Wednesday, September 23, 2009

Carling : Ngog Penyelamat Maruah

Menang 1-0 ke atas Leeds United di perlawanan pusingan ketiga Piala Carling pada awal pagi tadi dengan persembahan di atas padang yang cukup hambar. Hambar kerana saya sudah menjangkakan Liverpool akan menurunkan kesebelasan simpanan yang jelas tidak dapat bermain sepertimana kesebelasan utama. Hanya Mascherano dan Carragher sahaja yang pemain skuad utama yang disenaraikan oleh Rafa di dalam perlawanan ini. Carragher masih kelihatan agak goyah sepertimana perlawanan-perlawanan sebelum ini. Apa yang berlaku kepada penolong kapten Liverpool ini? Saya berharap beliau akan memberikan jawapan kepada kemerosotan prestasi beliau pada satu masa nanti. Mascherano bermain baik untuk mengemudi barisan tengah dengan seorang lagi pemain muda Liverpool, Jay Spearing. Saya agak gembira melihat semula penampilan penuh pemain pertahanan kiri Liverpool dari Brazil, Fabio Aurelio. Dossena, Degen dan Kyrgiakos juga mendapat peluang untuk beraksi pada perlawanan ini. Selain daripada mereka, Riera, Babel, Cavalieri serta Ngog turut dipertaruhkan oleh Rafa untuk mengemudi cabaran Liverpool pada awal pagi tadi. Walaupun terbaca mengenai komen Rafa tentang kekuatan skuad Liverpool, saya masih mempunyai keraguan. Bagi saya, jika dilihat daripada perlawanan menentang Leeds semalam, kesebelasan simpanan masih belum mampu memikul tugas kesebelasan utama. Bukan saya tidak optimis dengan Liverpool tetapi kita perlu sedar akan kekurangan ini dan berusaha untuk memperkukuhkan kesebelasan simpanan ini. Perlawanan semalam jelas dikuasai oleh Leeds dengan serangan bertali arus yang dilancarkan oleh mereka ke atas gawang Liverpool samada di separuh masa pertama dan juga separuh kedua. Mereka juga berjaya memperolehi gol melalui Beckford tetapi Liverpool bernasib baik jaringan tersebut dibatalkan kerana offside. Selain Beckford, pemain-pemain Leeds yang lain seperti Snodgrass, Becchio, Johnson, serta Howson dan Doyle turut mengancam gawang Liverpool.

Gol Liverpool pada separuh masa kedua dijaringkan oleh Ngog pada minit ke 66 melalui umpanan yang cukup cantik dari tengah padang oleh Mascherano. Nampaknya Ngog semakin menonjol permainan beliau dan seharusnya perlu diberi lebih banyak peluang untuk beraksi di atas padang. Rafa membuat beberapa pertukaran dengan memasukkan Johnson, Gerrard dan juga Skrtel untuk memperkuatkan kedudukan Liverpool. Kehadiran pemain-pemain senior ini telah mengubah corak permainan Liverpool dengan beberapa percubaan bahaya ke arah pintu gol Leeds termasuklah satu percubaan rembatan peluru berpandu Gerrard yang berjaya ditepis oleh penjaga gol Leeds, Higgs. Liverpool berjaya menyerap asakan Leeds untuk membawa pulangan kemenangan 1-0 dan tempat di pusingan keempat Piala Carling nanti. Rafa perlu memikirkan taktikal yang lebih baik di pusingan keempat nanti jika tidak mahu berputih mata serta dikritik kerana memandang rendah akan pertandingan ini. Kedudukan Mascherano turut menjadi persoalan kerana beliau dilaporkan terlibat di dalam pertelingkahan di atas padang dengan Beckford. Walaupun pengadil, Wiley tidak mengenakan apa-apa tindakan ke atas Mascherano di atas insiden tersebut, FA England dijangka akan meneliti rakaman video ke atas insiden tersebut. Satu persoalan yang bermain di fikiran saya, di manakah hilangnya Lucas? Batang hidung beliau di bangku simpanan pun tidak kelihatan. Takkanlah beliau begitu penting sehingga direhatkan sepenuhnya untuk perlawanan ini sedangkan pemain-pemain senior yang lain seperti Gerrard, Torres, Skrtel serta Johnson turut disenaraikan di bangku simpanan.


YNWA

2 comments:

Firol said...

game biasa je smlm..cuma harap lepas ni menang lagi la dalam carling cup.

carra macam yang lu cakap bro, gua setuju,goyah sangat dari awal musim lagi.
apsal pulak la dia ni?


dan persoalan yang best.mana luncas?

Rafa sayangkan dia..bagi dia beraya kat brazil la tu

beemer said...

bro firol ...
walaupun 2nd team ...
patutnya main la mcm lepas ngog score gol tu ... baru la liverpool ...
lepas score baru la laju aja attacking ... mcm baru sedar dari ngigau ... carra mungkin ong belum ada ... luncas mabuk ketupat kot bro sbb tu takde dlm list game ni ..