Saturday, June 6, 2009

Dossena : Membawa Diri Ke Juve?

Setelah berita kerugian yang ditanggung oleh pemilik Liverpool diumumkan pada media semalam, saya pasti rakan-rakan peminat tertanya-tanya apakah daya saing Liverpool untuk mendapatkan pemain bertaraf bintang ke Anfield bakal terjejas. Secara langsung ia memperlihatkan kelemahan kelab dari segi kewangan dan pastinya akan menjejaskan pemburuan Rafa ke atas pemain sasaran beliau. Namun di dalam kesibukan kita melihat pemain mana yang akan datang ke Anfield, jangan dilupakan ada di antara pemain di dalam skuad sedia ada yang telah meminta untuk berpindah ke kelab lain. Antara pemain yang saya maksudkan adalah pertahanan kiri Liverpool, Andrea Dossena. Nada Dossena nyata berbeza berbanding dengan komitmen yang telah beliau nyatakan sebelum ini.

Khabar terbaru telah mengatakan Dossena telah bersedia untuk berpindah ke Juventus pada musim panas ini. Pemain antarabangsa Itali yang berpindah dari Udinese dengan bayaran 7 juta pound pada musim telah melalui musim pertama yang agak suram dengan penampilan kurang separuh daripada jumlah keseluruhan perlawanan liga Liverpool. Dossena menampakkan sedikit peningkatan dengan gol jaringan semasa menentang Real Madrid dan Manyoo tetapi beliau telah bersetuju dengan pengurus Liverpool, Rafael Benitez untuk berpindah ke kelab lain. Juventus dikatakan masih berminat dengan Dossena walaupun mereka telah berusaha mendapatkan beliau pada musim lepas tetapi Dossena memilih untuk ke Anfield. Dengan masalah kecergasan yang dihadapi oleh pertahanan kiri Juventus, Cristian Molinaro, perpindahan kali in mungkin berlaku dengan Dossena telah menyatakan minat beliau untuk kembali ke Itali.

Dossena berkata beliau telah menemui Benitez dan pengurus Liverpool itu faham dengan masalah yang dihadapinya. Benitez juga dikatakan telah bersetuju jika terdapat kelab yang mampu menawarkan harga yang munasabah kepada Liverpool, Dossena akan dibenarkan untuk berpindah. Dossena menambah di England mereka bermain bolasepak secara berterusan dan beliau memerlukan masa untuk sesi latihan berat yang lebih panjang berbanding hanya lebih kurang 40 minit yang diperuntukkan untuk sesi tersebut. Beliau amat berharap dapat berpindah ke Juventus dan memulakan hidup baru di sana. Dossena juga telah mengetahui minat Juventus dari musim lepas lagi tetapi Liverpool telah berjaya memintas mereka dan melakukan semua urusan perpindahan kurang dari sejam dengan Udinese.

Jika perpindahan ini berlaku, ianya untuk kebaikan kedua-dua pihak. Liverpool mampu mendapatkan dana tambahan sementara Dossena juga dapat memulakan karier baru di Itali. Saya masih ingin lihat beliau bermain satu musim lagi di Anfield untuk mencabar Aurelio dan Insua di pertahanan kiri Liverpool. Namun dengan keadaan kewangan Liverpool yang agak terhad, pemergian beliau diharap dapat mendatangkan pulangan yang sedikit sebanyak dapat membantu kelab. Kepada Dossena, jika anda berpindah kelak, Selamat Berjaya kami semua ucapkan. Terima kasih di atas segala sumbangan anda di Liverpool pada musim lepas. Kami takkan lupakan jaringan anda ke atas Real Madrid dan yang paling penting jaringan anda ketika menentang Manyoo!


YNWA

4 comments:

Amberan said...

pergi jgn x pergi..
Insua , Kelly, Buncthman..
beratur nk amik tempat nko..

tp gol vs man U & real xkan kami lupa..

beemer said...

Hopefully leh dpt harga yg best kalu jual mamat ni ...

sydney said...

honestly kl bleh nk tgk die duk kt liverpool at least utk satu season lg.

blassom said...

jarang diturunkan...
ada takde sama jer...