Friday, May 15, 2009

Downing : Liverpool Atau Spurs?

Beberapa hari yang lalu, ketika sedang menikmati minum petang bersama rakan-rakan, terkeluarlah cerita mengenai Stewart Downing, pemain sayap kiri berbakat England yang masih setia bersama-sama kelabnya, Middlesborough. Downing yang diberitakan pada musim lepas telah memohon untuk berpindah dari Boro namum permintaan beliau itu telah dinafikan oleh kelab. Setelah perbincangan diadakan dengan pengurus Boro, Gareth Southgate, Downing telah bersetuju untuk kekal semusim lagi bersama-sama mereka. Di dalam perbincangan saya bersama rakan-rakan pada petang itu, semua bersetuju Downing perlu berpindah kelab jika beliau mahu memajukan kariernya serta mahu memperkukuhkan kedudukan beliau bersama-sama England di peringkat antarabangasa. Dengan Boro yang kini berada di ambang penyingkiran dari Liga Perdana Inggeris pada musim ini, maka spekulasi mengenai kedudukan Downing kembali mewarnai media serta internet. Salah satu pasukan yang dikatakan amat berminat untuk mendapatkan beliau adalah Liverpool.

Menurut laporan akhbar tabloid Inggeris, The Daily Mail, Liverpool telah kembali menumpukan perhatian kepada Downing baru-baru ini. Pemain sayap kiri ini telah beberapa kali dikaitkan dengan perpindahan dan Liverpool serta Tottenham yang dikatakan paling berminat untuk mendapatkan khidmat beliau. Dengan Pengurus Liverpool, Rafael Banitez yang mahu memperkuatkan bahagian sayap skuadnya untuk musim depan selepas mendapatkan Albert Riera sebelum ini. Boro telah ditawarkan 12 juta pound oleh Liverpool bagi mendapatkan pemain yang berusia 24 tahun ini. Downing sehingga kini mempunyai 23 kali penampilan untuk England di peringkat antarabangsa serta menjaringkan 22 gol di dalam 233 penampilan di peringkat kelab untuk Boro. Juga terdapat juga spekulasi yang menyatakan Rafa turut berminat dengan sayap kanan Tottenham, Aaron Lennon tetapi sebarang usaha mendapatkan Lennon dihentikan seketika kerana Rafa telah berpuas hati dengan prestasi Dirk Kuyt yang telah bertukar posisi daripada penyerang kepada sayap kanan.

Nampaknya dengan berita ini telah mengukuhkan lagi pendapat kita semua yang Rafa turut memburu pemain-pemain England untuk beraksi di dalam skuad Liverpool. Mungkin ianya sebagai persediaan untuk menghadapi sebarang perubahan peraturan yang akan dilakukan oleh UEFA. Downing merupakan antara pemain sayap yang paling konsisten di Liga Perdana Inggeris. Yang menariknya tentang beliau ialah posisi yang diisinya ialah sayap kiri iaitu antara posisi yang memang sukar untuk diisi oleh pemain-pemain yang konsisten. Situasi Downing ini hampir sama dengan Barry, jika Rafa berjaya mendapatkan kedua-dua pemain ini pasti bahagian tengah Liverpool akan bertambah mantap. Saingan daripada Tottenham untuk mendapatkan beliau? Saya pasti Downing lebih tahu kelab mana yang lebih stabil dan akan dapat memenuhi cita-cita beliau sebagai pemain bolasepak di peringkat kelab mahupun di peringkat antarabangsa.



YNWA

3 comments:

Anonymous said...

sefoDowning x pyh beli.. harap crossing jer.. yg lain Riera lagi manatap.. perabih boreh jer klu beli..

beemer said...

riera cam yoyo ...
tak konsisten ...
time form ... bagi lah team mana pun suma dia leh score or assist ...
tp time ayam ... adoi la cam tak caye lak form mamat ni cam biskut chipsmore ...
reds mmg dr dulu ada prob dgn both wingers right n left ...
right mungkin ok sket sbb ada kuyt n benayoun ...
so a left winger? silva? barry? downing? pranjic? yg mana satu pilihan hati?

sydney said...

ak dgr riera ni mmg x konsisten sjak dr zmn espanyol lg..stju ngn anynomous 2 cume downing kelebihan die pace la kot bndg ngn riera..
anyway ak rs sayap kiri bkn la keutamaan utama liverpool...ak rs bahagian kanan lg kritikal..ptt cr sorg right winger n back..