Friday, August 28, 2009

BPL : Preview Bolton vs The Reds

Menjelang perlawanan menentang Bolton Wanderers a.k.a The Trotters di The Reebok Stadium pasti menggusarkan buat semua peminat The Reds. Bukanlah kita semua tidak optimis yang pasukan kita ini mampu mencapai kejayaan di sana nanti tetapi keputusan 3 perlawanan awal liga tidak memihak kepada Liverpool. Perlawanan menentang Bolton bakal menguji keupayaan Liverpool untuk bangkit semula selepas perlawanan menentang Villa di Anfield pada awal pagi hari Selasa yang lalu. Kepada rakan-rakan sekalian lebih baik kita lupakan perlawanan tersebut dan fokus semula kepada persediaan Liverpool untuk menghadapi perlawanan menentang Bolton ini. Rekod Liverpool di The Reebok Stadium tidak begitu baik terutama sekali ketika era Sam Allerdyce menerajui Bolton dahulu. Namun keputusan perlawanan pada musim lepas di The Reebok Stadium memihak kepada Liverpool dengan kemenangan 2-0 hasil jaringan daripada Kuyt dan Kapitan Gerrard. Namun keputusan itu tidak boleh diambilkira kerana prestasi Liverpool memang mantap pada ketika itu. Jika dilihat di atas kertas, Liverpool mampu memenangi perlawanan ini kerana prestasi Bolton turut terumbang-ambing pada ketika ini. Liverpool perlu menang perlawanan ini untuk menaikkan kembali semangat pasukan. Kunjungan Liverpool ke The Reebok Stadium pada kali ini seolah-olah berhadapan dengan harimau yang luka kerana Bolton telah tewas di kedua-dua perlawanan awal mereka dan masih belum mengutip sebarang mata pada kempen liga perdana musim ini. Selain daripada mahu mengutip pertama pada musim ini, Bolton juga dimotivasikan oleh kejayaan Aston Villa di Anfield tempohari. Rafa harus berwaspada dengan keadaan ini dan beliau haruslah hadir ke The Reebok Stadium dengan pencaturan taktikal yang betul di atas padang.

Skuad Liverpool tidak melaporkan sebarang kecederaan yang dihadapi oleh pemain-pemain kesebelasan utama. Pemain pertahanan diketuai oleh Carragher dan akan dibantu oleh Skrtel, Johnson dan juga Insua. Agger baru menjalani pembedahan kecederaan tulang belakang manakala Aurelio dan Kyrgiakos pula telah memulakan latihan bersama kesebelasan utama namun mereka masih belum mencapai kecergasan sepenuhnya untuk bermain di atas padang. Diharapkan Johnson dan Insua meneruskan permainan mantap mereka pada perlawanan ini. Reina masih kekal di gawang Liverpool walapun di kebelakangan ini beliau kerap dibolosi pihak lawan. Banyak faktor lain yang menyumbang kepada perkara tersebut tetapi keupayaan Reina masih berada di tahap terbaik. Bahagian tengah Liverpool yang menjadi tanda tanya sehingga sekarang kerana Liverpool masih belum mampu meletakkan sebarang pemain yang menjadi calon utama untuk mengemudi bahagian ini. Gandingan Kuyt – Mascherano – Lucas – Benayoun masih belum mampu bergerak sebagai satu unit yang mantap sehingga setakat ini. Sesuatu harus dilakukan oleh Rafa untuk memperkukuhkan semula bahagian ini. Alberto Aquilani tidak akan bermain sehingga bulan Oktober nanti. Gerrard, Reira dan juga Spearing mampu memberi nafas baru kepada bahagian tengah Liverpool dengan pencaturan taktikal yang lebih tepat oleh Rafa. Penting bagi Rafa untuk memastikan bahagian tengah Liverpool berfungsi dengan lebih baik di dalam usaha untuk membantu bahagian serangan mencari gol. Bahagian serangan Liverpool masih diketuai oleh Torres dan juga Kapitan Gerrard. Torres dijangka terus beraksi di The Reebok Stadium walaupun matanya masih sedikit lebam dan jahitan masih lagi terdapat di bahagian atas kening beliau.

Lawan Liverpool pada hari Sabtu ini, Bolton Wanderers masih belum mencapai sebarang kemenangan di dalam 2 perlawanan pertama mereka di awal musim ini. Pasukan di bawah kendalian Gary Megson ini telah tewas kepada Sunderland dan juga Hull. Kedua perlawanan berkesudahan dengan jaringan 1-0 yang tidak memihak kepada Bolton. Skuad The Trotters ini dibarisi oleh beberapa muka baru di kesebelasan utama mereka seperti Paul Robinson di posisi pertahanan kiri, Sam Ricketts di posisi pertahanan kanan dan juga Zat Knight yang beraksi di pertahanan tengah bersama-sama Gary Cahill. Jaaskelainen masih kekal sebagai penjaga gol utama mereka pada musim ini. Barisan tengah mereka masih diterajui oleh Sean Davies, Fabrice Muamba, Matthew Taylor dan juga Gavin McCann. Kevin Davies masih lagi diberi kepercayaan untuk mengetuai barisan hadapan Bolton bersama-sama Johan Elmander. Beberapa perubahan di dalam kesebelasan utama Bolton telah memperlihatkan percaturan bakal dilaksanakan oleh Megson pada musim ini. Setelah melihat statistik di kedua-dua perlawanan awal Bolton, mereka dengan jelas menguasai kedua-dua perlawanan terbabit. Namun ketumpulan barisan serangan mereka memanfaatkan peluang yang terhidang menyebabkan mereka berputih mata. Jika menentang Sunderland di tempat sendiri amatlah biasa pasukan tuan rumah menguasai permainan. Tetapi Bolton turut menguasai permainan ketika menentang Hull di tempat lawan. Perkara ini harus diberi perhatian oleh Liverpool kerana kita perlu menghalang Bolton daripada menguasai perlawanan. Jika kita gagal berbuat sedemikian, maka peluang-peluang yang sebelum ini gagal disempurnakan oleh penyerang Bolton pasti akan singgah ke dalam gawang Liverpool. Perlu diingat, walaupun tewas di kedua-dua perlawanan awal musim namun Bolton hanya melepaskan satu gol sahaja di setiap perlawanan tersebut. Ini turut membayangkan kekuatan mereka di bahagian pertahanan. Liverpool amat perlukan kemenangan di dalam perlawanan ini demi untuk memulihkan kembali keyakinan untuk bersaing di Liga Perdana Inggeris. Sempurnakan sepenuhnya peluang yang kita perolehi semasa beraksi di The Reebok Stadium nanti.


YNWA

12 comments:

blassom said...

huh...yg nie kalau kalah jgk...erm tak tau nak cakap apa la...

Firol said...

peluang naikkan semangat.... harap liverpool kasi pecahlahhhhhhhhhh

aremierulez/Amirul said...

aku rasa ada peluang menang ni..
bolton mmg badi dgn bolton. tapi tu zaman sam alydce la..

harap game esok bakal menjadi titik tolak kepada kebangkitan liverpool musim ni...

YNWA

http://liverpool-malaysia.blogspot.com/

ijat said...

aku predict 4-0..lucas skor empat2..

haha..

empat gol sendiri..

haha..

Pert Doherty said...

haha.. ape la jat.. boleh gak.. tapi ada gak game time aku nga btol2 maki si lucas, time tu la dia score.. haha..

INDRA QIRANA said...

dia score satu gol.... tapi dia buat taik kat tgh padang bagi peluang team lawan score tiga gol lagi haaa...

beemer said...

sis blassom ...
tu la psl ... dah sakit telinga nih!

beemer said...

bro firol ...
kasi pecah itu kapal selam depan gol Bolton ...

beemer said...

amirul ..
ada peluang kalu tak main cam kartun masa lwn villa dulu ...
defend dari set piece kena mantap ..

beemer said...

ijat ...
kalu camtu jadinya ...
ada yang tak balik anfield mlm ni ...hehe!

beemer said...

pert ..
dia terasa kena sumpahan kot .. haha!

beemer said...

bro indra ..
tp yg disebut hanyalah dia score gol .. yg dia buat taik ... rafa tak nampak pun ...