Saturday, August 15, 2009

Reina : Kita Perlu Lebih Positif

Kita perlu lebih positif apabila musim baru bermula nanti. Itulah antara pandangan yang diberikan oleh penjaga gol utama Liverpool Jose “Pepe” Reina apabila ditanya mengenai kemampuan Liverpool pada musim depan. Positif kerana bagi Reina, Liverpool akhirnya berjaya mendekatkan diri dengan juara Liga Perdana Inggeris musim lepas. Walaupun Liverpool tidak membeli sebarang pemain bertaraf bintang pada musim ini, Reina masih yakin pasukan ini mampu untuk bersaing dengan mana-mana pasukan Liga Perdana Inggeris. Reina percaya Liverpool merupakan pasukan terbaik di England beberapa bulan terakhir pada musim 08/09 tetapi beliau mengakui pengajaran harus diambil dari pengalaman musim itu jika Liverpool berhajat untuk membawa pulang trofi kejuaraan Liga Perdana Inggeris kembali ke Anfield pada musim 09/10 yang akan bermula tidak lama lagi. The Reds yang menang berganda ke atas juara Liga Perdana Inggeris musim lepas, telah memenangi 10 dan seri sekali di dalam 11 perlawanan terakhir untuk membawa persaingan liga sehingga ke penhujung musim dan ianya sesuatu yang telah lama tidak berlaku semenjak tahun 1990. Bagi Reina menjadi terbaik untuk beberapa bulan terakhir tidak mencukupi kerana Liverpool perlu menjadi yang terbaik untuk 10 bulan (sepanjang musim 09/10) jika mahu menjadi juara.

Namun begitu Reina dan rakan-rakan sepasukan beliau amat gembira kerana mereka semakin hampir dengan kejuaraan liga tetapi tidak cukup gembira kerana masih lagi belum bergelar juara. Pasukan seperti Liverpool perlu lebih mencabar untuk memenangi kejuaraan liga, tambah Reina lagi. Reina amat kecewa kerana Liverpool banyak keputusan seri pada musim lepas terutama sekali di Anfield dan itulah yang menjadi perbezaannya. Liverpool memiliki perbezaan jaringan yang lebih baik dan juga tewas kurang daripada juara liga musim lepas kata Reina lagi. Rekod Liverpool menentang 4 pasukan gergasi liga juga amat baik pada musim lepas dengan mendapat 14 daripada 18 mata yang dipertandingkan, tambah Reina. Beliau berharap para peminat Liverpool harus lebih yakin pada musim baru nanti kerana Liverpool semakin meningkat musim demi musim yang berlalu. Berdasarkan pengalaman musim lalu, Reina tahu mereka telah mencuba yang terbaik pada musim lepas dan beliau percaya Liverpool akan terus memberikan saingan yang lebih mantap di dalam liga di dalam masa beberapa tahun akan datang. Reina dan rakan-rakannya bangga kerana mereka telah menghampiri kejuaraan liga tetapi mereka akan lebih berbangga jika mampu memenanginya nanti dan itulah langkah berikutnya yang akan dilakukan oleh pasukan dari Merseyside ini.

Walaupun terdapat sedikit kegusaran dengan perpindahan Alonso, Reina tetap yakin Liverpool cukup bersedia untuk memberikan saingan di musim baru nanti. Saya pasti ada di antara rakan-rakan yang telah membaca artikel-artikel mengenai Liverpool samada dari internet ataupun di media cetak. Dan memang banyak pihak telah menafikan peluang Liverpool untuk memenangi liga pada musim baru nanti kerana The Reds telah kehilangan Alonso. Bagi saya, lebih baik kita tumpukan kepada Liverpool daripada melayan artikel-artikel tersebut. Saya akui peluang kita untuk menjuarai liga agak sukar setelah kehilangan Alonso, namun 2 muka iaitu Johnson dan Aquilani pasti akan memberikan yang terbaik kepada Liverpool. Gerrard dan Torres juga akan memastikan cabaran kita lebih mantap pada musim baru nanti. Kepada yang suka mengkritik dan menafikan peluang The Reds, bersiap sedialah untuk menghadapi cabaran sengit daripada kami nanti. Ayuh kita buktikan bermula di perlawanan menentang Tottenham di White Hart Lane Ahad ini.


YNWA

12 comments:

Firol said...

Liverpool mungkin tak semewah chelsea ,sekaya madrid atau city...

Pasukan yang sederhana..pembelian yang sederhana....

semalam tgk espn pundit memang meramalkan liverpool takkan menang.... tapi takpe....kite tengok dulu..game belum pun mula...

fez_the reds said...

hmm..
harus diingat liverpool x sehebat atau sekaya pasukan laen tapi harus diingat bahawa liverpool hampir memenangi piala musim lepas...
dan megejutkan ramai pihak sehingga pemain liverpool dikategorikan sebagai pemain yang terhangat pada pasaran pemindahan musim nie..
harus diingat i2..
kte jgn putus semangat..

INDRA QIRANA said...

mlm esok start game jeng jeng jenggggg

Pert Doherty said...

buat season kali ni xde kalah langsung.. yeah!!

CrAyOn said...

cilakak 2 pundit espn.. suma bukan org the reds 2... hampeh tol..

ymn said...

gua rasa LUCAS dan aqualini maybe akan tak over mid.
yg x brp besnya backup REINA nie mcm x bes pula ..

beemer said...

bro firol ...
wa pun layan espn ...
sume memandang rendah liverpool ...
takpa bukan diaorg yg main bola ...
diaorg jual air liur aja ...

beemer said...

fez ...
team lain takde spirit sehebat The Reds ...

beemer said...

bro indra ...
mlm ni kita tgk sapa yg kena ...

beemer said...

Pert ..
jgn seri lagi banyok udah ler ... hehe

beemer said...

crayon ...
itu wa perasan ... lantak la diaorg ... yg penting result atas pdg ..

beemer said...

ymn ...
lucas? wa dah tak tau nak komen ..
aquilani ... kita tgk aja nanti ..
reina ... satu kelebihan dia ... susah nak injured ...