawanan kesembilan Liverpool menentang Sunderland di Stadium Of Light. Sunderland yang diterajui oleh Steve Bruce ini turut dikenali sebagai Black Cats a.k.a Kucing Hitam di kalangan peminat mereka. Saya agak gusar menjelang pertemuan dengan mereka pada malam ini kerana terdapat beberapa faktor penyebab yang perlu dianalisa oleh oleh Rafa sebelum membuat apa-apa keputusan mengenai kesebelasan yang bakal beliau turunkan di Stadium Of Light nanti. Bukan berniat untuk mementingkan diri sendiri tetapi faktor-faktor penyebab ini telah berulangkali menganggu persediaan Liverpool. Berikut adalah beberapa beberapa faktor penyebab yang perlu diambilkira oleh Rafa :

Jadual Perlawanan Antarabangsa
Saya cukup tidak menggemari jadual perlawanan antarabangsa yang diselitkan di tengah-tengah kesibukan Liverpool mengharungi perlawanan-perlawanan Liga Perdana Inggeris dan juga Liga Juara-Juara Eropah. Pasukan-pasukan utama Liga Perdana Inggeris seperti Liverpool pasti akan kehilangan lebih banyak pemain utama berbanding dengan pasukan lain. Ini kerana hampir keseluruhan pemain kesebelasan utama Liverpool akan dipanggil beraksi untuk negara mereka di dalam perlawanan antarabangsa seperti Kelayakan Piala Dunia, Kelayakan Piala Eropah dan juga perlawanan persahabatan. Kekurangan pemain ini pasti akan menggangu persediaan pasukan seperti Liverpool di mana para pemain ini hanya akan melaporkan diri seawal 2 hari sebelum perlawanan liga diadakan. Berbeza dengan Sunderland yang mungkin boleh menjalani latihan dengan lebih ramai pemain-pemain utama mereka yang tidak beraksi dengan pasukan negara mereka. Selain daripada itu jadual perlawanan antarabangsa ini juga mendedahkan pemain kepada keletihan kerana perjalanan jauh yang terpaksa diharungi (ambil contoh Mascherano dan Insua) dan seterusnya mereka tidak cergas sepenuhnya untuk perlawanan liga. Situasi yang paling buruk ialah para pemain ini akan terdedah kepada kecederaan ketika beraksi untuk negara masing-masing. Memang pemain-pemain ini wajib mewakili negara mereka namun FIFA dan UEFA serta persatuan bolasepak negara harus memikirkan idea-idea yang lebih baik untuk mengatasi masalah ini.

Masalah Kecederaan Pemain
Liverpool cukup sinonim dengan perkara ini semenjak dari dahulu lagi. Rafa jelas berang apabila pemain-pemain utama beliau mengalami kecederaan sewaktu beraksi di perlawanan antarabangsa. Kali ini Liverpool dihimpit oleh kecederaan pemain-pemain utama seperti Fernando Torres, Steven Gerrard, Sotirios Kyrgiakos dan juga Dirk Kuyt. Ini jelas akan menganggu persediaan Liverpool sebelum perlawanan menentang skuad Kucing Hitam ini. Pemain-pemain yang cedera ini jika gagal di dalam ujian kecergasan akhir sebelum perlawanan pasti tidak akan diturunkan oleh Rafa bagi mengelakkan kecederaan tersebut berpanjangan dan memburukkan lagi keadaan kepada Liverpool. Steve Bruce pasti tidak pening kepala seperti Rafa menjelang perlawanan ini kerana tiada berita yang menyatakan pemain utama beliau mengalami kecederaan. Berita terbaru menyatakan Rafa telah mengesahkan Torres dan Gerrard tidak akan terbabit di dalam perlawanan dengan skuad Kucing Hitam ini. Maka memang sahlah Rafa akan pening kepala menjelang perlawanan ini!!!

Kesebelasan Utama Pasukan
Steve Bruce tidak akan kehilangan khidmat penyerang kembar mereka iaitu Bent dan Jones. Kedua-duanya dilaporkan bersedia untuk perlawanan ini. Hampir semua pemain utama skuad Kucing Hitam ini boleh diturunkan pada perlawanan menentang Liverpool ini. Gordon, Ferdinand, Turner, Bardsley dan Richardson akan beraksi di barisan pertahanan manakala Reid, Cana, Cattermole dan Malbranque akan mengemudi barisan tengah mereka. Skuad Kucing Hitam ini pasti akan bersemangat setelah mereka hampir berjaya menumbangkan Manyoo di tempat lawan pada minggu lepas. Berbeza dengan Rafa, Liverpool mungkin terpaksa beraksi dengan skuad cut and paste jika kecederaan kepada empat pemain utama di atas diambilkira. Namun Rafa akan membuat keputusan beliau sejurus bermulanya perlawanan tersebut. Senarai kemungkinan kesebelasan utama Liverpool akan saya kemukakan di bahagian akhir artikel ini.

Moral Pasukan
Skuad Kucing Hitam berada pada tahap moral paling tinggi pada ketika ini. Mereka kini berada di tangga kelapan Liga Perdana Inggeris (dua mata di belakang Liverpool) dan Bruce pasti mahu memperbaiki kedudukan ini. Mereka hampir-hampir memalukan Manyoo di tempat lawan dua minggu lepas. Jika bukan kerana gol sendiri Ferdinand, pasti mereka akan membawa pulang 3 mata penuh ke Stadium Of Light. Kedua-dua penyerang kembar mereka iaitu Bent dan Jones juga berada pada tahap prestasi terbaik apabila mereka berjaya menjaringkan gol pada setiap perlawanan skuad Kucing Hitam ini. Berbeza dengan Liverpool, Rafa dan anak-anak buahnya perlu bangkit daripada 2 kekalahan berturut-turut pada perlawanan sebelum ini. Kemenangan pada perlawanan ini pasti akan memberikan suntikan semangat baru kepada Liverpool.

Oktober Yang Mencabar
Liverpool menghadapi bulan Oktober yang penuh dengan cabaran. Lawan-lawan yang perlu dihadapi selepas ini bukanlah mudah. Dengan Manyoo di liga, Lyon di liga juara eropah dan Arsenal yang menunggu di dalam Piala Carling pasti bukanlah satu keselesaan buat Rafa. Liverpool harus mencari tonik kemenangan di dalam perlawanan-perlawanan ini bagi mengukuhkan kembali cabaran di peringkat domestik dan juga eropah. Lawan-lawan ini pasti akan memberikan cabaran hebat kepada Liverpool dan kita perlu menewaskan mereka untuk membuktikan kredibiliti sebagai pencabar utama.

Rafa vs Bruce
Rekod pertemuan kedua-dua pengurus ini tidak menyebelahi Rafa. Sebelum menjadi boss Skuad Kucing Hitam, Steve Bruce pernah menjadi pengurus Birmingham City dan juga Wigan. Saya tidak mempunyai statistik rasmi mengenai perkara ini, namun mengikut pengalaman saya, di sepanjang 5 musim Rafa menjadi pengurus Liverpool, beliau tidak pernah mempunyai rekod yang baik semasa bertemu dengan pasukan kelolaan Bruce. Perlawanan menentang Birmingham dan Wigan kebanyakannya akan berakhir dengan keputusan seri atau kita tewas di tempat lawan. Secara psikologi, Bruce pasti mahu meneruskan kecemerlangan ini dan Rafa pula pasti mahu membuang badi tersebut.

Bukan untuk bersikap negatif apabila kita semua melihat faktor-faktor penyebab diatas. Jika kita analisa kembali, semua faktor-faktor tersebut tidak menyebelahi Liverpool. Ramai pihak yang menjangkakan Liverpool akan menghadapi jalan sukar pada perlawanan ini dan ada yang menyatakan Liverpool akan tewas. Namun saya sebagai peminat Liverpool pasti tidak mahu kita menyerah kalah sebelum bertarung di dalam gelanggang. Siapa pun yang bakal diturunkan oleh Rafa pada perlawanan ini pasti akan bermain habis-habisan untuk mencapai kemenangan. Berikut adalah barisan kemungkinan pemain-pemain kesebelasan utama Liverpool untuk perlawanan menentang Skuad Kucing Hitam ini :


Formasi : 4-2-3-1

Barisan Kemungkinan :

RIENA

JOHNSON AGGER CARRAGHER AURELIO

LUCAS MASCHERANO

RIERA BENAYOUN BABEL

KUYT


Keputusan : 1-0 kemenangan kepada Liverpool. Gol dijaringkan oleh Kuyt

Perlawanan akan disiarkan secara langsung di Astro ESPN Rangkaian 812 17/10/09 jam 0955 Malam


YNWA


7 comments:

RABUN said...

ha tu la masalahnya bila dibangku simpanan kita punyai pemain yang agak bangku jugak...aku dapat rasakan jantung aku akan sakit lagi malam ni...

Firol said...

KITA TEWAS KERANA BOLA GETAH BERLOGO LIVERPOOL MENJARINGKAN GOL..

DAN KEKALAHAN KETIGA BERTURUT-TURUT

Anti-Rafa said...

Blame it on the manager la, manager syok sendiri..kan dia kata, Liverpool cukup players untuk compete season ni..so what if gerrard and torres are injured? yang lain-lain kan ada, takkan tak boleh rise to the occassion, after all players like kuyt and lucas are his favorite players dan always perform.. So why wa rafa angry when he found out torres and gerrard were injured. Pathetic manager. By the way, I'm a life-long LFC fan, will never abandon Liverpool but the writing is on the wall for rafa, the sooner he goes, the better it is for LFC. We dont need a stupid, arrogant manger like him to destroy LFC.

Anti-rafa said...

and when rafa leaves LFC, please take kuyt and lucas along with him because they are soooo good and every manager would love to have them in their team....hahaha

beemer said...

bro indra ...
dah bleh agak bila tgk 1st eleven semlm ...

beemer said...

bro firol ...
bola pun komplot nak klhkan liverpool ... makin sukar musim ini ..

beemer said...

Anti-Rafa ...
lebih baik anti 2 ekor amerika tu ..
duit takde tapi nak team tip top ..
tukar owner dulu .. kalu rafa tak perform lagi pastu baru leh sembang nak sack dia ...