Friday, September 25, 2009

Liverpool : Belanjawan Ciput Hingga 2014


Para peminat Liverpool di seluruh dunia telah dikejutkan dengan pengumuman oleh sebuah firma perlaburan iaitu Rothschild and Merrill Lynch semalam. Menurut laporan yang dikeluarkan oleh firma ini, Liverpool akan dikenakan belanjawan terhad sebanyak 20 juta pound semusim selama 5 musim sehingga 2014. Apakah belanjawan terhad ini? Menurut firma tersebut belanjawan terhad ini merangkumi semua aktiviti jual beli pemain baru pada musim-musim yang akan datang. Ianya juga termasuklah pembaharuan kontrak yang bakal diberikan kepada pemain-pemain kesebelasan utama. 20 juta pound setiap musim selama 5 musim dan ditambah akan ada pengurangan di dalam belanjawan tersebut jika ada pemain yang ditawarkan kontrak baru pada musim-musim yang akan datang? Lebih baik bawa pasukan Liverpool ini dan bermain di divisyen dua Inggeris jika itu belanjawan yang digebangkan oleh pemilik-pemilik amerika tersebut. Janganlah memperbodohkan para peminat Liverpool, adakah bijak untuk meletakkan belanjawan membeli pemain baru dan memberikan kontrak baru kepada pemain sedia ada di dalam satu akaun? Patutlah bila ditanya mengenai belanjawan pasukan, samada Hicks atau Gillett dengan pantas memberikan jawapan “20 juta pound”. Sekarang kita tahulah mengapa angka 20 juta pound ini kerap bermain di mulut mereka. Dan terjawablah juga mengapa Rafa terpaksa menjual pemain dahulu sebelum beliau membeli pemain baru. Rafa terpaksa menghadapi keadaan ini sehingga 2014!!! Persoalan buat kita semua para peminat Liverpool, berapa lama Rafa akan bertahan dengan keadaan ini? Perlu diingatkan Rafa meninggalkan Valencia untuk menyertai Liverpool dahulu disebabkan oleh perkara yang sama iaitu pertikaian mengenai belanjawan yang boleh dikeluarkan oleh kelab untuk membeli pemain-pemain baru. Dan perkara yang sama hampir berulang kembali di Liverpool.

Sungguh memalukan keadaan ini kerana sebagai sebuah kelab yang cukup tersohor di dunia bolasepak dan bermain di Liga Juara-Juara Eropah hampir setiap musim, belanjawan 20 juta pound setiap musim ini bagaikan langit dengan bumi berbanding dengan belanjawan pasukan-pasukan utama lain di Liga Perdana Inggeris. Bagaimana kita hendak bersaing untuk merebut gelaran Liga Perdana Inggeris jika peluang untuk mendapatkan pemain-pemain terbaik dihadkan oleh belanjawan ini? Nampaknya semakin sukar buat Liverpool untuk memberikan saingan jika beginilah keadaannya di Anfield. Mempunyai pemilik-pemilik yang hanya pandai membuat hutang dan kemudiannya hanya mencari jalan untuk mendapatkan pembiayaan semula untuk hutang tersebut bukanlah cara yang bijak untuk menguruskan sebuah kelab bolasepak seperti Liverpool. Dalam bahasa yang lebih mudah, jika tidak berduit janganlah bercita-cita untuk menguruskan sebuah kelab Liga Perdana Inggeris, lebih-lebih lagi sebuah kelab gergasi seperti Liverpool. Sesuatu yang harus difahami oleh pemilik-pemilik ini, jika mahu terlibat dengan kelab seperti Liverpool, pelaburan yang diperlukan bukanlah puluhan juta tetapi mampu mencapai ratusan juta malah berbilion pound jika mahukan pasukan tersebut berjaya. Dan kekuatan kewangan ini perlu ada di dalam poket pemilik sendiri dan bukannya membuat pinjaman dari bank. Alasan seperti Liverpool perlu berhati-hati berbelanja supaya tidak menerima nasib seperti Leeds United tidak boleh digunapakai kerana seperti yang saya tegaskan sebelum ini, pemilik perlu mempunyai kekuatan kewangan sendiri dan bukannya membuat hutang untuk menguruskan kelab. Kita mungkin boleh memberikan ruang untuk pemain-pemain muda beraksi serta menjual pemain-pemain yang tidak diperlukan di dalam skuad utama. Namun itu bukanlah penyelesaian terbaik kerana kita juga perlu mendapatkan pemain-pemain bertaraf bintang seperti David Villa atau Franck Ribery jika berhajat untuk menguasai Liga Perdana Inggeris dan juga Eropah. Mungkin sudah tiba masanya Hicks dan Gillett ditunjukkan jalan keluar dari Anfield kerana mereka semakin tidak digemari oleh para peminat. Dan kepada Parry dan Moores, mungkin anda akan dimakan sumpah peminat kerana disebabkan “kecerdikan” anda berdua yang menyebabkan Liverpool berada di dalam keadaan sekarang.


YNWA

6 comments:

Firol said...

risiko tinggi pemain emas liverpool boleh kluar dari pasukan.

bajet mcm ni, mcm kena buat semua pemain england dalam liverpool..

Apahal amerika ni menyusahkan ... eh kata pak arab nak take over..cepat lahhhhhh..

tertekan tgk

MOFASAD said...

kat wallet aku ader 40rggt, cukup xbagi wit kat 2 org mangkuk 2 g sarapan pagi. tgh ari, mlm?

aremierulez/Amirul said...

adoi..
ye ke ni???
so, adakah ini bermaksud yg liverpool tak kan johan sampai tahun 2014?
bull shit!!!

tolonglah pak arab beli liverpool cepat2...
fucking american... mmg asik nk susahkan org je...

http://liverpool-malaysia.blogspot.com/

beemer said...

bro firol ...
mslhnya rafa tak bapa nak bg peluang pd pemain muda england ...
kita ada darby n spearing pun sikit sgt bagi peluang ... player mangkuk buleh bagi main ...

beemer said...

mofasad ...
kalu wa konpem satu sen pun tak kasi ...

beemer said...

amirul ...
mmg official report dari firm tu ...
stupid nak sekalikan akaun kontrak baru dan pembelian pemain ...