Wednesday, October 7, 2009

Gerrard : Bukti Kesetiaan Masih Wujud



Kapten Fantastik Liverpool, Steven Gerrard kini menghampiri penampilan ke 500 beliau untuk Liverpool, namun kapten Liverpool ini menegaskan sasaran utama beliau adalah untuk memenangi gelaran Liga Perdana Inggeris. Ketua pasukan Liverpool ini telah membuat 494 penampilan sehingga sekarang dan beliau dijangkakan bermain pada perlawanan ke 500 beliau ketika menentang Lyon di tempat lawan bulan hadapan. Sehingga kini Gerrard telah menjaringkan 123 gol untuk Liverpool. Gerrard berbangga kerana beliau kini bermain hampir 500 kali untuk Liverpool. Tambah Gerrard semasa beliau membesar, mewakili Liverpool adalah satu impian dan beliau akan berasa cukup gembira jika hanya sekali sahaja berpeluang mewakili Liverpool. Namun kini setelah menghampiri 500 penampilan buat Liverpool, pasti ianya istimewa buat Gerrard dan keluarganya serta rakan-rakan beliau. Gerrard yang kini berusia 29 tahun berkemungkinan akan dapat mengatasi rekod yang dipegang oleh lagenda Liverpool Kenny Dalglish yang telah membuat 515 penampilan, menjaringkan 172 gol dan memenangi 19 kejuaraan utama bersama-sama Liverpool. Menurut Gerrard, King Kenny adalah lagenda dan beliau merupakan antara pemain bolasepak terbaik di sepanjang zaman dan untuk berada di kalangan individu sebegini merupakan satu penghormatan buat Gerrard. Kenny yang telah memenangi banyak kejuaraan utama bersama-sama Liverpool termasuklah gelaran liga, menjadi inspirasi buat Gerrard untuk lebih berjaya di dalam karier bolasepak beliau. Gerrard mahu memenangi lebih banyak kejuaraan utama bersama-sama Liverpool di masa akan datang.

Menghampiri 500 penampilan buat Liverpool dan Gerrard masih ada kontrak selama 4 tahun bersama-sama Liverpool. Mungkin beliau dengan mudah untuk menambahkan 200 penampilan (jika beliau tidak mengalami kecederaan jangka panjang) lagi di dalam tempoh tersebut. Rekod penampilan terbanyak Liverpool di pegang oleh Ian Callaghan dengan 857 penampilan kelihatan agak jauh dari jangkauan Gerrard, namun jika Gerrard kekal bermain dengan Liverpool sehingga berumur 35-36 tahun, tidak mustahil beliau akan memecahkan rekod tersebut. Walaupun terdapat ura-ura mengatakan ini merupakan kontrak terakhir Gerrard dengan Liverpool, sebarang kemungkinan tidak boleh diketepikan sama sekali. Gerrard merupakan antara pemain yang masih kekal dan kenal erti kesetiaan. Di zaman bolasepak moden ini, golongan sebegini hanya tinggal sedikit sahaja. Lebih banyak pemain zaman ini yang mementingkan duit daripada kelab. Gerrard menjadi bukti dan model bahawa untuk berjaya tidak semestinya menyertai kelab yang kaya-raya sahaja. Gerrard cukup dihormati oleh para peminat Liverpool dan nama beliau akan tercatit sebagai salah seorang lagenda Liverpool apabila beliau bersara dari dunia bolasepak pada suatu hari nanti.


YNWA

8 comments:

Firol said...

The one and Only The Gr8

Takde calang gantinya. Dikala player skrg mengejar kewangan Gerrard masih setia..walaupun sedar kemelut dalam kelab. sedangkan dia boleh capai macam-macam bila keluar tapi setia pada satu kelab mmg jadi contoh...

dan kita sebagai pemin bersama liverpool selamanya

Anonymous said...

bila tahun ler nk tgk budak baru naik dari academy yg boleh jadi cam Gerrard.

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

he the one...

MOFASAD said...

you are only one!

beemer said...

bro firol ...
mmg tak leh ganti gerrard ...
peminat liverpool mmg loyal .. mana ada kelas main2 tuko2 kelab ..

beemer said...

anoy ...
sesuatu yg tidak mustahil ..
mungkin ada satu hari nanti .. tp tidak sama gaya permainan cam gerrard ...

beemer said...

meniti senja ...
the one n only Stevie G!!!

beemer said...

mofasad ..
liverpool's legend - Stevie G!!