Thursday, June 18, 2009

EPL : Liverpool Bermula Di Tempat Lawan LAGI!!!

Jadual Perlawanan Liga Perdana Inggeris Musim 09/10 - LIVERPOOL

AUGUST
15 Tottenham (A)
19 Stoke (H)
22 Aston Villa (H)
29 Bolton (A)

SEPTEMBER
12 Burnley (H)
19 West Ham (A)
26 Hull (H)

OCTOBER
3 Chelsea (A)
17 Sunderland (A)
24 Man Utd (H)
31 Fulham (A)

NOVEMBER
7 Birmingham (H)
21 Man City (H)
28 Everton (A)

DECEMBER
5 Blackburn (A)
12 Arsenal (H)
16 Wigan (H)
19 Portsmouth (A)
26 Wolverhampton (H)
28 Aston Villa (A)

JANUARY
9 Tottenham (H)
16 Stoke (A)
26 Wolverhampton (A)
30 Bolton (H)

FEBRUARY
6 Everton (H)
9 Arsenal (A)
20 Man City (A)
27 Blackburn (H)

MARCH
6 Wigan (A)
13 Portsmouth (H)
20 Man Utd (A)
27 Sunderland (H)

APRIL
3 Birmingham (A)
10 Fulham (H)
17 West Ham (H)
24 Burnley (A)

MAY
1 Chelsea (H)
9 Hull (A)

Sudah meluat sebenarnya bila sahaja mengetahui Liverpool membuka tirai Liga Perdana Inggeris musim 09/10 di tempat lawan lagi. Sudah banyak kritikan yang saya baca dari dahulu lagi mengenai jadual perlawanan yang membabitkan Liverpool dari beberapa musim yang lalu. Mungkin sesetengah daripada kita tidak kisah samada kita bermula di Anfield atau di tempat lawan kerana jumlah perlawanan adalah sama banyak. Tetapi saya tidak berpendapat sedemikian kerana adalah lebih baik untuk kita membuka tirai di Anfield kerana kemenangan di tempat sendiri pasti akan memberikan lebih keyakinan kepada pasukan kita untuk memberikan cabaran di Liga Perdana Inggeris. Sepatutnya jadual perlawanan liga ditetapkan jika sesuatu pasukan bermula di tempat sendiri pada musim ini, secara automatik di musim hadapan pasukan tersebut akan bermula di tempat lawan dan begitulah seterusnya. Ianya adalah lebih adil dan boleh mengelakkan sebarang penipuan yang mungkin akan berlaku. Jika 3 pasukan yang baru naik ke Liga Perdana, mereka perlu adakan undian sesama mereka untuk menggantikan pasukan yang tersingkir dari Liga Perdana Inggeris. Di dalam kes ini, 3 pasukan baru ini perlu mengundi sesama untuk menentukan siapa yang akan bermula di tempat sendiri (jika ada antara pasukan yang tersingkir itu bermula di tempat sendiri pada musim baru). Yang lebih parah, pemenang liga sebelum ini bermula di tempat sendiri menentang pasukan baru naik pangkat, Birmingham! Liverpool pula terpaksa berdepan dengan Harry Redknapp lagi di White Hart Lane. Seperti kata seorang pengkritik, seseorang perlu bercakap dengan komputer yang digunakan oleh FA England untuk mengeluarkan jadual perlawanan ini. Berikut adalah statistik perlawanan permulaan Liverpool di Liga Perdana Inggeris dari musim 99/00 :

MUSIM 99/00
Sheffield Wednesday (A)

MUSIM 00/01
Bradford (H)

MUSIM 01/02
West Ham (H)

MUSIM 02/03
Aston Villa (A)

MUSIM 03/04
Chelsea (H)

MUSIM 04/05
Tottenham Hotspur (A)

MUSIM 05/06
Middlesbrough (A)

MUSIM 06/07
Sheffield United (A)

MUSIM 07/08
Aston Villa (A)

MUSIM 08/09
Sunderland (A)

MUSIM 09/10
Tottenham Hotspur (A)

Memang betullah kata pengkritik tersebut, seseorang perlu bercakap dengan komputer milik FA England. Terlalu terang lagi bersuluh tahap kepeningan komputer tersebut. 6 musim berturut-turut Liverpool bermula di tempat lawan memang satu statistik yang melampau berat sebelahnya. Atau ada yang takut dengan cabaran Liverpool? Masihkah anda semua ingat kritikan Rafa terhadap seseorang yang berada di dalam FA England musim lepas?


YNWA

4 comments:

Firol said...

susah jugak setiap tahun awal musim dah kat tempt lawan..kalu selang-selang bleh tahan jugak..

Harap takde efek sangt

Anonymous said...

xleh wtpe bro klau da konspirasi pn...
bias mmg kuat kt manuer...
bg ak x kesah start kt mane pn 1st game kite tiap2 season....
tp y ak tau season dpn ni kite mjd pcabar no 1 utk kejuaraan BPl season dpn n y season2 y sterosny...

WALK ON...WALK ONNNNN...WIF HOPE IN UR HEART...


afiq_trulyREDZ


YNWA

beemer said...

agak-agak burung gagak la 6 musim berturut-turut away ...
tak skolah ka komputer FA England tu ...
nak jugak fans liverpool rasa curtain riser EPL di Anfield ...

Acap Smile said...

caya lar liverpool