Wednesday, June 17, 2009

Gerrard : Pencen Menjelang 2013?

Kapten Fantastik Liverpool, Steven Gerrard telah membayangkan bahawa ada kemungkinan yang beliau akan bersara daripada bolasepak di akhir kontraknya dengan Liverpool pada 2013. Gerrard yang baru menyambung kontrak 4 tahun dengan Liverpool berkata, beliau akan memberi pertimbangan tersebut apabila menghampiri penghujung kontraknya itu nanti. Pemain berusia 29 tahun ini juga menjangkakan kontrak yang baru ditandatanganinya dengan Liverpool mungkin akan menjadi kontrak terakhirnya di dunia bolasepak. Menurut Gerrard, beliau akan berusia 33 tahun di penghujung kontraknya dan terdapat kemungkinan yang beliau akan meneruskan persaraan dari bolasepak pada ketika itu. Jika Gerrard menetapkan untuk bersara, beliau akan bangga kerana menghabiskan seluruh kariernya dengan hanya satu kelab iaitu Liverpool. Gerrard juga memberitahu beliau hampir meninggalkan Liverpool untuk ke Chelsea terutama pada 2005 tetapi telah menukar fikiran di saat-saat akhir. Kejadian ini telah berlaku selama 2 kali di sepanjang karier bolasepak Gerrard. Namun sehingga kini, beliau amat gembira tidak membuat keputusan untuk berpindah kerana keputusan untuk kekal di Liverpool merupakan satu keputusan yang tepat. Sehingga kini, Gerrard telah memenangi hampir kesemua trofi yang mampu dimiliki Liverpool. Cuma trofi kejuaraan Liga Perdana Inggeris yang masih menjadi buruan Gerrard dan beliau pasti akan meneruskan perjuangan bersama rakan-rakan sepasukan untuk membawa pulang trofi tersebut ke Anfield sebelum persaraannya nanti. Komitmen Gerrard, jika tidak berjaya memenangi trofi tersebut pada musim depan, beliau akan mencuba lagi pada musim akan datang sehinggalah berjaya dan saat itu merupakan detik paling gembira buat Gerrard di sepanjang karier bolasepaknya.

Kita sebagai peminat tidak boleh menghalang hasrat Kapitan Gerrard untuk bersara dari bolasepak. Mungkin masanya akan tiba nanti apabila Kapitan Gerrard mahu menumpukan perhatian beliau kepada keluarga. Namun jika benar perkara ini berlaku, saya berharap Kapitan Gerrard dapat membawa pulang trofi Liga Perdana Inggeris dalam masa 4 tahun sebelum kontrak beliau berakhir. Walaupun saya masih ingin melihat beliau meneruskan kontrak tersebut 1-2 tahun lagi sehingga 2015, namun kita harus menghormati pilihan Gerrard apabila tiba masanya nanti. Terbayang juga jika Gerrard masih terlibat dengan Liverpool selepas persaraannya nanti. Tidak kiralah samada sebagai jurulatih atau pengurus Liverpool seperti yang diidamkan oleh Carragher selepas persaraan nanti. Mungkin kita juga masih boleh mendengar suara Gerrard sebagai pengulas bolasepak satu hari nanti. Walau apapun pilihan Kapitan Gerrard, kami semua peminat menyokong penuh keputusan tersebut dan tidak akan lupa segala jasa bakti anda untuk Liverpool. Dan kesetiaan anda kepada Liverpool harus dijadikan model kepada pemain-pemain bolasepak yang lain, masih ada erti kesetiaan di dalam dunia bolasepak yang semakin hari semakin dikuasai oleh wang ini. Buat Kapitan Gerrard, anda adalah antara pemain terbaik yang pernah dilahirkan oleh Liverpool dan tanpa sebarang keraguan, anda adalah seorang lagenda di Liverpool!


YNWA

5 comments:

blassom said...

aku tak bleh lupe lagi detik gerrard hampir mngiggalkan anfield...tak bleh ku bayangkan dia dlm blue jersi...memang tak sesuai...

Nurul Harun said...

ohh merahnya. ehehe.
hai. :)
salam kenalan.

beemer said...

welkam sis nurul ...
salam kenalan ...
merah tu sinonim dengan Liverpool ..:)

Firol said...

Super G is Liverpool

konfem dia akan ikut jejak Carragher kekal...

beemer said...

Stevie G ...
Best Of The Best ...
ingat lagi muke sekupang mourinho bila gerrard reject offer gi chel ... hehehe!