Friday, January 29, 2010

BPL : Peluang Tebus Kekecewaan

Ramai yang kecewa dengan persembahan Liverpool semasa perlawanan menentang Wolves pada pertengahan minggu lepas. Perlawanan yang sepatutnya membuahkan tiga mata penuh buat Liverpool tetapi berakhir dengan keputusan seri yang memberikan tekanan kepada The Reds. Selain daripada itu, pencabar-pencabar lain untuk ke liga juara-juara eropah pada musim depan turut tersenyum dengan keputusan seri ini. Saya turut berkesempatan menyaksikan sebahagian daripada perlawanan pada awal pagi tersebut dan Liverpool kelihatan kehilangan semangat yang ditampilkan ketika menentang spurr pada minggu sebelum itu. Ramai yang mencari kambing hitam untuk dipersalahkan di atas keputusan seri tersebut. Namun jika persembahan semasa menentang Wolves menjadi ukuran, pasti bala yang bakal menimpa semasa menentang Bolton nanti. Walaupun Liverpool masih belum tewas di dalam lima perlawanan terakhir, namun 3 kemenangan dan 2 seri masih belum mampu meredakan kebimbangan peminat-peminat The Reds. Kini peluang terbuka untuk Rafa dan anak-anak buahnya membetulkan keadaan, Liverpool akan menyambut kunjungan Bolton dan seteru setempat Everton di Anfield pada perlawanan liga perdana inggeris yang akan datang. Enam mata pasti menjadi buruan Liverpool dan saya pasti ianya bukan mudah untuk diperolehi dengan Bolton kini diterajui oleh pengurus baru mereka iaitu Owen Coyle sementara Everton selepas penyertaan London Donovan kelihatan semakin baik prestasi mereka. Kedua-dua pasukan ini saya jangkakan akan memberi tentangan sengit kepada Liverpool pada pertemuan di Anfield nanti.

Sudah tiba masanya Rafa Benitez bermain dengan tidak menggunakan dua pemain defensive midfielder yang jelas kekurangan kreativiti untuk membantu barisan serangan Liverpool. Gandingan Mascherano dan Lucas hanya sesuai diturunkan jika Liverpool mahu bertahan dan menyerap asakan daripada pihak lawan. Pada perlawanan menentang Bolton nanti, Rafa harus memilih untuk menggunakan Gerrard atau Aquilani untuk bergandingan dengan Mascherano di bahagian tengah Liverpool. Sudah tiba masanya untuk merehatkan Lucas. Dua perlawanan dengan Stoke dan Wolves yang menggunakan gandingan Mascherano dan Lucas jelas gagal untuk membantu menjanakan serangan untuk Liverpool. Juga Rafa harus menggunakan khidmat Aurelio jika beliau cergas untuk beraksi. Menjadi suatu misteri kerana nama Aurelio tidak tersenarai langsung di barisan utama Liverpool mahupun di barisan simpanan bermula daripada perlawanan menentang Stoke dahulu. Adakah beliau mengalami kecederaan? Saya mahukan khidmat Aurelio kerana beliau mampu menjana serangan Liverpool daripada bahagian kiri padang dan gandingan beliau dengan Riera pasti akan memberi tekanan kepada barisan pertahanan Bolton. Insua mungkin boleh direhatkan kerana beliau telah bermain banyak perlawanan pada musim ini. Kelibat Agger juga ditagih setelah tempat beliau diambilalih oleh Skrtel dan Kyrgiakos (kedua-duanya beraksi dengan baik). Jika beliau cergas, kehadiran Agger akan memberikan kestabilan kepada barisan pertahanan Liverpool. Jika mengekalkan Skrtel dan Kyrgiakos juga tidak menjadi masalah kerana Bolton terkenal dengan jaringan set piece daripada tandukan penyerang mereka hasil daripada bola tinggi ke dalam kotak penalti. Khidmat Rodriguez mungkin boleh digunakan lagi di sayap kanan walaupun beliau kini dalam proses untuk membiasakan diri dengan corak permainan liga perdana inggeris. Degen juga boleh digunakan di sayap kanan namun beliau lebih merupakan seorang pemain pertahanan kanan berbanding dengan sayap kanan. Rafa perlu melakukan perubahan taktikal pada perlawanan dengan Bolton ini jika berhajat utnuk membawa pulang tiga mata penuh di Anfield. Saya jangkakan Liverpool mampu memenangi perlawanan ini dengan percaturan taktikal yang tepat dan bantuan daripada orang ke 12 di Anfield nanti. Berikut adalah barisan kemungkinan pemain yang bakal diturunkan oleh pengurus Liverpool Rafa Benitez pada perlawanan hujung minggu ini :

Formasi : 4-4-1-1

Barisan Kemungkinan :

RIENA

CARRAGHER AGGER KYRGIAKOS AURELIO

RODRIGUEZ AQUILANI MASCHERANO RIERA

GERRARD

KUYT

Keputusan : 2-0 kemenangan kepada Liverpool. Gol dijaringkan oleh Kuyt dan Gerrard.

Perlawanan akan disiarkan secara langsung di Astro ESPN Rangkaian 812

30/01/10 Jam 1055 Malam


YNWA

6 comments:

INDRA QIRANA said...

semua faktor bergantung dengan adanya Lucas atau tak dernyer Lucas..

susah nak menilai Liverpool tanpa ketiadaan Lucas

pasal jarang atau hampir hampir tak pernah lucas tidak bermain untuk musim ini

sgt teruja nak lihat lucas tak der kat padang, bleh jadi liverpool akan lebih hidup dan menang besar

atau liverpool bleh jadi lagi hampeh tanpa ketiadaan Lucas..(eee ye ker)

jadi sekaranglah masanyer benitez nak buat experimen

tapi sampai sekarang pon aku masih conpius kenapalah si benitez ni sayang sgt kat Lucas..pelik sungguh

Firol said...

rafa saje bagi lucas main...nanti value tinggi next transfer, boleh lah gak tambah income....

ayta penyedap hati

Pert Doherty said...

tepat tekaan gol.. yeah.. 2 gol..

haha.. seronotnye aku tgk game td.. haha

beemer said...

bro indra ..
lucas takde pong ...
tapi br aja masuk minit 60 ... dah tak sabo2 nak masuk pdg ...
kalu aguaman .. 3 minit nak abis baru leh masuk ... hehehe

beemer said...

bro firol ...
kalu tak naik harga pun takpa ..
tolak timbang kati aja .. haha!

beemer said...

pert .. menang tapi kena tingkatkan game .. kalu idak susah nak lawan everton, senapang dan citeh pasni ..