Wednesday, August 19, 2009

BPL : Analisis Kekuatan The Reds vs Stoke City

Analisis kekuatan Liverpool sebelum perlawanan menentang Stoke City pada awal pagi Khamis ini pastinya akan tertumpu kepada persoalan kemampuan bahagian tengah Liverpool. Jelas yang kita nampak adalah terjejasnya bahagian tengah kita amat terasa apabila kita telah kehilangan salah seorang pemain utama beberapa minggu yang lepas. Saya pasti fokus Rafa adalah untuk mengatasi kelemahan ini dan berikut merupakan beberapa cadangan yang mungkin boleh dipertimbangkan. Babel perlu direhatkan buat sementara dan tempat beliau boleh digantikan oleh Benayoun ataupun Riera di bahagian sayap kiri. Jika Rafa meletakkan Riera di bahagian sayap kiri maka Benayoun boleh menggantikan tempat Gerrard di belakang Torres dan kapten kita untuk boleh menggantikan Lucas di bahagian tengah padang. Gerrard dan Benayoun boleh silih berganti untuk membantu antara satu sama lain di dalam usaha untuk membuat hantaran kepada penyerang utama Liverpool, Fernando Torres di bahagian depan. Pilihan lain adalah dengan menggandingkan Torres dengan Kuyt ataupun Voronin di bahagian depan. Tetapi kedua-dua pilihan ini dikhuatiri kurang berkesan untuk menggempur kubu pihak lawan. Lebih baik meletakkan Benayoun untuk membantu Torres kerana kreativiti Benayoun diperlukan untuk memecahkan kubu pasukan seperti Stoke ini. Kekalkan kehadiran Mascherano serta Kuyt di bahagian tengah dan juga sayap kanan Liverpool.

Berbalik kepada bahagian pertahanan, Reina beraksi cukup cemerlang ketika perlawanan tempohari. Jika tidak kerana beliau mengagalkan Keane, pasti lebih banyak Liverpool akan dibolosi. Sedikit kebimbangan dengan keadaan Skrtel dan juga Carra yang berlaga sesama sendiri tempohari. Saya amat berharap kedua-duanya cergas untuk beraksi di perlawanan menentang Stoke nanti. Dengan Agger yang dilaporkan masih lagi dihantui oleh kecederaan belakang yang dialaminya, Liverpool hanya mempunyai pemain pertahanan muda seperti Daniel Ayala dan Martin Kelly sebagai sandaran. Kelibat Ayala ketika masuk sebagai pemain gantian sewaktu perlawanan lepas agak menarik perhatian. Beliau agak fokus di dalam menangani asakan dari pihak lawan. Pilihan yang agak menarik untuk diturunkan jika salah seorang antara Carra dan Skrtel masih belum pulih sepenuhnya. Di bahagian pertahanan kanan, Glen Johnson tidak menghampakan dan beliau memerlukan lebih banyak permainan untuk lebih serasi dengan kesebelasan utama Liverpool. Larian beliau untuk membantu bahagian atas Liverpool berkesan untuk memberikan tekanan kepada pemain pertahanan lawan. Insua di sebelah kiri juga tidak menghampakan, beliau seperti biasa dengan persembahan mantap di bahagian kiri pertahanan Liverpool. Bakal menjadi pencabar utama kepada Aurelio di kemudian hari. Kita semua amat mengharapkan keputusan positif dari perlawanan pertama di Anfield bagi musim 2009/2010 ini. Diharapkan Rafa mempunyai formula untuk memastikan Liverpool kembali ke landasan yang betul untuk mencabar kejuaraan liga. Untuk mengikuti analisis mengenai kekuatan Stoke City menjelang perlawanan ini, anda boleh ke laman web my-liverpoolfc.com.


YNWA

9 comments:

Firol said...

Stoke punya pertahanan mesti mantap nanti...
setuju gerrard balik semula tengah...

benny kena main awal.kreativiti dia yang akan mengubah pertahanan lawan..

yang pasti torres mesti kena ikat kaw-kaw punya

Firol said...

THE KOP MALAYSIA pergi ke

http://www.petitiononline.com/l18c5fa7/petition.html

kite sama-sama bersuara untuk pemilik G&H yang hampeh. maki hamun amat dialukan

MCM said...

Bro....saya setuju dgn formasi anda itu....saya rasa bro lebih kreatif drp Rafa...kalau rafa masih menurunkan babel dan lucas malam ini...saya takut hancurlah rekod tanpa kalah di Anfield...

blassom said...

peh menang pun...paling puas hati man u kalah...
so sama la mata sekarang...huhuhu

beemer said...

keeper byk save siot ... mmg terror betul la sorensen ni .. kalu idak mau kena 10-0 ...

beemer said...

bro firol ...
wa dah war2kan kpd kroni2 petition tu .. tq for the info ..

beemer said...

bro MCM ...
sekali dia main lagi daaaa ...
still average aje lucas ni .. aqualani we really need you ..

beemer said...

sis blassom ...
ya setan kena bakar sempena menyambut bulan ramadhan ni .. hehe!

MCM said...

DISASTER Made by Lukas also Rafa....Rafa LOVE Lukas.....We need Aquilani