Friday, June 19, 2009

Riera : Tidak Masuk Akal!

Bermula dari penghabisan musim tempohari sehinggalah sekarang terdapat banyak komen, ulasan serta pendapat daripada banyak pihak mengenai apa perancangan Rafael Benitez untuk Liverpool untuk menghadapi musim hadapan. Jika anda adalah seorang pembaca yang setia di internet, saya pasti anda akan pening kepala juga bila terbaca berita-berita negatif serta positif yang berteraburan di alam siber ini. Tetapi seperti yang pernah saya tulis sebelum ini, anda sebagai peminat Liverpool pastilah seorang yang bijak di dalam menilai sesuatu berita atau khabar angin tersebut. Benar atau tidak sesuatu berita itu amatlah sukar untuk kita ketahui. Nasihat saya, janganlah terlalu teruja dengan berita serta khabar angin yang anda baca. Anggaplah ianya sebagai bahan bacaan ringan kepada minda kita. Benar atau tidak, kita harus letakkan kepercayaan kepada Rafa serta pengurusan Liverpool untuk menanganinya. Berbalik kepada komen, ulasan serta pendapat, selain daripada wartawan, peminat serta pengurusan, ada juga dapat kita baca, keluar daripada pemain Liverpool itu sendiri. Pada kali ini, fokus kita adalah kepada pemain sayap Liverpool dari Sepanyol iaitu Albert Riera. Beliau yang baru menyertai Liverpool pada musim lepas dari kelab La Liga, Espanyol. Beliau yang juga baru melangsungkan perkahwinanannya, kini sedang berada di Afrika Selatan bersama-sama skuad Sepanyol yang beraksi di Piala Konfederasi. Mari kita lihat apa buah fikiran Riera mengenai keperluan Liverpool untuk menjadi pencabar pada musim depan.

Dengan nada yang jelas, Riera telah memberi peringatan kepada pengurusan Liverpool agar mengekalkan pemain-pemain kesebelasan utama pada musim lepas. Pemain-pemain seperti Xabi Alonso, Javier Mascherano dan Alvaro Arbeloa haruslah dikekalkan jika Liverpool berhajat ingin membawa pulang trofi Liga Perdana Inggeris ke Anfield pada musim depan. Alonso dan Arbeloa cuba digula-gulakan oleh Real Madrid manakala Barcelona pula cuba bermain api dengan menyertai pertandingan memancing Mascherano. Tambah Riera, untuk membuat pertimbangan jika terdapat tawaran untuk pemain-pemain ini adalah sesuatu perkara yang tidak masuk akal. Ketiga-tiga mereka inilah yang telah menambahkan lagi kualiti skuad utama Liverpool pada musim lepas dan Riera jika diberi pilihan mahu semua pemain musim lepas dikekalkan jika Liverpool berhajat untuk merampas kembali trofi Liga Perdana Inggeris di langkah yang pertama pada musim depan. Tambah Riera, kunci utama adalah mental yang kuat serta persefahaman yang baik di kalangan pemain serta pengalaman beberapa pemain senior di dalam kesebelasan utama Liverpool. Riera mengakui Liverpool bukanlah satu pasukan yang mempunyai banyak pilihan di bangku simpanan dan mengekalkan pemain-pemain yang sedia ada serta menambah beberapa pemain baru pasti akan membantu Liverpool bermain dengan lebih baik.

Senada dengan para peminat pendapat dari Riera ini. Tidak dinafikan sama sekali, Liverpool harus mengekalkan pemain utama untuk menghadapi musim depan. Terutama sekali pemain seperti Alonso dan Mascherano, mereka ini jelas merupakan tulang belakang yang menyokong kebangkitan Liverpool pada musim lepas. Ketiadaan mereka semasa mengalami kecederaan atau pergantungan jelas menganggu rentak permainan Liverpool. Untuk menjual mereka? Satu tindakan yang memang tidak masuk akal seperti kata Riera kerana beliau sebagai pemain Liverpool memang tahu mengenai selok belok pasukan. Saya pula tidak bersetuju langsung walaupun kita kekurangan sumber kewangan tetapi untuk menggadaikan pemain seperti Alonso dan Mascherano demi mengejar pemain baru yang belum tahu lagi keberkesanan mereka di Liga Perdana Inggeris. Bagi saya, lebih baik kekalkan pemain-pemain ini dan mendapatkan pemain tambahan walaupun pada harga yang sederhana serta memberi lebih banyak peluang kepada pemain-pemain muda Liverpool untuk beraksi di Liga Perdana Inggeris. Saya faham dengan situasi Rafa jika pendekatan ini yang beliau ambil. Taktik menjual pemain-pemain utama dan cuba mencari pengganti kepada mereka adalah terlalu berisiko tinggi. Skuad utama Liverpool yang ada sekarang telah bermain bersama-sama antara 3 ke 4 tahun di Anfield. Penjualan pemain-pemain utama akan menjejaskan persefahaman skuad ini. Dan satu fakta yang kita perlu ingat, tidak semua pemain baru di Liga Perdana Inggeris akan terus berjaya seperti Torres. Jika cabaran kita musim depan masih belum berhasil, kita perlu bersabar sehinggalah keadaan kewangan Liverpool kembali stabil. Saya masih percaya kita mampu merampas kembali Liga Perdana Inggeris sebelum Kapitan Gerrard bersara nanti. Walaupun pendapat saya agak negatif pada kali ini, namun di kala keadaan ekonomi yang malap serta pemilik yang banyak hutang dan lebih banyak menaburkan air liur sahaja, buat masa sekarang kita perlu berpijak di bumi yang nyata.


YNWA

3 comments:

Firol said...

Bukan je pening kadang tu baca spekulasi yang sakit hati

Anonymous said...

rilex bro sume.....
dh lumrah rumors melambak2 bler nk start season bru....
kite y bca dh pening pe ntah lg kt xabi n mascha...
jgn amik pot sgt.....

IN RAFA WE TRUZ...


afiq_trulyREDZ

YNWA

beemer said...

wa layan aja romours ni ..
tp wa punya pandangan ...
kalu seseorg player tu rasa dah takmo main dgn liverpool ...
dipersilakan angkat kaki dgn bayaran yg tak ingat dunia punya mahal ...
kalu jual murah baik tak payah ...
kita hanya perlu player yg benar2 nak main dgn liverpool seperti Torres ..