Monday, November 30, 2009

BPL : Liverpool 83 Everton 65


Liverpool mengungguli perlawanan ke 212 menentang jiran sekampung Merseyside, Everton. The Reds mengutip kemenangan 2-0 di dalam perlawanan yang menarik di Goodison Park dan kembali menduduki tangga kelima Liga Perdana Inggeris dengan kutipan 23 mata. Seperti yang saya jangkakan, Everton pasti akan memberi tentangan sengit di dalam perlawanan ini dan ianya terbukti dengan percubaan demi percubaan yang dilakukan oleh pemain mereka ke arah pintu gol Liverpool. Hanya kecekapan Reina serta kemantap gandingan Agger-Carragher berjaya menghalang jiran Liverpool ini daripada mengutip kemenangan di tempat mereka sendiri. Jelas mereka agak terganggu dengan kehilangan beberapa pemain utama mereka seperti Jagielka, Neville, Osman serta Arteta. Walaupun begitu mereka tetap bersemangat untuk menyaingi Liverpool di dalam perlawanan ini. Buktinya dua gol jaringan mereka sebelum separuh masa pertama telah dibatalkan oleh pengadil. Tiada komen daripada pengurus Everton David Moyes dan beliau bersetuju dengan tindakan pengadil membatalkan jaringan tersebut. Moyes gembira dengan usaha yang dilakukan oleh anak-anak buahnya di dalam perlawanan ini dan banyak peningkatan yang dilakukan mereka setelah tidak bermain dengan baik semasa menentang Hull minggu lepas. Perlawanan ini juga menyaksikan Moyes mahu membawa pasukannya keluar dari zon penyingkiran dan Rafa Benitez mahu menghidupkan kembali cabaran pasukannya di Liga Perdana Inggeris serta kembali mengintai peluang ke Liga Juara-Juara Eropah pada musim hadapan.

Liverpool di dalam pada itu tidak dapat menurunkan penyerang utama, Fernando Torres pada perlawanan ini kerana masih mengalami kecederaan. Beliau diberitakan oleh Rafa Benitez akan pulih sepenuhnya menjelang pertemuan dengan Blackburn pada minggu hadapan. David Ngog yang menggantikan beliau pada perlawanan ini masih perlu belajar banyak perkara untuk menjadi seorang penyerang berbisa di Liga Perdana Inggeris. Liverpool perlu berterima kasih kepada Mascherano dan juga Kuyt yang telah mendapatkan gol pada perlawanan ini. Mascherano yang kerap juga membuat percubaan jauh di dalam setiap perlawanan Liverpool akhirnya berhasil apabila percubaan beliau mengenai kaki pemain pertahanan Everton, Joseph Yobo dan menewaskan Howard untuk gol pertama Liverpool pada minit ke 12. Manakala Kuyt pula yang tidak mengenal erti penat di atas padang menyudahkan percubaan Albert Reira yang ditepis oleh Howard. Bola tepisan Howard itu menuju ke arah Kuyt dan pemain sayap Liverpool ini tidak mensia-siakan peluang untuk menjaring gol kedua Liverpool pada minit ke 80 dan seterusnya mengesahkan kemenangan ke 83 Liverpool ke atas jiran sekampung mereka ini. Setelah berjaya menghalang pintu gol daripada dibolosi di dalam dua perlawanan berturut-turut di dalam masa seminggu, Liverpool kini mempunyai gandingan pemain pertahanan tengah yang mampu mengemudi benteng dengan lebih berdisiplin. Gandingan Agger-Carragher telah lama dinanti oleh para peminat Liverpool untuk beraksi namun kecederaan menghalang mereka berdua bergandingan. Kini kita berharap mereka berdua bebas daripada sebarang kecederaan dan dengan bantuan Reina, Johnson, Insua atau Aurelio, benteng pertahanan Liverpool akan lebih kukuh selepas ini.

Liverpool juga terhutang budi kepada penjaga gol Pepe Reina kerana permainan cemerlang beliau pada perlawanan ini berjaya menafikan gol buat Everton. Lucas bermain sehingga luka kepala untuk menunjukkan beliau semakin bersungguh-sungguh bermain di atas padang. Bagus tetapi banyak lagi yang perlu dipelajari oleh beliau kerana kesungguhan sahaja tidak mencukupi di atas padang. Tingkatkan permainan dengan kebijaksanaan membaca gerak pemain lawan serta mampu membuat percubaan tepat ke arah gol dan umpanan yang lebih tepat kepada rakan sepasukan yang lain. Juga perlu belajar untuk membuat bentesan yang lebih bersih serta perlu rajin mengejar bola di atas padang. Kapten Fantastik Steven Gerrard masih belum berada di tahap terbaik permainan beliau kerana kapten Liverpool ini di dalam proses untuk mengembalikan kecergasan sepenuhnya selepas kecederaan sebelum. Namun kehadiran Gerrard dilihat sebagai faktor pendorong kepada pemain-pemain Liverpool untuk berjuang di atas padang. Saya ingin melihat kelibat Aquilani di atas padang semalam namun Rafa masih mahu pemain Itali ini meneruskan usaha beliau mempertingkatkan kecergasannya. Rafa juga tidak mahu merisikokan beliau dengan perlawanan jirang sekampung ini yang penuh dengan kekasaran. Jika itu pendapat Rafa, maka peluang Aquilani untuk bermain menentang Blackburn minggu hadapan agak tipis kerana kita semua tahu corak permainan ganas kelab tersebut. Nampaknya kita semua perlu bersabar lagi untuk melihat aksi pemain tengah termahal Liverpool ini. Jika beliau benar-benar cergas selepas ini, Aquilani seharusnya menggantikan Lucas di bahagian tengah Liverpool. Tidak mungkin untuk menggantikan Mascherano yang merupakan pahlawan Liverpool di tengah padang dengan gaya permainan robustnya itu. Rafa mungkin mahu memperkenalkan Liga Perdana Inggeris kepada Aquilani secara berperingkat untuk mengelakkan kecederaan lama beliau kembali berulang. Perlu kita ingat, Aquilani mengambil masa selama hampir setahun untuk pulih daripada kecederaannya seperti sekarang. Sebarang kesilapan untuk terus mengharapkan Aquilani bermain di kesebelasan utama secara tergesa-gesa mungkin akan memakan diri. Sabar rakan-rakan sekalian, Aquilani bersama-sama kita bukan untuk 5 bulan tetapi untuk 5 tahun, saya pasti lambat laun Rafa akan menurunkan pemain yang bernilai 20 juta pound ini di atas padang dan pada ketika itu kita akan melihat pulangan daripada pelaburan ini.

Secara keseluruhan, permainan Liverpool semalam bukan lagi mencapai tahap terbaik. Namun ketajaman mengambil peluang yang terhidang serta mampu bertahan dengan lebih baik merupakan kunci kepada kemenangan semalam. Saya gembira dengan kemenangan ini dan masih banyak usaha yang perlu dilakukan oleh pemain-pemain Liverpool untuk meneruskan perjuangan pada musim ini. Ianya hanya satu kemenangan kepada Liverpool namun saya berharap ini merupakan satu langkah penting untuk mengembalikan keyakinan pemain-pemain Liverpool. Dengan senarai kecederaan yang semakin pendek, kita berharap Liverpool akan kembali mempamerkan prestasi terbaik pada musim ini. Jangan ulangi prestasi sebelum dan selepas kemenangan menentang manyoo sebelum ini. Dengan citeh, villa, spurr dan juga skuad senapang yang mencicirkan mata semalam, peluang kita untuk bersaing semakin terbuka dan jangan lagi mempersiakan peluang yang diberikan ini.


YNWA

4 comments:

Amirul Idham said...

hahaha...burung sudah kasi runtuh menara...

YNWA

http://liverpool-malaysia.blogspot.com/

Firol said...

boleh lagi ni.....common reds

CrAyOn said...

team ayam leh la...hehehe

Naz said...

aku tak nak hepi lebih2. Banyak game lg utk musim nih. So kene la perhatikan game lepas ni. Harap leverpool kekalkan kemenangan utk game akan dtg...