Saturday, October 24, 2009

BPL : Pertempuran Epik Di Anfield

Saya sebenarnya sedikit berbelah bagi untuk menulis preview menjelang perlawanan Liverpool menentang skuad syaitan merah di Anfield. Bukan kerana saya takutkan kritikan daripada rakan-rakan sekalian tetapi ianya lebih kepada rasa gusar. Gusar kerana saya tidak mahu rakan-rakan sekalian terlalu mengharapkan kemenangan selepas membaca artikel yang saya tulis. Jangan salah anggapan rakan-rakan sekalian, saya juga mahukan kemenangan untuk mengakhiri kemarau yang telah melanda pasukan kita semenjak kebelakangan ini. Rakan-rakan sekalian, kemenangan amat diperlukan oleh kita semua di Liverpool. Namun sedikit nasihat daripada saya, bersederhanalah kita di dalam mengharapkan kemenangan kerana jika kita gagal (saya tidak mahu gagal) pada hari Ahad nanti masih ada ruang untuk kita bersabar dengan Liverpool. Bersederhana bukan bermakna kita telah mengangkat bendera putih awal-awal lagi, tidak sama sekali! Kita masih ada lebih 90 minit untuk berjuang di atas padang Anfield dan tewas sebelum berjuang berhabis-habisan bukanlah satu pilihan. Rakan-rakan sekalian, saya meneruskan penulisan saya untuk preview menjelang perlawanan skuad syaitan merah disebabkan rasa tanggungjawab saya sebagai seorang peminat Liverpool. Telah menjadi tanggungjawab saya untuk memastikan kita semua tetap bersemangat untuk menyokong sepenuhnya Liverpool pada hari Ahad nanti. Kita ketepikan sementara segala masalah yang melanda Liverpool dan bersama-sama kita memberikan sokongan padu tanpa berbelah bagi pada hari Ahad ini di Anfield.

Dengan sokongan yang tidak berbelah bagi daripada peminat, pengurusan serta barisan lagenda Liverpool, Rafa akan mengetuai anak-anak buahnya turun berperang di Anfield pada hari Ahad nanti. Yang menariknya pada perlawanan yang penting ini, Liverpool perlu bangkit daripada kemerosotan prestasi dan lawan yang hadir di Anfield tidak lain tidak bukan ialah musuh tradisi iaitu skuad syaitan merah yang pasti mahu mencalarkan lagi rekod Liverpool. Mereka yakin untuk menewaskan Liverpool di Anfield. Betulkah begitu atau hanya permainan psikologi yang cuba dicetuskan bagi menyedapkan hati mereka? Bagi saya, bagus mereka berasa sedemikian. Biarlah mereka semua berasa terlebih yakin yang pasti akan memakan diri mereka sendiri nanti. Biarlah mereka anggap Liverpool yang bakal mereka hadapi pada hari Ahad ini adalah Liverpool sama yang tewas dengan Lyon sebelum ini. Bak kata seorang rakan blogger, biarkan mereka bergembira dahulu, Ahad ini kita pasti akan mengajar mereka cara bermain bola yang sebenarnya. Ingat di dalam bolasepak, tiada yang mustahil. Sebelum saya terlupa, perlawanan hari Ahad ini juga akan menyaksikan kepulangan dua petualang Merseyside, seorang dilaporkan sedang bergelut dengan kecederaan dan seorang lagi mungkin berada di bangku simpanan. Sama-sama kita saksikan reaksi menarik rakan-rakan peminat di Anfield nanti.

Menurut pengurus Liverpool Rafa Benitez, anak-anak buah beliau kini cukup bersedia untuk perlawanan pada hari Ahad nanti. Rafa telah mengadakan sesi latihan tambahan untuk anak-anak buahnya di dalam usaha beliau untuk memperbaiki prestasi Liverpool. Menurut Rafa, Liverpool memerlukan satu kemenangan untuk menyemarakkan kembali perjuangan pada musim ini dan tiada yang lebih baik selain daripada mencapai kemenangan ke atas musuh tradisi pada hari Ahad nanti. Rafa yang sudah cukup masak dengan persaingan sengit di antara dua kelab ini pasti mahu menghadiahkan kemenangan bermakna buat semua peminat-peminat Liverpool di Anfield dan juga di seluruh dunia. Berita baik buat kita semua di mana penyerang utama Fernando Torres dan juga pemain pertahanan kanan Glen Johnson hampir pasti menyertai kesebelasan utama Liverpool pada hari Ahad nanti. Manakala keadaan kapten Steven Gerrard masih belum dapat dipastikan. Walaubagaimanapun, Rafa akan memberikan masa yang sebanyak mungkin untuk ketiga-tiga pemain utama Liverpool ini untuk pulih sepenuhnya menjelang pertemuan pada hari Ahad nanti. Saya agak lega jika Johnson dan Torres dapat beraksi di kesebelasan utama Liverpool nanti. Jika kita mendapat khidmat Gerrard pada hari Ahad nanti untuk mengetuai rakan-rakannya, itu adalah bonus tambahan untuk Liverpool. Jika tidak cergas sepenuhnya, beliau mungkin boleh mengisi bangku simpanan dan diturunkan pada separuh masa kedua. Dan jangan kita lupakan sama sekali kepada pemain tengah Liverpool dari Roma iaitu Alberto “Aquaman” Aquilani. Beliau yang kini semakin menghampiri kecergasan sepenuhnya turut mempunyai peluang untuk mengisi bangku simpanan nanti. Sedikit berita kurang baik yang diterima adalah Albert Riera dan juga Martin Kelly serta Sotorios Kyrgiakos masih dihimpit kecederaan. Pemain pertahanan tengah kita iaitu Daniel Agger juga semakin hari semakin bertambah baik kecergasan serta permainannya setelah pulih dari kecederaan belakang. Di dalam erti kata mudah, kita hampir pasti dapat menurunkan kesebelasan utama terbaik pada hari Ahad nanti. Berikut adalah barisan kemungkinan kesebelasan utama yang bakal diturunkan oleh Rafa di atas padang Anfield :

Formasi : 4-2-3-1

Barisan Kemungkinan :

RIENA

JOHNSON AGGER CARRAGHER AURELIO

LUCAS MASCHERANO

KUYT GERRARD BENAYOUN

TORRES


Keputusan : 2-0 kemenangan kepada Liverpool. Gol dijaringkan oleh Torres dan Johnson

Perlawanan akan disiarkan secara langsung di Astro ESPN Rangkaian 812

25/10/09 Jam 0955 Malam

YNWA

8 comments:

Firol said...

harap ini penutup kemarau

RABUN said...

musim lepas pon aku tak konfiden Liverpool boleh menang, dan akhirnya Liverpool menang 4-1 dan mula menjadi pencabar liga sehingga saingan tamat...

Amberan said...

shebby predict kita menang 1-0 ...
rasa2 boleh kot..

beemer said...

bro firol ..
wa dah nampak hujan mcm nak turun ..

beemer said...

bro indra ..
dlm bolasepak .. tiada yang mustahil ...

beemer said...

bro amberan ...
mintak2 la si shebby ni banyak sket makan garam .. he!

Pyan Dahri said...

bro.. ko memang terer la..
memang boleh jadi penganalis..
kalau satu gol tu dijaringkan oleh johnson.. ramalan ko 100% tepat..

beemer said...

kingofangel ...
wa nak elak klh aja mlm tu ..
tp mmg best mng 2-0 bro ...
johnson nampak tak bapa fit mlm tu ...