Saturday, February 6, 2010

BPL : Gusti Di Anfield

Tengok pertarungan gusti atau perlawanan bolasepak? Siap dengan sepak terajang dan ditambah dengan pengadil seperti kayu, cukup untuk menggambarkan betapa sengitnya perlawanan Liverpool dengan jiran sekampung Merseyside yang baru berakhir tadi. Jelas perancangan pasukan jiran sekampung Merseyside ini adalah untuk bermain bukan lagi secara fizikal tetapi lebih kepada mahu mencederakan pemain-pemain Liverpool. Ini bukan tuduhan semata-mata tetapi jika kita lihat Kyrgiakos yang terpaksa keluar padang berjahit, Kuyt yang disepak muka serta Mascherano dihentam pada betis kering dan beberapa lagi insiden yang memanaskan lagi pertemuan pada kali ini. Namun seperti yang kita tahu jika perbuatan jahat adalah niat pasukan jiran sekampung ini maka buruklah padah yang diterima mereka. Bermain menentang Liverpool yang beraksi dengan sepuluh orang juga mereka masih gagal untuk menang. Saya bukan mengatakan pemain-pemain Liverpool bermain baik namun mereka tetap dihukum dengan kad kuning dan juga merah. Pengadil perlu lebih adil kerana pemain-pemain lawan seperti Fellaini dan juga Pienaar jelas perlu dibuang padang lebih awal sebelum Kyrgiakos diarahkan keluar padang kerana kekasaran ke atas Fellaini sedangkan Fellaini turut memijak betis kering Kyrgiakos. Keputusan yang adil adalah untuk membuang kedua-dua pemain di atas padang. Sementara Pienaar hampir mematahkan betis Mascherano dengan stud kasut bolanya. Pienaar dikenakan kad kuning dan Fellaini terlepas kerana dikatakan cedera. Kesan daripada tindakan lembab pengadil inilah yang menyebabkan perlawanan semakin panas kerana saya pasti kita sebagai peminat Liverpool sepertimana pemain-pemain Liverpool berasakan pengadil jelas berat sebelah. Jika ini tarafnya pengadil untuk mengadili perlawanan sebegini, maka bersedialah untuk berhadapan dengan situasi yang lebih tegang pada perlawanan-perlawanan yang akan datang.

Walaupun beraksi dengan sepuluh orang selama lebih daripada sejam, semangat juang Liverpool ternyata mengatasi jirannya. Daripada segi percubaan melalui serangan, Liverpool berjaya disaingi oleh jirannya ini. Pemain antarabangsa Holland, Dirk Kuyt nyata merupakan pemain yang membezakan antara pasukan yang kalah dan menang. Jaringan ke 50 beliau untuk Liverpool daripada tendangan sudut kapitan Gerrard jelas menggembirakan warga Anfield. Itulah akibatnya terlalu memandang rendah Liverpool, upahnya adalah kekalahan double kepada The Reds pada musim ini. Adakah masih berbunyi mulut-mulut busuk Fellaini, Hetinga dan juga Cahill? Pada perlawanan ini, kita dapat melihat dengan jelas peningkat persembahan kapitan Gerrard yang semakin meningkat. Persembahan Kuyt, Mascherano, Agger, Insua, Rodriguez serta Carragher jelas memberikan petanda Liverpool akan terus bangkit pada baki musim ini. Lucas dengan Ngog, saya tidak mahu komen kerana masih banyak ruang untuk mereka mempertingkatkan prestasi. Satu kerugian jika mereka bermain dan terus bermain pada tahap yang ada sekarang. Memalukan jika difikirkan pemain seperti Rodriguez yang baru beberapa perlawanan beraksi untuk Liverpool turut menunjuk prestasi yang semakin meningkat dari satu perlawanan ke satu perlawanan. Dengan kemenangan ini, Liverpool kini telah menghadapi tujuh perlawanan tanpa kalah (lima menang, dua seri dengan mengutip 17 daripada 21 mata maksimum). Selain daripada itu Liverpool menambahkan koleksi kemenangan ke 84 ke atas jiran sekampung. Ujian pertarungan gusti telah berjaya dilalui Liverpool dan kini pasukan senapang dan juga citeh akan menguji skuad The Reds selepas ini. Saya menjangkakan perlawanan sukar menentang kedua-dua pasukan ini kerana Liverpool perlu bertandang ke kandang lawan. Namun kemenangan dengan jiran sekampung Meseyside ini jelas merupakan tonik terbaik kepada Liverpool untuk berhadapan dengan mereka. Saya tidak mengharapkan keajaiban untuk Liverpool tetapi jika kita berjaya mencuri mata daripada tempat lawan, itu adalah satu keputusan yang cukup positif. Buat pasukan jiran sekampung, mereka ibarat Menang Sorak Tetapi Kampung Tergadai.


YNWA

6 comments:

INDRA QIRANA said...

woooo dia ingat dia bleh menang bila Liverpool main sepuluh orang...silaplah penyokong liverpool di anfield adalah pemain yang kesebelas ha ha...

padan muka everton never n EVER la nak fight ngan Liverpool...

berita baik gak Totenhampas ngan man City jugak kehilangan mata ha ha sukanyer aku

sydney said...

We only need 10men to win! We did it without Steven Gerrard before, we did it again without Sotirios Kyrgiakos! =D

aremierulez/Amirul said...

bukan gusti ni..
dah macam medan perang dah..
sampai greek-roman warrior terpaksa dilepaskan untuk membunuh badut sakras.. haha

http://liverpool-malaysia.blogspot.com/

beemer said...

bro indra ...
ref tido game nih ...
kuyt giler bengang sbb muke kena sepak ... ref bleh buat tak tahu aje ... rasanya lebam jugak muke si kuyt tu ... tu yg buat dia giler angin nak score tuh .. hehehe!

beemer said...

aiya sis ..
manyak hepi lorrrr ... hehehe!
game tough pasni .. senapang n citeh away ...

beemer said...

amirul ..
yupp dah bukan badut dah bro ..
diaorg guna serial cheater utk mng .. pienaar tu mmg patut kena penyepak dgn carra n masch .. tak padan kecik .. jahat nak mampus ...