Saturday, March 13, 2010

BPL : Misi Tebus Maruah

Walaupun masih berasa kecewa dengan persembahan Liverpool pada minggu sebelum ini, saya gagahkan juga untuk menulis mengenai perlawanan liga perdana inggeris menentang Portsmouth a.k.a Pompey di Anfield pada awal pagi Selasa nanti. Sungguh kecewa melihat persembahan pada perlawanan menentang Wigan dan juga Lille. Tidak kelihatan seperti pasukan Liverpool yang sebenar pada kedua-dua perlawanan tersebut. Cukuplah dengan kekecewaan kerana kedua-dua perlawanan tersebut telah berlalu dan kini pemain-pemain Liverpool harus lebih fokus kepada perlawanan dengan Pompey ini sebelum melayan kunjungan Lille di Anfield pada awal pagi Jumaat nanti. Liverpool harus menggunakan sepenuhnya kesempatan bermain di tempat sendiri untuk mencari kemenangan. Bermula dengan perlawanan menentang Pompey, Liverpool harus bangkit daripada mimpi. Masa semakin menghimpit dan ini bukan masanya untuk jalan-jalan cari makan di atas padang. Tiga mata muktamad harus menjadi milik Liverpool dan sebarang keputusan selain daripada kemenangan menandakan musibah kini sudah menimpa Liverpool. Paling utama pada perlawanan ini adalah untuk pemain-pemain Liverpool mula mengubah sikap mereka di atas padang. Cukuplah dengan kerenah demi kerenah seperti tidak berpuas hati dengan pengadil, kurang untuk bersaing dengan lawan untuk mendapatkan bola serta corak permainan yang kucar kacir seperti umpanan berterabur kepada pihak lawan (cukup jelas kesilapan ini) serta penyudah yang tumpul di hadapan gol. Untuk perlawanan dengan Pompey ini, hanya Benayoun yang dilaporkan akan menjalani ujian kecergasan menjelang perlawanan manakala Agger dibenarkan beraksi di kesebelasan utama. Sudah tiba masanya untuk Rafa menurunkan Alberto Aquilani bagi membantu bahagian tengah serta hadapan yang kelihatan tidak cukup kreatif untuk membuat gerakan ke kubu lawan. Saya menjangkakan penyerang utama Liverpool Fernando Torres serta Kapitan Gerrard akan mengegarkan Pompey pada awal pagi Selasa nanti. Walaupun Pompey berada di kedudukan tercorot liga perdana inggeris, jika memandang rendah keupayaan mereka, jangan terkejut apa yang berlaku di Wigan boleh kembali berulang. Rafa harus tahu Pompey pasti akan bermain dengan 10 pertahanan di dalam usaha mereka untuk mencuri mata. Jesteru itu, taktikal berkesan harus digunakan untuk menembusi gawang mereka seawal yang mungkin. Liverpool harus menebus aib yang diterima apabila ditewaskan oleh Pompey di kandang mereka sebelum ini. Berikut adalah barisan kemungkinan pemain yang bakal diturunkan oleh Rafa Benitez untuk perlawanan ini :

Formasi : 4-2-3-1

Barisan Kemungkinan :

RIENA

JOHNSON CARRAGHER AGGER INSUA

AQUILANI MASCHERANO

KUYT GERRARD RODRIGUEZ

TORRES

Keputusan : 3-0 kemenangan kepada Liverpool. Gol dijaringkan oleh Torres, Kuyt dan Gerrard.

Perlawanan akan disiarkan secara langsung di Astro ESPN Rangkaian 812

16/03/10 Jam 0354 Pagi


YNWA

2 comments:

INDRA QIRANA said...

untuk mencari kemenangan kita perlukan midfilder yang kreatif, permainan harus laju. Sekali lagi diingatkan permainan harus laju tabiat hantar hantar belakang ni era 80 boleh la...Terbantut bantut stiker dibuatnyer!

pemaian yang slow pace macam Lucas simpan jer baik baik(kalau dia ni main kat Itali mesti jadi pemain terbaik he he)...

Sorry lah bro aku tau kau muak dengan isu Lucas ni he he...tapi aku tak pernah muak dengan lubuk Liverpool sekor ni he he

beemer said...

bro indra ..
lucas bukan slow pace bro ..
tapi lembab giler ..
no problem if u wanna write bout lucas .. hehe!