Wednesday, September 16, 2009

UCL : Lawan Misteri Dari Hungary


Musim Liga Juara-Juara Eropah 09/10 bermula pada awal pagi nanti buat pasukan kita, Liverpool FC. Semalam Liga Juara-Juara Eropah membuka tirai musim 09/10 ini dengan beberapa perlawanan telah berlangsung. Pada awal pagi nanti Liverpool akan menanti kunjungan pasukan yang penuh misteri dari Hungary iaitu Debreceni VSC di Anfield (siaran langsung di Astro StarSport 813 jam 0240 pagi). Tidak banyak maklumat mengenai pasukan ini kerana mereka pernah beraksi di dalam Liga Juara-Juara Eropah tetapi telah terkandas di pusingan ketiga kelayakan. Pasukan dari Hungary ini turut mempunyai pengalaman beraksi di dalam Piala UEFA. Namun jangan sesekali kita memandang sebelah mata pasukan dari Hungary ini kerana sebarang kelalaian di dalam melayan kunjungan mereka di Anfield pada awal pagi ini pasti akan mendatangkan akibat yang buruk. Liverpool perlu fokus untuk memulakan kempen Liga Juara-Juara Eropah pada kali ini dengan kemenangan sulung untuk menyemarakkan lagi cabaran kita di Eropah pada kali ini. Berbalik kepada persediaan Liverpool menjelang perlawanan ini, skuad utama Rafa Benitez tidak mempunyai sebarang masalah kecederaan selepas kemenangan di dalam perlawanan menentang Burnley pada hujung minggu lepas. Kapten Argentina dilaporkan cergas sepenuhnya dan beliau dijangkakan akan turun pada perlawanan ini. Pertahanan kiri Brazil, Fabio Aurelio juga berharap dapat memberikan saingan kepada rakan sepasukan Emiliano Insua untuk mengisi posisi tersebut. Jika Aurelio bermain pada awal pagi ini, ianya merupakan perlawanan kompetatif pertama beliau pada musim ini setelah berehat selama 2-3 bulan sebelum ini kerana masalah kecederaan. Carragher, Skrtel dan Johnson akan turut menguatkan pertahanan Liverpool pada perlawanan ini. Gandingan Gerrard dan Torres dijangka kembali untuk menguatkan bahagian serangan Liverpool setelah dipisahkan sementara pada perlawanan menentang Burnley sebelum ini. Bahagian tengah akan dikemudi oleh Mascherano dan Lucas (pahit namun kena telan jugak), dan bahagian sayap akan diterajui Kuyt di sebelah kanan dan Benayoun di sebelah kiri. Saya menjangkakan Benayoun akan mendapat tempat kdi kesebelasan utama kerana kecemerlangan beliau di perlawanan menentang Burnley pada minggu lepas. Namun jika Rafa mahu mengubah strategi, tidak mustahil Riera dan Babel akan diturunkan di posisi sayap kiri ini. Kita lihat pencaturan Rafa nanti apabila senarai kesebelasan utama dikeluarkan sejurus sebelum perlawanan pada awal pagi ini bermula.

Lawan Liverpool pada awal pagi ini, Debreceni VSC merupakan pasukan misteri dari Hungary yang pasti akan membuatkan Rafa untuk lebih berhati-hati di dalam menentukan pemain kesebelasan utama beliau pada kali ini. Kelab yang diketuai oleh pengurus Andras Herczeg lebih yakin mereka akan beraksi dengan lebih baik pada kempen Liga Juara-Juara pada kali ini. Sebelum ini Debreceni VSC pernah menghadapi lawan dari England iaitu Manyoo tetapi mereka telah tewas 3-0 di perlawanan timbal balik pada pusingan ketiga kelayakan Liga Juara-Juara Eropah. Herczeg yakin pasukan bimbingan beliau ini semakin mantap persembahan mereka semenjak kekalahan kepada Manyoo itu. Keyakinan Herczeg itu berasaskan kepada kepada kejayaan kelab itu memenangi kejuaraan liga Hungary pada musim lepas yang memberikan mereka peluang untuk beraksi di Liga Juara-Juara Eropah pada kali ini. Herczeg yang telah 40 tahun berkhidmat dengan Debreceni VSC sebagai pemain dan pengurus menjelaskan tiada lagi pemain-pemain yang beraksi semasa menentang Manyoo sebelum ini dan kini pasukan ini telah dibarisi oleh muka-muka baru yang lebih muda dan bersemangat. Pasukan Debreceni VSC telah memenangi perlawanan kelayakan di tempat lawan sebelum ini semasa menentang Tallinn dan Levski Sofia dan fakta ini haruslah diambilkira oleh Rafa menjelang perlawanan awal pagi nanti. Herczeg sedar lawan mereka pada kali ini adalah jauh berbeza daripada lawan-lawan mereka sebelum ini dan beliau mahu memastikan anak-anak buahnya beraksi pada tahap terbaik ketika menentang Liverpool dan mahu mereka melakukan kejutan di Anfield. Debreceni VSC akan beraksi tanpa Tibor Dombi dan Jozsef Varga yang digantung pada perlawanan ini. Herczeg juga akan membuat penilaian terakhir ke atas kecederaan yang dialami oleh pemain antarabangsa Hungary iaitu pemain tengah Zoltan Szelesi dan penyerang Gergely Rudolf. Mereka juga akan kehilangan penjaga gol utama, Djordje Pantic yang masih cedera dan beliau akan digantikan oleh Vukasin Poleksic.

Kepada Rafa, berhati-hati dengan pasukan dari Hungary ini. Kemampuan mereka untuk menundukkan lawan yang lebih kuat di pusingan kelayakan Liga Juara-Juara Eropah sebelum ini pasti memberikan amaran kepada Liverpool yang mereka tidak mudah untuk diketepikan. Label sebagai favourite bukan menjadi ukuran kerana prestasi di atas padang yang akan menentukan kejayaan. Saya juga berharap barisan pertahanan Liverpool yang menggunakan zonal marking (banyak persoalan tentang keberkesanan sistem ini) akan lebih fokus pada awal pagi ini kerana saya pasti sepertimana di perlawanan-perlawanan sebelum ini, pasukan lawan pasti akan cuba untuk mengunakan pendekatan bola tinggi melalui set piece serta membuat hantaran jauh untuk mengugat gawang gol Liverpool.


YNWA

4 comments:

Firol said...

kocik-kocik cili api..

bahaye jugak ni..sebb benda yg tak tau,..

pasti team ni akan lawan habis-hsbisan...

lucas main ke? errr..tak nak letak jay spaering ke..try la rafa

Amirul Idham said...

mmg misteri..
misteri sampai mng 1-0 je...
tapi rafa lg misteri..
hehehe...

http://liverpool-malaysia.blogspot.com/

beemer said...

bro firol ...
mmg tricky team hungary ni ..

beemer said...

amirul ...
tak paham wa dgn rafa ..