Thursday, May 28, 2009

Wheater : Jelmaan Hyypia Di Anfield?

Nampaknya selepas pemergian Hyypia ke Bayer Laverkusen pada musim depan, pengurus Liverpool, Rafael Benitez tanpa membuang masa terus mencari pemain pertahanan gantian kepada Hyypia. Pemain yang saya maksudkan ialah pertahanan tengah tinggi lampai Middlesbrough iaitu David Wheater. Beliau merupakan pemain kedua dari Middlesbrough yang dikaitkan dengan Liverpool setelah sebelum ini Stewart Downing dikatakan turut berminat ke Anfield. Rafa telah cuba untuk mendapatkan khidmat Wheater pada musim panas lepas. Pada Januari yang lalu, Rafa juga telah cuba mendapatkan pemain pertahanan berbakat ini daripada Middlesbrough. Kedua-dua percubaan Rafa telah ditolak oleh Boro memandangkan mereka tidak mahu kehilangan Wheater yang dianggap oleh pengurus Boro, Gareth Southgate sebagai tulang belakang pasukannya di dalam perjuangan di Liga Perdana Inggeris. Namun situasi Rafa kini dilihat lebih baik pada kali ini kerana Boro telah terjerumus ke Liga Championship dan peluang untuk bermain semula di Liga Perdana Inggeris pasti tidak akan dipandang sepi oleh Wheater.

Dengan kedudukan Southgate yang perlu mengecilkan saiz skuadnya kerana terpaksa berdepan dengan masalah kewangan setelah turun ke Liga Championship, aset Boro yang paling tinggi nilai jualannya adalah Wheater. Sebelum ini, pemain sayap kiri, Stewart Downing dilihat lebih bernilai buat Boro namun kecederaan kaki kanan telah menyebabkan pasukan-pasukan yang berpotensi untuk mendapatkan khidmat Downing pada musim panas ini mengalih arah sekurang-kurangnya sehingga beliau pulih sepenuhnya. Kaki Downing dimasukkan pin disebabkan oleh kecederaan itu dan paling awal beliau dijangka pulih adalah di antara bulan Julai dan Ogos di mana latihan pra musim telah bermula. Namun yuran perpindahan yang diminta oleh Boro iaitu kira-kira 9 juta pound dijangka akan menyebabkan Rafa terpaksa berfikir dua kali untuk mendapatkan Wheater sebagai pemain simpanan untuk barisan pertahanan Liverpool memandangkan dana perpindahan Liverpool agak terhad. Birmingham telah cuba mendapatkan Wheater sebelum ini, tidak sanggup membayar harga tersebut kerana dianggap terlalu tinggi. Wheater merupakan produk daripada akademi bolasepak Boro dan beliau pasti tidak akan dilepaskan dengan harga yang rendah oleh Southgate.

Dengan barisan pertahanan tengah yang terdiri daripada Carragher, Skrtel dan Agger, Liverpool boleh dikatakan mempunyai kekuatan yang cukup untuk posisi ini. Namun jika Wheater boleh dibeli dengan harga yang munasabah, tidak ada salahnya menambahkan lagi seorang pemain berkualiti di dalam skuad Liverpool. Wheater pasti akan memberikan saingan kepada pemain pertahanan Liverpool yang lain. Wheater juga mampu bermain di pertahanan kanan serta mempunyai tandukan yang baik dan beliau telah menjaringkan beberapa gol melalui tandukannya. Gandingan beliau dengan Huth di pertahanan tengah Boro boleh dikatakan agak mantap. Dengan usia yang muda dan merupakan pemain bawah 21 tahun England serta mempunyai pengalaman yang luas bermain di Liga Perdana Inggeris, Wheater mempunyai masa depan yang cerah jika beliau menyertai salah satu dari empat kelab gergasi Liga Perdana Inggeris. Mungkin beliau akan mampu mewakili England pada satu hari nanti. Jika beliau ke Anfield, saya tidak akan terkejut jika beliau mampu menjadi pemain pertahanan tengah sebaik Sami Hyypia.


YNWA

3 comments:

Anonymous said...

defend kite mmg x byk sgt option...
terutama skali post CB n RB...
carra plak bape thn lg je bleh main sblm die bsara...
agger n skrtel plak senang injured n blom matang lg....
so ak rase pembelian wheater y bpengalaman ni mmg perlu utk mgantikn hyypia n carra n bg memantap kn lg benteng team kesayangan kite smue ni =)


WALK ON...WALK ONNNN...WIF HOPE IN UR HEART.....


afiq_trulyREDZ


YNWA

Firol said...

Defend kira makin mantap ...serangan ni..apa crite???

beemer said...

serangan kita amik kun aguero bro firol ...
rumours terbaru mengatakan liverpool join the race nak sign aguero ...