Tuesday, August 11, 2009

Mascherano : Juga Mahu Angkat Kaki?

Lemau …. Itulah perkataan yang dapat menggambarkan keadaan saya di dalam masa seminggu ini. Kenapa lemau? Kerana masalah peribadi? Pejabat? Rakan-rakan? Semuanya tidak berkaitan sama sekali dengan lemau yang saya alami. Semuanya kerana gara-gara Alonso mengangkat kakinya ke Real Madrid pada minggu lepas. Saya tidak mahu mengulas lebih lanjut mengenai hal tersebut kerana saya tidak mahu mencalari imej Alonso yang telah memberi khidmat terbaik selama 5 musim di Anfield. Apa yang lebih menjadi tumpuan kepada tulisan saya pada kali ini adalah kesan daripada perpindahan tersebut kepada bahagian tengah Liverpool. Lebih spesifik, saya akan membincangkan tentang seorang lagi bintang tengah Liverpool yang turut mendapat perhatian daripada lanun-lanun yang beroperasi di lautan pasaran pemain yang luas. Pemain yang saya maksudkan adalah kapten skuad antarabangsa Argentina iaitu Javier Mascherano a.k.a Monster Masch. Antara persoalan yang akan saya timbulkan, masih setiakah Mascherano dengan The Reds? Adakah beliau turut berpotensi untuk angkat kaki ke kelab lain seperti Alonso?

Sukar sekali untuk kita sebagai peminat bolasepak untuk melihat faktor kesetiaan kepada kelab mengatasi faktor duit yang jelas mendominasi dunia bolasepak sekarang. Walaupun kita masih boleh melihat contoh pemain seperti Steven Gerrard yang masih setia bersama-sama The Reds, pemain sebegini hampir pupus di dunia bolasepak moden. Duit menjadi raja kepada pemain dan seterusnya menyebabkan sukan bolasepak ini semakin hilang daya tarikan kepada peminat-peminat di seluruh dunia amnya. Berbalik kepada Mascherano, di sepanjang musim panas ini, bermacam-macam desas-desus yang timbul mengenai beliau. Walapun berita perpindahan lebih didominasi oleh Alonso, namun perhatian terhadap Mascherano tidak kurang hebatnya. Ini kerana pengurus yang mengejar khidmat beliau adalah Pep Guardiola dan juga rakan sepasukan beliau di Argentina, Leoniel Messi. Kedua-dua mereka ini mewakili Juara Kelab-Kelab Eropah, FC Barcelona. Mereka berdua ini terus-menerus memberikan tekanan kepada Mascherano untuk angkat kaki meninggalkan Liverpool. Namun tindakan mereka ini telah mengundang rasa kurang senang Pengurus Liverpool, Rafael Benitez. Rafa dengan pantas meletakkan harga Mascherano adalah 50 juta pound (minimum) jika ada kelab berminat untuk mendapatkan pemain tengah ini. Tindakan ini sedikit sebanyak berjaya menakutkan kelab-kelab yang berminat untuk merompak Mascherano. Dan jika dilihat betapa sukarnya Real Madrid dalam cubaan mereka untuk merompak Alonso dari Liverpool, pasti jalan yang bakal dihadapi lanun-lanun ini adalah lebih sukar untuk berunding dengan Liverpool.

Mengikut rekod perpindahan Liverpool, belum ada mana-mana pemain kesebelasan utama Liverpool (yang menjadi pilihan utama pengurus) berpindah kelab semenjak daripada peristiwa kehilangan Owen satu ketika dahulu. Perpindahan Alonso (walaupun telah diduga akan berlaku) telah meninggalkan kesan yang mendalam kepada para peminat Liverpool di seluruh dunia. Kini timbul pula sedikit kerisauan di kalangan peminat Liverpool yang Mascherano turut berpotensi untuk angkat kaki ke Barcelona. Saya pasti Mascherano agak kurang senang apabila Rafa meletakkan harga apabila ada kelab yang cuba memancing beliau dari Liverpool. Rafa seperti yang kita semua tahu, pencapaian sebagai sebuah kelab adalah lebih penting daripada kemahuan seseorang individu dan beliau tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan bagi menjaga kepentingan Liverpool. Desas-desus mengenai Mascherano ini sebenarnya berpunca daripada tindakan beliau sendiri dan juga agennya yang melayan kerenah Barcelona di sepanjang musim panas ini. Jika agennya diarahkan oleh Mascherano supaya tidak melayan Barcelona pasti keadaan ini tidak berlaku. Alasan-alasan seperti masalah keluarga (isterinya tidak menyukai keadaan di England), domestik (tiada visa tetap untuk isterinya) dan juga kontrak (gaji yang dikatakan amat rendah) adalah merupakan masalah yang boleh diatasi dengan perbincangan dengan pihak pengurusan Liverpool sendiri. Ianya tidak perlu diperbesar-besarkan kerana ia jelas akan memerangkap diri sendiri nanti. Kepada Mascherano, kami tidak mahu anda meninggalkan Liverpool dan kami juga berharap agar Rafa dapat mencari jalan penyelesaian secepat mungkin untuk menawarkan kontrak baru kepada anda dengan gaji yang lebih baik (kerana anda sememangnya layak berpendapatan sedemikian).


YNWA

6 comments:

MCM said...

Ya bro, saya setuju sepatutnya gaji mast mach patut dinaikan lagi dgn mutu permainannya

Firol said...

kalau tu dapat sekat dia keluar oklah..kalau dia mg dah takde hati amacam...

Aii..musim baru ni, buat tensen je

beemer said...

bro MCM ...
mmg patut naik ... ciput sgt gaji masch ...

beemer said...

bro firol ...
kalu dia dah takde hati ... apalagi kita meniaga la jwbnya ... tak mahal pun ... 50 juta pound aje ... hehehe!

INDRA QIRANA said...

rafa dah bleh tinjau player baru...lambat laun masherano pasti blah gak...

beemer said...

wa setuju dgn bro indra ...
mmg dah tiba masanya liverpool breed new blood into the team ...
ramai yg berbakat player muda liverpool ...