Thursday, September 17, 2009

UCL : Perlu Lebih Garang

Selepas menyaksikan perlawanan di antara Liverpool menentang Debreceni VSC di peringkat kumpulan Liga Juara-Juara Eropah semalam, saya gembira kita berjaya mendapatkan 3 mata pertama pada musim 09/10 dengan kemenangan 1-0. Walaupun bermain bukan pada tahap sebenar (sepertimana yang pernah saya suarakan sebelum ini), Gerrard dan rakan-rakannya tetap berusaha untuk mendapatkan 3 mata berharga. Pada pendapat saya, Liverpool bermain terlalu santai pada awal pagi tadi. Walaupun memiliki penguasaan bola di atas hampir 60 sehingga 70 peratus, kegagalan Liverpool untuk memusnahkan lawan lebih awal telah menjadi persoalan sejauh mana akan kemampuan kita untuk menghadapai lawan yang berikutnya iaitu Lyon dan Fiorentina yang nyata lebih mantap daripada Debreceni VSC. Torres sekali lagi dikelilingi oleh pemain pertahanan lawan yang merantai beliau dengan cukup kemas. Gerrard pula kelihatan agak tumpul pada perlawanan pada malam ini walaupun kapten kita ini telah membuat beberapa percubaan bahaya ke arah pintu gol Debreceni VSC. Benayoun pula berusaha keras untuk memastikan bola sentiasa menuju ke dalam kotak penalti lawan selain daripada membuat beberapa percubaan daripada beliau sendiri. Kuyt yang bermain sebagai penyerang kembar dengan Torres (yup Rafa menggunakan formasi 4-4-2 pada perlawanan ini) telah berjaya menjaringkan gol tunggal pada minit ke 45 setelah menyambar bola dari percubaan awal Torres yang ditepis oleh penjaga gol Debreceni VSC.

Debreceni VSC pula bermain dengan penuh keyakinan dengan barisan pertahanan mereka begitu fokus untuk menghalang sebarang percubaan dari Liverpool. Pemain mereka berada hampir dimana sahaja pemain-pemain utama Liverpool berada. Pergerakan Torres dan Gerrard diminimakan dengan sebaik mungkin bagi menghalang ancaman daripada mereka berdua. Penjaga gol Debreceni VSC turut bertindak cemerlang pada perlawanan ini dengan banyak percubaan pemain Liverpool berjaya ditepis oleh beliau. Saya juga mengambilkira faktor keletihan yang turut mempengaruhi persembahan Liverpool pada perlawanan ini. Pemain-pemain kita kelihatan seperti kekurangan tenaga untuk mengejar bola di tengah padang. Para penonton di Anfield juga kelihatan agak diam pada perlawanan ini. Mungkin mereka berpendapat sama seperti kita semua iaitu, corak permainan Liverpool agak hambar pada awal pagi tadi. Rafa harus melakukan perubahan dengan pantas jika tidak mahu kempunan ketika menentang Fiorentina dan juga Lyon nanti. Persembahan kita harus dipertingkatkan dengan segera jika tidak mahu padah yang menimpa apabila berhadapan dengan kedua-dua pasukan itu nanti. Kehadiran semula Mascherano dan juga Aurelio pasti memberikan lebih pilihan kepada Rafa untuk menghadapi perlawanan-perlawanan yang akan datang. Walaupun hanya menang 1-0 pada perlawanan semalam, ianya tetap sebuah kemenangan dan lebih manis ianya merupakan kemenangan ke 100 Liverpool di peringkat Eropah. Rafa Benitez juga meraikan perlawanan ke 300 beliau sebagai pengurus Liverpool. Namun jika kita berjaya menjaringkan lebih banyak gol pada perlawanan semalam berdasarkan banyak peluang yang diperolehi, Liverpool pasti akan memiliki kelebihan jaringan yang agak selesa untuk dijadikan antara sandaran untuk melepasi pertarungan peringkat kumpulan ini.


YNWA

2 comments:

sydney said...

sy x tgk game ni dari awal, tp mmg betol anfield agak senyap je smlm.dgr debrecini,debrecini je.haha debrecini sgt organized.sy rs dlm champions league, tactic n organization plg penting,di samping manfaatkan peluang yg ad,faktor2 liverpool berjaya di eropah walaupun kdg2 permainan agak hambar.

beemer said...

sib baik mng sis ...
kalu seri ... mau kena slam dunk rafa ... kena improve gila2 bila vs fiorentina n lyon nanti ...