Tuesday, June 23, 2009

Mascherano : Kenapa Jadi Begini?

Berita yang saya anggap agak mengejutkan jika apa yang dilaporkan dari England ini adalah benar mengenai pemain tengah Liverpool, Javier Mascherano. Terkejut kerana adalah amat menyedihkan jika benar Mascherano hanya menerima gaji kira-kira 30 ribu pound seminggu memandangkan beliau merupakan salah seorang daripada pemain tengah (holding midfielder) terbaik dunia buat masa sekarang. Berita dari England juga menyatakan Liverpool harus membayar lebih daripada dua kali ganda kepada Mascherano jika berhajat untuk mengekalkan beliau di Anfield. Pada pendapat saya, itulah perkara yang sepatutnya dilakukan oleh Liverpool. Buat masa sekarang, Agger pun mempunyai gaji yang lebih baik dari Mascherano. Kita sudah lihat yang terbaik daripada Mascherano dan beliau memang layak untuk memperolehi pendapatan lebih baik di antara 70-90 ribu pound seminggu. Jika Liverpool enggan memenuhi permintaan ini, ada kemungkinan Mascherano akan dikebas oleh kelab lain dengan Barcelona dikatakan amat berminat dengan beliau tetapi ditakutkan dengan yuran perpindahan 45 juta pound yang diletakkan oleh Rafa.

Dengan kontrak Mascherano yang masih berbaki 3 tahun, Rafa tiada tekanan untuk menjual beliau buat masa sekarang. Dan kedudukan Rafa telah dikukuhkan lagi dengan berita bahawa pemilik Liverpool telah berjaya mendapatkan pembiayaan semula untuk pinjaman mereka. Tetapi Rafa telah sedia maklum dengan kedudukan Mascherano ini dan beliau diberitakan telah bersedia untuk menawarkan gaji yang setimpal dan sama dengan pemain-pemain utama yang lain di Liverpool kepada Mascherano. Jika sumber berita ini benar, maka sahlah kedudukan Mascherano sebagai antara pemain tengah terbaik dunia tetapi beliau juga merupakan pemain tengah yang mempunyai pendapatan paling rendah. Musuh Barcelona, Real Madrid dikatakan turut berminat dengan Mascherano dengan pengarah sukan mereka Jorge Valdano juga mahukan rakan senegaranya itu di dalam skuad utama Real musim depan. Masih belum serik nampaknya Real Madrid kerana sebelum ini telah diberi amaran agar jangan mendekati Alonso.

Pernah saya suarakan sebelum ini, Liverpool perlu menawarkan kontrak baru dengan kenaikan gaji yang lebih baik kepada pemain-pemain seperti Alonso dan Mascherano. Dan perkara ini haruslah dilakukan dengan cepat bagi menghalang mereka daripada dikebas oleh kelab-kelab lain. Perlu diingatkan, kehadiran Alonso dan Mascherano di bahagian midfield telah memantapkan lagi persembahan Liverpool pada musim lepas. Kita masih perlukan mereka berdua untuk mengemudi bahagian tengah Liverpool pada musim depan. Di dalam kes Mascherano, jika benar dakwaan di atas, agak jauh dari pendapat saya yang menjangkakan Mascherano sekarang ini mempunyai gaji di antara 60-80 ribu pound seminggu. Pendapat saya ini adalah berdasarkan kepada persembahan beliau semasa di dalam tempoh kontrak pinjaman dari West Ham ke Liverpool adalah amat mantap dan menyakinkan. Dan hasil daripada itu, beliau sepatutnya ditawarkan kontrak yang lebih baik semasa menandatangani kontrak tetap dengan Liverpool 2 musim yang lepas. Walauapapun saya berharap berita ini hanyalah sekadar spekulasi kerana ianya jelas dapat menjejaskan reputasi serta memberi gambaran yang negatif kepada Liverpool. Jika ianya benar, kepada Rafa cepatlah bertindak untuk menyelesaikan perkara ini sebelum kita menerima padah kehilangan lagi seorang pemain utama di Anfield. Apa-apa jumlah pelaburan ke atas Mascherano, saya pasti ianya akan memberikan pulangan yang berbaloi buat Liverpool.


YNWA

4 comments:

Firol said...

Bahaya jugak berita macam ni..berita memancing dan merbahyakan Liverpool

Anonymous said...

pttla mashca nk blah.....
tp ak x terkejotla gaji die byk 2...
klab kite mmg fulus kureng...
2 ekor US kayap 2 plak bg pelingkup kelab lg...ceh!!!!!


afiq_trulyREDZ


YNWA

beemer said...

kena up sket gaji masch nih ..
ciput sgt ...
kalu lucas bleh la nak byr byk tu ..
daripada buang duit beli player yg hampeh ... baik spent sket utk kekalkan masch di anfield ...

xali alonso said...

betul tu. drpd kite beli player lain, pastu ken atawarkan gaji lg mahal, baik kite upkan skit gaji masch. agger pon dh dpt naik gaji. so, masch pon ptt naik gaji gak. 75k pound per week sound ok to me.