Friday, October 2, 2009

Aurelio : Kemarahan Rafa Mengejutkan

Pemain pertahanan Liverpool dari Brazil, Fabio Aurelio mengakui, bossnya iaitu Rafa Benitez tidak dapat mengawal kemarahan di masa rehat separuh masa pertama pada perlawanan menentang Fiorentina tempohari. Aurelio yang lebih mengenali Rafa kerana telah bermain di bawah pengurus ini ketika bersama-sama Valencia, mengakui bahawa beliau tidak pernah melihat Rafa begitu marah terhadap pemain-pemainnya. Rafa yang terkenal dengan sikap tenang beliau telah mengejutkan pemain-pemain beliau dengan tindakan terbaru ini. Liverpool yang ditundukkan oleh Fiorentina di dalam perlawanan ini, diakui sendiri oleh Rafa telah menunjukkan persembahan terburuk di bawah pengendalian beliau selama 6 musim. Rafa yang begitu kecewa dengan kekalahan tersebut kerana Liverpool seolah-olah dengan mudah memberikan kemenangan kepada pasukan Itali ini. Peningkatan persembahan pada separuh masa kedua tidak mencukupi untuk Liverpool menyamakan kedudukan ataupun memenangi perlawanan tersebut. Aurelio mengakui beliau dan rakan-rakan sepasukannya sedar akan persembahan buruk mereka di separuh masa pertama dan mereka perlu berbuat sesuatu pada separuh masa kedua namun segalanya tidak membuahkan hasil. Kekalahan kepada Fiorentina ini menyebabkan Liverpool perlu menang ke atas Lyon di dalam pertemuan berikutnya untuk mengelakkan daripada tersingkir di peringkat kumpulan pada musim ini. Namun ianya bukan tugas yang mudah memandangkan Lyon juga berada di tahap terbaik pada musim ini.

Percaturan taktikal Rafa dengan meletakkan Aurelio di bahagian tengah Liverpool jelas memakan diri. Kegagalan untuk menguasai bola dan menghalang pemain tengah Fiorentina daripada membuat hantaran kepada barisan serangan mereka telah menghukum Liverpool. Kekalahan ini juga merupakan persediaan terburuk Liverpool apabila perlu berhadapan skuad jambatan runtuh pada hari Ahad nanti. Persoalannya, mampukah kita bangkit dan adakah Rafa kini semakin dihimpit oleh tekanan sebagai pengurus Liverpool? Jika prestasi semasa menjadi ukuran, banyak lagi kelemahan yang perlu diperbaiki oleh Rafa. Dan perlu yang ingatkan skuad jambatan runtuh juga mahukan kemenangan setelah melalui minggu yang menyukarkan. Mereka pasti akan memberikan ujian yang lebih getir berbanding pasukan-pasukan yang sebelumnya. Liverpool memerlukan kemenangan sebagai tonik untuk terus mengibarkan cabaran pada musim ini. Sebarang kekalahan pasti akan mengganggu moral pemain serta menjejaskan usaha Liverpool untuk membawa pulang trofi Liga Perdana Inggeris ke Anfield.

Saya juga berharap agar Rafa tidak tunduk kepada sebarang tekanan kerana sudah menjadi adat sebagai pengurus Liverpool, banyak kritikan yang akan dihamburkan kepada beliau. Kepada para peminat yang seringkali mengkritik Rafa, anda perlu ingat kita bukanlah kelab yang kaya-raya dan Rafa telah melakukan yang terbaik untuk mengemudi Liverpool sehingga sekarang walaupun Liverpool kurang mendapat sokongan daripada pemilik sendiri. Ada sesetengah keputusan beliau mengelirukan tetapi percayalah kepada Rafa untuk membawa lebih banyak kejayaan kepada Liverpool. Ramai lanun-lanun yang mahukan pengurus kita ini, namun disebabkan Rafa cukup selesa di Merseyside, beliau telah menyambung kontrak pada musim panas yang lepas demi untuk meneruskan kesinambungan pasukan bimbingan beliau ini. Saya amat pasti jika beliau mempunyai pilihan yang lebih baik, pemain-pemain yang kita semua anggap tidak berkualiti pasti akan diketepikan oleh beliau.


YNWA

4 comments:

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

rafa the best...

Amirul Idham said...

apahal lak dia nak marah2?

dia sendiri yang bodoh, susun formation pelik2..
ade letakkan aurelio main midfield..

lps tu bijak plak tu merehatkan riera...

kdg2 rafa ni sama je bodo mcm gillet dgn hicks...

harap2 lwn chelsea ni, jgn la dia buat formation bodo lagi...

http://liverpool-malaysia.blogspot.com/

beemer said...

meniti senja ...
rafa mmg manager yg bagus ...
cuma sumber untuk membeli pemain baru amatlah terhad ..

beemer said...

amirul ..
rilek bro ..
mungkin dia angin sbb terlalu buruk sgt persembahan 1st half tu ..