Wednesday, September 2, 2009

Liverpool : Seperti Anak Tiri

Di suatu petang yang hening dan angin bertiup sepoi-sepoi bahasa, dua sahabat peminat sejati The Reds iaitu Mamat dan Usin duduk di pondok tepian sawah sambil menikmati angin petang yang bertiup dengan nyaman. Mereka berdua merehatkan diri setelah sehari suntuk bekerja sambil menunggu ketibaan waktu berbuka puasa. Mamat yang memang terkenal dengan semangat merahnya itu di serata kampung hinggakan orang-orang kampung menggelarkan beliau Mamat “Kop” mengambil nama The Kops stand di Anfield. Usin juga tak kurang hebatnya minat kepada pasukan dari Merseyside ini. Kedai Pak Long Amat di hujung kampung menjadi port utama mereka jika ada perlawanan membabitkan Liverpool. Jika mereka berdua ada di situ, maka habislah astro Pak Long Amat menjadi milik mereka. Penyokong-penyokong pasukan lain seperti Meon pengikut setia Setan Merah, Padil yang mengagumi pasukan senapang mahupun Sarip yang menyokong pasukan jambatan pasti akan tarik muka empat belas jika terserempak mereka berdua di kedai Pak Long Amat. Bukannya apa, mereka pasti akan kempunan untuk melihat perlawanan pasukan mereka kerana Mamat dan Usin pasti mahu menonton perlawanan Liverpool sahaja. Kedai terdekat lain yang mempunyai astro hanyalah kedai mamak nun jauh di pekan. Tidak menjadi pilihan mereka semua kerana jika perlawanan habis lewat pagi, perjalanan pulang agak mengerikan kerana terpaksa melalui perkuburan lama yang berusia beratus tahun dan mencabar tahap keberanian para penduduk kampung. Sudah ramai penduduk kampung yang disapa oleh penghuni-penghuni di situ tapi tiadalah yang cedera atau jatuh sakit sehingga sekarang. Berbalik kepada Mamat dan Usin, dua sahabat ini memulakan perbualan setelah badan sungguh selesa berbaring di atas lantai pondok tersebut,

Mamat: “Tiada apa yang menarik buat Liverpool semalam la bro.”
Usin: “Tiada yang menarik? Apa maksud hang ni bro? Aku tak bapa faham la.”
Mamat: “ Semalam kan hari last untuk beli pemain, takdak langsung berita pemain baru yang masuk ke Liverpool.”
Usin: “ Oh pasal beli player baru la ni. Aku pun tunggu jugak pagi ni mana la tahu ada pemain baru yang tiba di Merseyside semalam. Hampeh senyap sunyi saja Anfield.”
Mamat: “Aku ingat dapat la jugak tengok kelibat David Villa atau David Silva di Anfield kali ni tapi bayang pun tak nampak la jawabnya.”
Usin: “Hang tau dak pasai apa team kita nih tak dapat perform dengan baik pada awai-awai musim ni?”
Mamat: “Bukan kena tanya pak nujum pun nak tahu kat mana kekurangan pasukan kita. Selain dari ilang playmaker Alonso, boss Liverpool, Rafa kena jual pemain dahulu barulah dia boleh bawa masuk pemain baru. Bukanlah cara tu salah tetapi seingat aku, Rafa kena buat macam tu semenjak dia mula amik alih Liverpool 5 musim yang lepas.”
Usin: “Aku setuju, Johnson, Aquaman dan si Spartan tu semua dibeli hasil daripada jualan pemain oleh Rafa. Bukan ker owner mangkuk 2 ekor tu cakap dia ada bagi Rafa 20 juta untuk beli pemain?”
Mamat sambil mencebik mulut: “Huh, kita semua kena tipu la dengan lembu-lembu tu bukan Rafa sorang aja. Ada ka patut, budget untuk renew kontrak baru pemain termasuk dalam budget untuk beli pemain? Bodo piang sungguh.”
Usin pun mengangguk: “ Setahu aku, Aquaman bukan kita bayar semua sekaligus, Johnson pun tolak utang Crouch dan Spartan harga pun ciput. Mana pegi abis duit jual Alonso tu bro? Banyak tu.”
Mamat: “Itu yang buat aku meluat dekat owner mangkuk tu, dengar kata depa buat bayar bunga pinjaman dengan bank. Bangang betul ada ka depa yang buat hutang, Liverpool pulak yang kena bayar. Ni semua keja si ikan pari yang sangat cerdik amik owner yang mangkuk untuk jadi tokey Liverpool. Kalu la awal-awal amik DIC yang kini jadi tokey di City, bayangkan dengan siapa yang akan jadi member satu team dengan Gerrard dan Torres. Unlimited fund weii!”
Usin: “ Peminat Liverpool satu dunia memang meluat giler dengan mangkuk 2 ekor tu, banyak lagi musibah dari pekdah yang diaorg bawa masuk ke Liverpool bro.”
Mamat: “Bila la nak berambus mangkuk 2 ekor ni, jutawan Kuwait nak beli aritu tapi nak jual harga mahal tak ingat dunia. Pastu takmo jual semua saham pulak tu. Nak jugak menyibuk dalam lembaga pengarah Liverpool.”
Usin: “Memang betui la apa yang hang cakap bro. Owner mangkuk tu tak bapa nak support Rafa untuk amik pemain baru. Rafa siap merayu supaya diberi lebih bantuan kewangan untuk mendapatkan tambahan beberapa pemain baru untuk musim ni tapi kena reject mentah-mentah. Memang dah patut berambus 2 ekor mangkuk tu.”
Mamat: “Kalau nak jadi owner kelab tapi tak mahu keluar duit, lebih baik balik kampung tanam jagung. Tak menyusahkan orang lain. Memang kita tak bernasib baik dapat owner yang takdak semangat Liverpool ni.”

Kedua-dua sahabat tersebut memandang jauh ke arah sawah sambil mengenangkan nasib yang bakal menimpa Liverpool pada musim ini. Tiba-tiba muncul Dali, member sekampung yang turut berminat menonton Liga Perdana Inggeris tetapi tidak menyokong mana-mana pasukan. Atas sebab patriotik katanya. Dali menyapa dua sahabat yang sedang termenung jauh itu.

Dali: “Wei apa kes menung jauh-jauh ni sampai bapa kilometer sawah korang lalu ni, awek lari ka? Hehehe!”
Mamat: “Ceh hang rupanya Dali, aku ingatkan sapa tadi. Apa pulak awek lari wei, Milah anak tok penghulu tu dah sign kontrak dengan aku la. Aku dah booking awai-awai lagi. Hahaha!”
Usin: “Wei sejak bila hang ada skandal dengan anak tok penghulu ni bro? Aku tak tau pun. Hehehe!”
Mamat sengih: “ Pandai makan, pandai la simpan bro. Hehehe!”
Dali: “Dah-dah sembang pasal awek. Ni apasal hangpa dua orang dok menung jauh sangat ni? Sampai aku dah dekat pun hangpa tak perasan langsung.”
Mamat: “Kitaorang tengah bincang pasal aktiviti perpindahan dan juga owner Liverpool yang hampeh tu.”
Dali: “ Oooooo patut la termenung jauh. Ni bincang pasal masalah Liverpool secara global rupanya.”
Usin: “Betui tu bro. Hangin betul dengan owner kayap Liverpool ni. Abis tradisi kelab jadi mainan.”
Mamat: “Dali, apa pandangan hang sebagai neutralist tentang peluang Liverpool pada musim ni?”
Dali: “Pendapat aku? Mudah sahaja, Liverpool dan 3 lagi kelab utama pasti akan menguasai kembali liga perdana sedikit masa lagi. Kenapa? Kelab-kelab utama ini selalunya mengambil sedikit masa untuk panas enjin. Bagi la 3-4 perlawanan lagi, hang akan tengok perubahan yang amat ketara nanti.”
Usin: “Tapi Liverpool dah kalah dua kali ni bro. Pening jugak memikirkan apa yang dah berlaku di Anfield.”
Dali: “Kena ingat musim masih ada sembilan bulan, banyak lagi kemungkinan yang akan berlaku seperti kecederaan, penyertaan di dalam liga juara-juara dan juga kembalinya pemain-pemain utama ke tahap kecergasan yang sebenar. Faktor-faktor ini sedikit sebanyak akan mencorakkan persaingan liga di sepanjang semblan bulan ini.”
Mamat: “Aku yakin dengan Rafa dan juga Liverpool walaupun prestasi agak terumbang-ambing setakat ini. Harapnya pemain-pemain yang cedera dapat kembali ke kesebelasan utama secepat mungkin bagi menggantikan pemain yang under performing sekarang ni.”
Usin: “Tak payah sebut la sapa, kang kasi panas aja hati.”

Dali tersenyum melihat gelagat kedua-dua sahabatnya itu. Untuk menghilangkan rasa gundah mereka berdua, Dali mengajak mereka layan pasar ramadhan di tapak niaga FAMA berhampiran balai raya.

Dali: “Jom layan param (pasar ramadhan), mana tahu kot-kot terserempak dengan Milah buah hati hang.”
Mamat dengan pantasnya bergerak: “Jom-jom cepat kang tutup pulak param tu nanti.”
Usin: “Ek eleh rilek aaa bro, tak lari punya si Milah tu. Kalau lagi best siap pakej jumpa dengan mak mertua hang lagi. Hahaha!”

Ketiga-tiga sahabat itu pun berlalu ke pasar ramadhan dengan menaiki motosikal masing-masing. Perut masing-masing sudah terbayang ayam percik yang bakal menjadi mangsa santapan berbuka nanti.

*Hanya Imaginasi Penulis Setelah Tempoh Perpindahan Tamat Semalam.

YNWA

12 comments:

Firol said...

tul ..semlm ternnti-nnti gak kejutan dari anfield....abis dateline...


aku buat-buat terkejut..

KIta memang memerlukan super player....

sydney said...

transfer deadline day yg relatively boring la kn..heheh
tp bro,bkn ke that wats his name david moore or watever his name is,former owner of lfc k yg bersalah jual lfc kt those yanks?bkn rick parry pnye keje kn..

FreedoM said...

wey~
arsenal x kecoh pon budget sket~
bley pon survive~
manager korang x kreatif~
haha

angelmaycry said...

hek eleh... memang la arsenal x kecoh budget ciput sebab korang x nak menang piala.. survive mende kalau dah lama x menang piala... sedarlah sikit.. kalau budget ciput menang piala bole lah kitaorang respek..

Amirul Idham said...

anak tiri? kalau mcm tu, sape bapak kandung nya?

hehehe..

kecewa siot aku..

aku siap tunggu depan tv tgk football focus. dgn harapan kehadiran van der vart...

tapi aku kecewa....

maybe januari nnt kot...

huh? ade penyokong arsenal the diver team kat sini..
hahaha...

http://liverpool-malaysia.blogspot.com/

beemer said...

bro firol ..
hampa sbb mmg tiada yg mengejutkan ..
rugi juga liverpool tak amik niko krancjar dr pompey .. 3 juta pound aja harga ..

beemer said...

sis sydney ...
mmg boring ... big 4 nak jimat duit kot ..
yes tuan punya share liverpool david moores ... liverpool ni business family dia sis ...
tp yg rekomen amerika dan buat penapisan utk new onwer liverpool adalah si ikan pari ...
time tu DIC juga ada buat bidaan awal dan dlm proses perbincangan ... alih2 muncul 2 ekor lembu tu beli liverpool ...
pada masa tu dah ada fans yg bagi warning ttg loan lembu dua ekor tu ... loan yg bakal menjahanamkan liverpool sbb bebanan utk bayar diletakkan ke atas kelab melalui kompeni yg ditubuhkan oleh 2 ekor lembu tu utk uruskan liverpool ...

beemer said...

tak kreatif tp kurang2 dah merasa champ league kali ke 5 ...

beemer said...

angel ...
well said n written bro .. hehe!

beemer said...

amirul ...
anak tiri yg sentiasa kena lempang .. hahaha!
kelab2 cuba kurangkan kos rasanya pada kali ni ...
wa pun harap2 gak VdV tetiba muncul di anfield .. januari satu kemungkinan ..hehe!
diver? ooo yg keja menyelam kat atas pdg ker tu bro ... hahaha!

Anonymous said...

berambus cepat org2 amerika jahanam dr anfield!!!!!!




afiq_trulyREDZ



YNWA

beemer said...

afiq ...
sekali bersuara ... gegak gempita bunyinya ... hehe!