Monday, September 14, 2009

Simao : Tidak Kesampaian

Beliau pernah cuba dipancing oleh Rafa pada satu ketika dahulu (tahun 2005) ketika beraksi untuk Benfica namun disebabkan ketamakan kelab tersebut hasrat beliau untuk menyertai The Reds tidak kesampaian. Menurut kisah yang bertiup kencang di England pada ketika itu, presiden Benfica telah mengarahkan beliau pulang kembali ke Portugal ketika beliau telah berada di dalam pesawat menuju ke England untuk berbincang mengenai perpindahan ke Anfield. Perkara ini dikatakan berpunca daripada keengganan Liverpool untuk menaikkan harga tawaran untuk beliau yang menyebabkan kelab Portugal itu berang. Yang menghairankan tidak lama selepas itu, beliau dilepaskan untuk menyertai kelab Sepanyol, Atletico Madrid dan sehingga kini beliau telah tersenarai antara pemain tengah yang cukup menonjol di peringkat Eropah. Namun semua itu kini tinggal sejarah buat Liverpool. Beliau yang saya maksudkan adalah pemain tengah Portugal iaitu Simao Sabrosa. Simao sehingga kini telah banyak menjaringkan gol untuk Atletico di peringkat La Liga mahupun di Liga Juara-Juara Eropah.

Pengurus Liverpool, Rafa Benitez yang diketahui memang berminat untuk membawa Simao ke Anfield daripada dahulu lagi telah diberitakan sekali lagi gagal untuk berbuat sedemikian kerana bidaan beliau ke atas Simao pada musim panas lepas telah ditolak oleh Atletico. Pengarah Sukan Atletico, Garcia Pitarch dilaporkan tidak mahu melepaskan Simao untuk menyertai Liverpool pada musim panas yang lepas. Tawaran Liverpool berjumlah 19 juta pound telah ditolak oleh Atletico dan Liverpool bukanlah satu-satunya kelab yang berminat dengan Simao semasa pasaran perpindahan pemain dibuka pada musim panas yang lepas. Bidaan untuk pemain yang berusia 29 tahun ini telah diterima daripada Juventus, Lyon serta Paris St Germain namun turut menemui nasib yang sama dengan Liverpool. Rafa di dalam usaha mencari pemain tengah baru pada musim panas yang lepas dan Simao telah menjadi salah seorang pemain sasaran beliau. Kegagalan mendapat Simao telah menyebabkan Rafa memilih untuk mendapatkan Alberto Aquilani dari kelab Serie A Itali iaitu AS Roma dengan bayaran perpindahan sebanyak 17 juta pound. Bagi saya, untuk membelanjakan 19-22 juta pound bagi Simao adalah satu jumlah yang agak tinggi kerana Simao telah berusia 29 tahun. Dari segi kewangan, Aquilani adalah pilihan yang lebih menguntungkan kerana selain harga beliau yang lebih murah daripada Simao, Aquilani juga lebih muda dan beliau baru berusia 25 tahun. Dari segi corak permainan, kita akan dapat sama-sama saksikan nanti samada Aquilani dapat beraksi dengan lebih baik daripada Simao setelah beliau kembali daripada kecederaan pada bulan Oktober nanti.


YNWA

6 comments:

aremierulez/Amirul said...

liverpool mmg biase kena mcm ni..
contoh gareth barry..
liverpool offer sampai 20 juta tapi villa tak lepaskan dia..

man city offer 12 juta je, trus jual..

tak pe la...
aku tengok simao ni main utk atletico mdrd pun tak ke mana pun... kdg2 dudk bench je..

http://liverpool-malaysia.blogspot.com/

@r zh@r said...

aku harap silva or villa satu hari nanti...

beemer said...

amirul ...
sbb tu lebih baik kalau ada peluang bagi pemain-pemain muda mcm spearing, darby, nemeth, ayala utk progress dlm 1st eleven ...

beemer said...

@rzh@r ..
mmg kita kenduri sakan kalu tiba masa itu nanti ...

sydney said...

rick parry kn yg bwat hal dulu psl payment kt benfica ni.haih

beemer said...

sis sydney ..
sbb tu tak dpt nak beli simao ...