Wednesday, January 19, 2011

Kelly : Bukti Pemain Muda Liverpool Berbakat

Walaupun hanya sekadar seri ketika menentang jiran biru, kita semua masih boleh merasa lega kerana King Kenny kini mampu untuk mengubah corak permainan Liverpool. Fakta yang harus kita semua terima adalah perubahan yang bakal dilakukan tidak akan terjadi sepantas kilat. Namun begitu kita harus sedikit lega kerana selain daripada mengembalikan corak menyerang di dalam skuad Liverpool, King Kenny juga telah memberikan peluang kepada pemain-pemain muda Liverpool untuk menyerlah di kesebelasan utama. Contoh yang paling ketara adalah pemain pertahanan yang baru mencecah usia 20 tahun iaitu Martin Kelly. Beliau yang kini telah bermain di pertahanan kanan sebanyak tiga kali berturut-turut semenjak King Kenny kembali menjadi pengurus Liverpool. Dengan susuk badan yang besar, tegap serta memiliki ketinggian yang cukup sesuai sebagai seorang pemain pertahanan, Kelly juga boleh menyerang daripada bahagian sayap Liverpool. Saya yakin kita semua terhibur apabila melihat aksi serta kerajinan beliau di atas padang. Kemampuan Kelly ini sebenarnya telah lama dihidu oleh para peminat Liverpool terutama sekali ketika menentang Lyon pada Liga Juara-Juara Eropah musim 2009/2010 di Anfield. Namun kecederaan yang dialami beliau pada perlawanan tersebut telah merencatkan sedikit perkembangan karier bolasepak beliau di Anfield. Setelah menandatangani kontrak baru pada musim ini, Kelly sering diturunkan oleh Hodgson pada perlawanan Liga Europa pada musim ini tetapi kurang diberi pendedahan pada Liga Perdana Inggeris. Kemasukan King Kenny membawa rahmat kepada beliau dimana Kelly kini mampu bermain lebih baik berbanding Glen Johnson di pertahanan kanan Liverpool. Sepertimana Jamie Carragher, Kelly mampu bermain di mana-mana posisi pertahanan namun beliau kini lebih menyerlah di pertahanan kanan.Pernah dicuba di pertahanan kiri oleh Hodgson namun beliau kelihatan agak kurang selesa di posisi tersebut. Mungkin masa dan pengalaman akan menjadikan Kelly lebih matang dan mampu beraksi dengan lebih baik di posisi tersebut. Sesuatu yang agak menarik yang dapat saya perhatikan mengenai Kelly adalah adakah beliau mampu beraksi sebagai bek tengah yang baik jika ditugaskan pada posisi tersebut? Kelly sendiri pernah menyatakan posisi terbaik beliau adalah bek tengah namun sehingga ke hari ini, kita masih belum melihat kelibat beliau di posisi tersebut. Ciri-ciri pertahanan tengah yang baik seperti tinggi, tegap serta mempunyai kepantasan pasti menjadikan Kelly satu aset buat Liverpool. Mungkin perancangan ini telah berada di fikiran King Kenny dan beliau hanya menunggu masa untuk melaksanakannya. Pertahanan Liverpool kini semakin goyah walaupun bahagian serangan semakin baik, mungkin sedikit perubahan di bahagian tersebut akan memantapkan lagi skuad Liverpool. Diharapkan King Kenny akan terus berani untuk memberikan peluang kepada pemain-pemain muda Liverpool yang dulu agak tenggelam. Mungkin selepas ini kita mahu melihat kelibat Daniel Pacheco di atas padang membantu Torres untuk memburu gol. Jika beliau tidak bagus, mana mungkin Pacheco menjadi sasaran kelab-kelab luar untuk mendapatkan khidmat beliau. Kepada Kelly, diharapkan karier beliau dapat berkembang dengan baik dan pada satu masa nanti mampu menjadi ganti kepada Jamie Carragher di Anfield.


YNWA

4 comments:

Tengku Sidek said...

Versatile..next Jamie Carragher..maybe better if he have a good scoring record..huhu

Wan Gerrard said...

pemain muda berpotensi ^_^

RABUN said...

nampak kukuh harap harap ada tulang besi macam caragher, kalau bagus tapi tulang rapuh mcm agger pon tak best gak..asik injured jer

Seizer said...

die ni besar ngan tough.. tengok mase die jatuh berlipat mase lawan Everton.. aku ingat dah xleh bangun tapi rilek je pastu...

aku still yaking CB posisi terbaik die



Berita Liverpool Terkini :Preview : Wolves VS Liverpool
Berita Liverpool Terkini 2:Sape Cakap Liverpool Takde Duit?
Berita Liverpool Terkini 3:Transfer Rumours Januari Liverpool Part 2




.