Saturday, June 27, 2009

Dossena : Kecederaan Aurelio Membuka Peluang

Setelah banyak dikaitkan dengan perpindahan ke Juventus, pertahanan kiri Liverpool dari Itali Andrea Dossena nampaknya masih mempunyai masa depan di Anfield. Dossena yang sebelum ini ada menyatakan beliau amat gembira untuk kekal di Liverpool jika tiada apa-apa perkembangan di dalam urusan perpindahan beliau. Berita terbaru dari England mengatakan Dossena masih lagi diperlukan di Anfield pada musim depan berikutan kecederaan lutut yang baru dialami oleh Fabio Aurelio. Pengurus Liverpool, Rafael Benitez agak bimbang Aurelio tidak mampu untuk pulih menjelang permulaan musim baru pada bulan Ogos nanti. Buat masa sekarang Liverpool hanya mempunyai Insua serta Carragher yang mampu bermain di bahagian tersebut. Dengan tugas Carragher yang lebih kepada pertahanan tengah, Liverpool hanya mempunyai Insua sebagai pertahanan kiri dan beliau tidak mempunyai pemain gantian jika tercedera atau digantung permainan jika Dossena berpindah ke Juventus pada musim depan.

Dossena yang dilaporkan telah bersedia untuk meninggalkan Anfield setahun selepas beliau berpindah dari Udinese dengan yuran perpindahan sebanyak 7 juta pound. Agen Dossena, Roberto La Florio juga tidak dapat memberi pengesahan adakah Dossena akan menyertai Juventus. Dengan keadaan di Juventus juga tidak menentu dimana terdapat masalah di dalam percubaan mereka untuk mendapatkan pertahanan Lyon iaitu Fabio Grosso. Dossena dan agennya dilaporkan memerhatikan situasi tersebut. Jika percubaan Juventus untuk mendapatkan Grosso tidak berjaya, maka perhatian Juventus juga akan tertumpu kembali kepada Dossena. Walau apapun yang berlaku, Dossena tidak perlu keluar dari Anfield kerana beliau diperlukan untuk membantu Insua dan Liverpool pada musim depan. Mungkin ada baiknya Dossena diberi peluang satu musim lagi untuk membuktikan beliau layak untuk berada di Anfield. Dalam perkembangan lain, Pengurus Liverpool Rafael Benitez telah mengumumkan secara rasmi Liverpool telah berjaya mendapatkan pertahanan kanan Portsmouth, Glen Johnson dengan bayaran 17 juta pound. Rafa ternyata gembira kerana berjaya mengatasi Chelsea dan City untuk mendapatkan pemain pertahanan kanan England tersebut.


YNWA

2 comments:

Firol said...

liverpool takde budak akademi yg bleh main posisi tu?

Dosena turun naik skitlah...
amcam ngan agger?

beemer said...

tak dak rasanya budak akademi main left ...
tak tahu la yg terbaru baru promote ke reserve n 1st team musim baru nanti ...
Agger kaki kiri ... tp rafa tak penah pulak try letak dia main kat situ ... maybe rafa nak Agger lebih tumpu pada center back ...