Sunday, September 13, 2009

BPL : Meneruskan Rentak Kemenangan


Menang besar. Tetapi adakah kita boleh berpuashati dengan keputusan 4-0 ke atas Burnley di Anfield malam tadi? Jika kita hanya melihat prestasi pada perlawanan ini, kemenangan besar ini memang berhak diraikan oleh semua peminat Liverpool. Kecemerlangan Benayoun serta Gerrard yang tidak mengenal penat di dalam mengejar kemenangan di Anfield adalah sesuatu yang mahu ditonton oleh kita semua pada setiap minggu. Benayaoun dengan hatrik pada perlawanan ini serta persembahan all around Gerrard telah memastikan 3 mata milik The Reds pada kali ini. Yang pasti para pemain kita malam ini telah berusaha dengan cukup keras untuk menang ke atas Burnley. Barisan pertahanan yang diketuai oleh Carragher telah bermain dengan baik pada malam ini dengan menangkis cubaan demi cubaan termasuklah set piece (bola tinggi di dalam kotak penalti) daripada pemain-pemain Burnley. Glen Johnson meneruskan persembahan mantap beliau pada malam ini dengan membuat satu lagi umpanan tepat bagi membolehkan Benayoun menjaringkan gol pertama Liverpool. Mengukuhkan lagi bahawa adalah tepat untuk Liverpool berbelanja besar bagi mendapatkan beliau dari Portsmouth pada musim panas lepas. Kuyt mendapatkan satu gol lagi pada malam ini dan beliau seperti biasa memberikan persembahan terbaik dengan mengejar bola di segenap sudut padang Anfield. Torres nampaknya memang dirantai dengan kemas oleh pertahanan Burnley terutama sekali oleh Mears. Tidak banyak ruang untuk penyerang utama Liverpool ini untuk bergerak pada perlawanan ini. Gerrard tidak dapat beraksi di bahagian hadapan kerana terpaksa bermain di bahagian tengah menggantikan Mascherano yang mengalami kecederaan otot ketika beraksi untuk Argentina di pusingan kelayakan piala dunia pada minggu lepas. Keadaan ini telah menyebabkan Torres agak senyap pada perlawanan kali ini. Namun begitu kekurangan ini telah diatasi dengan persembahan yang cukup cemerlang oleh Benayoun yang boleh dikatakan terlibat di dalam setiap serangan yang dilancarkan oleh Liverpool. Tidak dilupakan penjaga gol Burnley, Brian Jensen yang saya ramalkan sebelum ini akan menepis banyak serangan daripada Liverpool dan beliau membuktikan perkara tersebut adalah tepat dengan menangkis hampir berbelas percubaan daripada pemain Liverpool termasuk beberapa percubaan berbahaya daripada Kapitan Gerrard.

Saya seperti anda semua, amat gembira dengan kemenangan ini. Ianya seolah-olah mengulangi kejayaan 4-0 ke atas Stoke sebelum ini. Namun jika kita lihat persembahan Liverpool di awal perlawanan dengan Burnley ini, ada persoalan yang bermain di fikiran saya. Sebelum mendapat gol pertama pada minit ke 27 melalui Benayoun, persembahan kita adalah terlalu longgar dengan percubaan yang tidak cukup untuk mengugat gawang gol lawan. Jika kita berhadapan dengan pasukan seperti Stoke dan Burnley, kelemahan ini pasti dapat kita atasi kerana pasukan sebegini lebih berminat untuk bertahan daripada menyerang dan menghukum kegagalan kita untuk menjaringkan gol awal. Serangan demi serangan yang kurang tepat dan dapat dihalang oleh barisan pertahanan Burnley pada peringkat awal mungkin harus diambil perhatian oleh Rafa. Selepas mendapat gol pertama barulah kita dapat melihat Liverpool bermain dengan lebih teratur dan dapat melancarkan serangan dengan lebih berbahaya ke arah pintu gol Burnley. Mungkin Liverpool lambat panas di atas padang dan keadaan ini pasti agak merbahaya buat kita jika berhadapan dengan pasukan yang lebih mantap di dalam perlawanan yang akan datang. Bukan saya tidak sabar untuk melihat Liverpool menjaringkan gol awal tetapi jika kita gagal berbuat sedemikian, padah yang akan menimpa kerana persembahan barisan pertahanan serta bahagian tengah Liverpool masih di bawah tahap kemampuan sebenar (bermain baik tetapi kita masih boleh memperbaiki tahap persembahan). Jangan sesekali biarkan kejadian seperti perlawanan menentang Aston Villa berulang. Walau bagaimanapun kita berhak untuk meraikan kemenangan ini dan kita semua berharap agar Liverpool meneruskan rentak kemenangan ini dan dapat bermain dengan lebih mantap apabila bertemu Debrecen di Liga Juara-Juara Eropah pada awal pagi hari Khamis (17/9 live di Astro StarSport Jam 0240 pagi) nanti serta perlawanan liga yang lebih sukar pada minggu hadapan menentang West Ham di Upton Park.


YNWA

8 comments:

blassom said...

ya harap begitu la...
semalam baru aku tngok bola ngan tenang...game pun menarik...tak la mcm sebelum2 nie...mcm nak gugur jantung den...

sydney said...

Liverpool ni kl dh dpt early goal,bertubi2 masuk lepas tu.confidence issue kot.huhu

Amirul Idham said...

happy giler atas kemenangan liverpool..

puas hati sbb dpt kutuk kwn aku, fan arsenal sbb awal musim ari tu dia kutuk liv kalah 2-1 dgn spurs. ye la, awal musim kan diorang menang 6-1.. skrang ape cite?

hahaha...

http://liverpool-malaysia.blogspot.com/

beemer said...

sis blassom ...
burnley kureng melawan ...
agak2 cam mana la kalu dgn team yg guna attacking punya stail?

beemer said...

sis sydney ...
rasanya mmg ada konpiden isu la sis ... cam tak mau all out dari mula2 lagi ..

beemer said...

amirul ...
kawan hg tu konpem nangis airmata darah ... hehehe!

Firol said...

Tengah sape yg control byk kalu tak The Gr8...

Harap kememnangn berterusan dgn penaja baru ni rasa nak menang tu macam kuat dah



tapikan apsal rafa up Lucas lagi..Tahap sederhana je...

beemer said...

bro firol ...
gerrard mmg terbaik dari terbaik ...
letak la posisi mana pun ... jrg menghampakan ... lucas? letih dah wa nak komen ...