Friday, September 11, 2009

BPL : Kecil Jangan Disangka Anak

Di suatu petang di padang latihan Liverpool di Melwood, pengurus Rafa Benitez, penolong pengurus Sammy Lee dan ketua jurulatih Mauricio Pellegrino sedang mengadakan perbincangan mengenai strategi yang sesuai untuk digunapakai ketika perlawanan menentang Burnley di Anfield pada hari Sabtu nanti. Perbincangan mereka bermula setelah sesi latihan pada petang itu berakhir. Sammy Lee sambil merenung jauh ke arah sudut padang memulakan perbincangan tersebut.

Sammy : “Inilah nasib pasukan macam Liverpool bila musim-musim lagu ni tiba”
Rafa : “Apa yang nasibnya kome bebelkan tu Sammy?”
Sammy : “ Bukan apa boss, cuba tengok pemain-pemain kita yang ada untuk latihan kat tengah padang tu.” Sambil menunjuk ke arah para pemain yang sedang berkemas-kemas untuk pulang.
Rafa : “Benda lama la Sammy. Aku dah puas bising pasal perlawanan antarabangsa ni. Memang mengganggu persiapan kita untuk perlawanan akan datang.”
Pellegrino : “Ya la boss, abis pemain utama kita kena kebas, yang tinggal anak-anak ikan aja yang training sejak 2 minggu lepas. Kalu ada yang senior pun hanyalah yang baru ok dari injured macam Aurelio tu ataupun yang pencen international cam Carra.”
Rafa : “Pemain-pemain muda aja yang training, pemain utama paling awal sampai di Anfield mungkin hari khamis atau jumaat nanti.”
Sammy : “Tak sempat la jawabnya nak fully fit kalu camtu boss. Sekadar khamis n jumaat training pastu Sabtu dah nak lawan Burnley memang perit la kita boss.”
Pellegrino : “Gua setuju dengan Sammy, kalu letak incredible hulk pun konpem tak perform atas padang Ahad ni.”
Rafa : “Kita selalu hadapi masalah sebegini, memang aku ramalkan perlawanan dengan Burnley pada hari Sabtu ni agak sukar walaupun kita bermain di kandang sendiri.” Hambar saja jawapan Rafa, sehambar hati dan muka beliau bila memikirkan tentang masalah yang sama sejak bermusim-musim.
Sammy : “Pemain seperti Masch memang tak fully fit la jawabnya. Travel keliling dunia pegi balik Amerika Selatan. Pemain-pemain lain seperti Gerrard, Johnson, Kuyt, Torres, Reina, Riera, Skrtel, Kyrgiakos juga travel untuk main dengan team masing-masing. Tapi agak melegakan sebab diaorang beraksi di sebelah Eropah aja.”
Rafa : “Pun begitu kita tak leh terlalu yakin sangat dengan kecergasan diaorang, silap gaya kalu injured lagi la naya. Kalu sekejap injured ok lagi, kalu kena lama-lama, jenuh wooo nak ganti.”
Sammy : “Tu la pasal boss, apa strategi yang sesuai dan terbaik untuk perlawanan dengan Burnley Sabtu ni? Gua konpiden kita buleh menang.”
Rafa : “Rasanya kesebelasan utama tak berubah, Reina, Insua, Kyrgiakos, Carragher, Johnson, Riera, Masch, Lucas, Kuyt, Gerrard dan Torres. Tapi itu hanya perancangan awal, kita mungkin boleh gunakan pemain lain seperti Benayoun, Babel atau Skrtel jika faktor kecergasan diambilkira. Aku akan buat keputusan sejurus sebelum perlawanan bermula.” Rafa menerangkan perancangan beliau secara umum.
Pellegrino : “Tapi boss, Lucas dengan Masch tu boleh fit ker untuk game Burnley ni? Dua-dua tu baru balik dari kelayakan peringkat Amerika Selatan. Gua takut kang pancit atas padang, abis la midfield kita.” Pellegrino menyatakan sedikit bangkangan ke atas idea bossnya itu.
Rafa : “ Kita tengok dulu camana keadaan diaorang bila sampai di Melwood nanti. Kalu macam tak cukup makan nasik, mungkin kita boleh guna diaorang di separuh masa kedua. Kita ada apa-apa laporan kecederaan pemain ka Sammy?”
Sammy : “Setakat ni, belum ada yang cedera boss, semua ok. Tak tahulah bila tiba di Anfield nanti baru kita nampak kecederaan depa.”
Rafa : “ Bagus tu bagus. Sekurang-kurangnya lega sikit kepala nak memikirkan strategi terbaik nanti.”

Tiba-tiba Sammy berbisik kepada Pellegrino : “Kurang la sikit botak tu boss. Hehehe!”
Pellegrino : “Gila hang nih Sammy, Nak mampuih ka cakap pasal rambut boss, sensitif beb!”
Sammy : “Hang dok diam-diam dah la, kang kita dua2 kena pelangkung dengan kerusi lipat tu.” Tergelak kedua-dua orang anak buah Rafa ini sambil menutup mulut. Rafa terperasan lalu menegur,
Rafa : “ Ni apa gelak-gelak tutup mulut, hangpa dok mengumpat kat aku ka?”
Sammy : “Isk mana ada boss, kitaorang borak-borak pasal team Burnley aja. Hehehe!” Sengih Sammy Lee sambil mengesat peluh sejuk di dahi, “Memang peka sungguh deria orang tua ni, nasib baik sempat cover kalu idak selamat gua kena pelangkung.”
Rafa : “ So camna mana analisa tentang kekuatan Burnley?”
Pellegrino : “Team Owen Coyle ni boss memang baru lagi kepada liga perdana ni, tapi satu yang gua perasan, diaorang punya defend memang very organised boss, team jambatan aritu pun terkial-kial dengan diaorg sebelum dapat score. Diaorang bertahan sebagai satu pasukan dengan keeper diaorang si Jensen tu memang kaki tepis bola. Banyak betul dia save kalu ikut statistik. Jiran kampung sebelah kita pun kena tiau dengan diaorang termasuk la jugak musuh zaman-berzaman tu boss.”
Sammy : “Satu perkara lagi boss, pemain diaorang suma fresh sebab tak ramai yang gi international.”
Rafa : “Maknanya kita akan lawan satu lagi team kapal selam la ujung minggu nih. Hmmm kena tengok juga kita punya set piece defending ni.”
Pelligrino : “Kena buat betul-betul la boss, set piece defending ni. Lauk betul kita kalu opponent lambung bola masuk dalam kotak penalti.” Tambah Pellegrino sambil menggaru-garu kepala beliau yang tidak gatal.
Rafa : “Ok, nanti hangpa berdua ingatkan aku untuk bagi extra training untuk set piece defending pada hari Jumaat ni.”
Sammy : “ Baik boss, tapi jangan lupa jugak. Kita akan hadapi pemain yang lebih cergas nanti.”
Pellegrino : “Ala apa susah, bagi aja budak-budak ni minum tongkat ali, gerenti berdesup punya atas padang.”
Rafa : “Buleh ker wei? Kang tak pasal-pasal kena banned sebab amik bahan terlarang.”
Pelelgrino : “Tak kot boss, gua layan ok aja. Mana ada pening-pening”
Rafa : “Hang tu lain la, bukan hang yang main bola atas padang tu.”
Sammy : “Ceh ada ka guna tongkat ali, bagi la idea yang best sket.”
Rafa : “ Apa-apa hal pun, pastikan kita berikan yang terbaik pada hari Sabtu ni dan jangan sesekali memandang rendah Burnley, kang tak pasal-pasal dapat ubat. Aku rasa Coyle akan guna 1st eleven yang sama masa lawan team jambatan aritu.”

Jurulatih penjaga gol, Xavi Valero yang tengah mengutip bola untuk disimpan ke dalam stor mencelah,

Valero : “Boss, Sammy n Gino, jom lepak umah gua pasni. Orang rumah gua masak beriani gam kambing baik punya.”
Rafa : “Abis la gua punya blood pressure, konpem kena fire dengan Montse nanti kat umah.”
Sammy : “Jom la layan boss, bukan senang nak dapat beriani gam kambing ni boss. Sangat rare dan susah woo nak cari boss. Hehe!” Tambah si Sammy sambil memegang perutnya yang mula bebunyi terkenangkan enaknya beriani gam kambing.
Pellegrino : “Gua setuju tanpa sebarang bantahan. Hehehe!”

Maka berlalulah ketiga-tiga orang tenaga penting Liverpool itu ke rumah Valero yang terletak tidak jauh dari Melwood. Langkah kanan training arini, getus hati kecil Rafa sambil tersenyum simpul memikirkan cabaran getir yang bakal diberikan oleh Burnley pada hari Sabtu nanti.


YNWA

6 comments:

Amirul Idham said...

heheh..
diorang mmg ckp loghat utara eh...
benitez mesti org pendang..

http://liverpool-malaysia.blogspot.com/

Firol said...

org sik kot.....

Burnley memang kuat defend diorang...friendly maca ni pernah menyebabkan kite kalah lawan boro.. sebab semua kepenatan..

janji menang je...taki kisah berapa gol..

Lucas hehehe buat hatrik

Amberan said...

Chek Rasa depa ada sedara mara belah Ko'diang,

beemer said...

amirul ...
meriah sket ckp utara .. hehe!

beemer said...

bro firol ...
mmg liat burnley ...
keeper cam otroman .... hehe!

beemer said...

bro amberan ...
hah dah dekat dah tu ... hehe!